학술논문

음악활동을 통한 인성교육이 유아의 인성, 음악적 태도, 음악적 흥미에 미치는 영향 / The Effect of Character Education through Music Activities on the Character, Musical Attitude and Musical Interest of Young Children.
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of character education through music activities on the character, musical attitude and musical interest of young children. In addition, this study will provide fundamental data for the development of integrated character education activities that can be utilized in early childhood education institutions. The research questions set for the purpose of this study are as follows.Research questions 1. How does character education through music activities affect children's character?Research problem 2. How does character education through music activities affect young children's musical attitude?Research Problems 3. How does character education throughmusic activities affect young children's musical interests? Experiments for this study are performed to 44 3-year-old children currently enrolled in O city, Gyeonggi-do. Children were divided into the experiments group of 22and the control group of 22. Experimental group performed the character education through music activities for a total of 14 secessions, twice or three times a week for 6 weeks, from March 20 to April 28, 2017. The comparative group performed music activities related to life topic and the character education activities. The effectiveness of this class activities was verified by the children’s character assessment tool, musical attitude, and musical interest test score of the two groups. Data collected from the study were statistically analyzed by t-test and covariate analysis(ANCOVA) using SPSS WIN 22.0. The results obtained are summarized as follows.First, character scores of experimental group with character education through music activities increased significantly compared with the control group. In detail, the experimental group score was higher than the comparative group in sharing, consideration, filial duty, respect, order, cooperation which were sub-factor in character. Therefore, it can be said that character education through music activities are effective in improving character of the young children. Second, musical attitude scores of experimental group with character education through music activities increased significantly compared with the control group. In all areas of attitude, expression, and appreciation of the sub-elements of musical attitude, the score of the experimental group was higher than that of the comparative group, which showed a statistically significant difference. Therefore, it can be seen that the character education through music activities is effective in promoting the musical attitude of young children. Third, musical interest scores of the experimental group were significantly higher than those of the control group. A covariance analysis was conducted by controlling the pre-test scores as covariance and statistically significant differences were observed. Therefore, it can be seen that the character education through music activities was effective in promoting the musical interest of young children. The results of this study show that character education through music activities are an effective teaching method that positively affects children's character, musical attitude, and musical interest. In addition, it is significant that the musical attitude and interest can be improved along with the character of young children. Therefore, it is expected that we will actively utilize character education through music activities in early childhood education and cultivate children’s character and musical intelligence.
본 연구는 음악활동을 통한 인성교육이 유아의 인성, 음악적 태도, 음악적 흥미에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 이와 더불어 유아교육기관에서 활용할 수 있는 통합적 인성교육활동 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 음악활동을 통한 인성교육이 유아의 인성에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 음악활동을 통한 인성교육이 유아의 음악적 태도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 3. 음악활동을 통한 인성교육이 유아의 음악적 흥미에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 대상은 경기도 O시에 소재한 C유치원에 재원중인 3세반 유아 22명과 인근지역의 D유치원 3세반 유아 22명으로 선정하였고, 두 집단을 실험집단과 비교집단으로 구분하였다. 두 집단은 사전 검사에서 동질 집단임을 확인한 후 실험집단과 비교집단으로 나누었다. 실험집단은 2017년 3월 20일부터 4월 28일까지 6주 동안 매주 2-3회씩 14차시에 걸쳐 음악활동을 통한 인성교육을 실시하였고 비교집단은 생활주제 관련 인성교육활동과 음악활동을 진행하였다. 본 수업활동의 효과는 음악활동을 통한 인성교육을 실시하기 전과 후 두 집단의 유아들을 대상으로 실시한 유아인성 평가 검사도구와 음악적 태도 검사, 음악적 흥미검사 점수로 검증하였다. 연구에서 수집된 자료는 SPSS WIN 22.0 통계 프로그램을 이용하여 독립표본 t 검증, 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 음악활동을 통한 인성교육을 실시한 실험집단 유아들의 인성 점수가 비교집단 유아들보다 유의미하게 증가하였다. 인성의 하위 요소별로 나눔, 배려, 효, 존중, 질서, 협력에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 높게 나타났다. 따라서 음악활동을 통한 인성교육이 유아의 인성을 증진시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 음악활동을 통한 인성교육을 실시한 실험집단 유아들의 음악적 태도 점수가 비교집단 유아들보다 유의미하게 증가하였다. 음악적 태도의 하위 요소별로 태도·표현·감상의 모든 영역에서 실험집단의 점수가 비교집단에 비해 높게 나타났으며, 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 음악활동을 통한 인성교육이 유아의 음악적 태도를 증진시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 음악활동을 통한 인성교육을 실시한 실험집단 유아들은 비교집단유아들보다 음악적 흥미 점수가 유의미하게 증가하였다. 사전검사 점수를 공변인(covariate)으로 통제하여 공분산 분석(covariance analysis)을 실시한 결과 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 음악활동을 통한 인성교육이 유아의 음악적 흥미를 증진시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 이와 같은 결과를 종합해 보면 음악활동을 통한 인성교육은 유아의 인성, 음악적 태도, 음악적 흥미에 긍정적인 영향을 주는 효과적인 교수법임을 알 수 있다. 또한 유아의 인성과 더불어 음악적 태도와 흥미를 향상시킬 수 있다는 점에서 의의가 있다. 따라서 유아교육현장에서 음악활동을 통한 인성교육을 적극적으로 활용하여 유아의 인성과 음악적 소양 함양을 도모하길 기대한다.