학술논문

바른체형운동-Ⅱ가 지적장애 학생의 척추정렬, 족저압력, 균형감각 및 폐활량에 미치는 영향 / Effects of the upright body type excercise-Ⅱ on vertebral alignment, foot pressure balance, static balance and lung capacity in students with intellectual disabilities
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of 12-week Upright Body Type Excercise-Ⅱ on vertebral alignment, foot pressure balance, static balance and lung capacity in male students with mild intellectual disabilities. The subjects consisted of 7 boys with mild intellectual disability, and they played Upright Body Type Excercise-Ⅱ for 12 weeks for 60 minutes a day, three times a week. The purpose of this study is to prevent the physical problems that may be caused by the body type imbalance of students with intellectual disabilities, In addition, it aims to improve the physical health and quality of life of students with intellectual disabilities by providing exercise programs for vertebral alignment, foot pressure balance, static balance and lung capacity.The measured data were divided into vertebral alignment, foot pressure balance, static balance and lung capacity. The mean and standard deviation of each variable were calculated using the Windows SPSS 23.0 statistical program. A paired t-test was conducted to compare changes before and after participation in the program. The statistical significance level was treated as α = .05 and the following results were obtained.1) Changes in vertebral alignmentIn this study, the changes of spinal alignment of students with mild intellectual disability were analyzed. The results were as follows: oral cavity tilt (t = 5.188, p = .002), the thoracic cavity tilt (t = 3.608, p = .011), the abdominal cavity tilt(t=3.607, p=.011) were statistically significant.2) Change in foot pressure balanceThe change of the foot pressure difference before and after the Upright Body Type Excercise-Ⅱ decreased by 68.3% from 7.25 ± 1.94% to 2.30 ± 2.14%, which was statistically significant(t=5.833, p=.001). 3) Changes in static balanceThe change of the Static balance before and after the Upright Body Type Excercise-Ⅱ increased by 328.3% from 3.75±3.23sec to 16.06±15.14sec, which was statistically significant(t=-2.628, p=.039).4) Change in lung capacityAs a result of looking at changes in lung capacity, FEV1 was significantly improved (t = -2.550, p = .043), PEF was improved on the average after applying Upright Body Type Excercise-Ⅱ, but there was no statistically significant difference (t = -1.939, p = .101).The results of this study suggest that Upright Body Type Excercise-Ⅱ has a positive effect on improving the vertebral alignment and foot pressure balance of students with mild intellectual disabilities and has a positive effect on static balance and lung capacity. Research should be continued.
본 연구의 목적은 경도 지적장애 남학생을 대상으로 12주간의 바른체형운동-Ⅱ가 척추정렬, 족저압력, 균형감각 및 폐활량에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구대상은 경도 지적장애를 가진 남학생 7명으로 구성하였으며, 주3회 1일 60분씩 12주간에 걸쳐서 바른체형운동-Ⅱ를 실시하였다. 본 연구를 통하여 지적장애 학생들의 체형불균형으로 인해 나타날 수 있는 신체적 문제들을 예방하고자 하며, 더불어 척추정렬, 족저압력, 균형감각, 폐활량 향상 등을 위한 운동프로그램을 제공함으로써 지적장애 학생들의 신체적 건강 및 삶의 질을 향상시키는데 목적이 있다.측정된 데이터는 척추정렬, 족저압력, 균형감각 및 폐활량으로 나누어 분석하였으며, 자료처리는 Windows SPSS 23.0 통계프로그램을 이용하여 각 변인의 평균과 표준편차를 산출하였다. 바른체형운동-Ⅱ 실시 전·후의 변화를 비교하기 위해 대응표본 t-검정(paired t-test)를 실시하였으며, 통계적 유의수준은 α=.05로 처리하여 다음과 같은 결과를 얻었다.1) 척추정렬의 변화본 연구에서 경도 지적장애 학생의 척추정렬의 변화를 분석한 결과 구강 기울기(t=5.188, p=.002), 흉강 기울기(t=3.608, p=.011), 복강 기울기(t=3.607, p=.011)에서 모두 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 2) 족저압력의 변화경도 지적장애 학생을 대상으로 족저압력의 변화를 분석한 결과 좌․우 양발의 차이값에서 통계적으로 유의하게 감소한 것을 보였다(t=5.833, p=.001).3) 균형감각의 변화균형감각의 변화를 알아보기 위하여 바른체형운동-Ⅱ를 경도 지적장애 학생에게 실시한 결과 통계적으로 유의한 증가가 나타났다(t=-2.628, p=.039). 4) 폐할량의 변화폐활량의 변화를 살펴본 결과 1초간 노력성 호기량(FEV1)은 바른체형운동-Ⅱ를 실시 후 통계적으로 유의하게 향상되었으며(t=-2.550, p=.043), 최대호기유속(PEF)은 바른체형운동-Ⅱ를 실시 후 평균적으로 향상되었으나 통계적으로는 유의한 차이가 나타나지 않았다(t=-1.939, p=.101). 본 연구 결과를 종합해보면 바른체형운동-Ⅱ는 경도 지적장애 학생의 척추정렬 및 족저압력을 개선시키는데 긍정적인 영향을 미쳤으며, 균형감각과 폐활량에도 긍정적인 영향을 미쳐 향후 다양한 피험자를 대상으로 하는 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것으로 판단된다.