학술논문

터널 연구를 기반으로 실 도로 차량 PM2.5 PAH 배출량 및 산화독성 연구 / Emission Rate of PM2.5 PAHs and Oxidative Potential based on the Tunnel Study
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
PAH
DTT
산화독성
Language
Korean
Abstract
Fine dust in the air is known to be greatly affected by the vehicle. Exposure of PM2.5 by vehicles adversely affects climate change and the human body. In particular, Air Pollutants (e.g., PAHs and VOCs) are known to be harmful to the human body causing lung cancer, asthma and bronchitis. Recently, the number of vehicles has been increasing continuously in Korea. However, there are still very few studies on the relationships between chemical components emitted from vehicles and human healths in Korea. Therefore, this study aims to analyze the unit emissions by calculating the concentrations and emission factors of the components emitted from vehicles in tunnels that are hardly influenced by the outside, and compare them with the oxidative potential through the DTT results. In spring, PM2.5, BC and Gas (CO, SO2, NO, NO2, NOx) were measured in real time in the tunnel A of Seoul for about 10 days, and the sample collection was performed using an automatic filter sampler. The emission factors have been determined for the actual estimation of unit emissions. The measured PM2.5, BC, Gas (CO, SO2, NO, NOㄴ, NOx) was the average after each season, weekday, and time. Among the VOCs, ultrafine dust collected in BTEX, 90mm quartz filter and 47mm Teflon filter was used for measuring PAHs and oxidation potential.The overall average emission factor for BC was 6.25 mg/veh·km and spring was 4.79 mg/veh·km higher than winter. The overall average of emission factors was for Toluene, Benezene, Xylene, and Ethylbezene, respectively. The relative ratio of each season's emission factor was 52% in spring. The results of PAHs showed the highest concentrations of Pyrene and Phenanthrene in winter and spring. The emission coefficients were calculated by the difference of concentrations of PAHs, and the emission factors of the two components were higher in spring than in winter at 8845.15 and 2450.24 ng/veh·km in spring. The absolute concentration of Qu-DTT-OP was higher in winter (1.89 nmol/min/m3 in winter and 1.51 nmol/min/m3 in spring), but the emission factor was 152.84 nmolmin-1/veh·km in spring, about 3.3 times higher. In the spring, BC, Toluene, Pyrene, Phenanthrene, etc., which have high unit emissions, are considered to be a complex action. Later, the results could be used to reduce toxicity.
대기 중 미세먼지는 차량에 의한 영향이 크다고 알려져 있다. 차량에 의한 초미세먼지(PM2.5)의 노출은 기후변화 및 인체에 악영향을 미친다. 특히 차량 배출 성분 중 유해대기오염물질인 PAHs와 VOCs는 폐암, 천식, 기관지염을 일으키는 인체에 유해한 성분으로 알려져 있다. 최근 국내에서 지속적으로 차량이 증가하고 있다. 하지만 아직 국내에서는 순수차량에서 배출되는 성분과 인체유해성의 관계에 대한 연구 사례가 상당히 부족하다. 따라서 본 연구에서는 외부의 영향을 거의 받지 않는 터널 내에서 순수 차량에서 배출되는 성분의 농도와 배출계수를 산정하여 단위배출량을 분석하고 DTT방법을 통해 산화잠재력과 비교하고자, 2018년 여름, 가을과 2019년 겨울, 봄에 약 10일 동안 서울시 A 터널에서 PM2.5, BC, Gas(CO, SO2, NO, NO2, NOx)를 실시간 장비로 측정하였고, 시료 포집은 자동 필터 샘플러를 이용해 테플론, 석영 필터에 미세먼지를 포집하였다. 또한 단위배출량 산정을 위해 필요한 배출계수를 실측정 하였다. 측정된 PM2.5, BC, Gas(CO, SO2, NO, NO2, NOx)는 각 계절별, 요일별, 시간별로 평균 후 전체 평균 하였고, 흡착튜브로 VOCs, 90mm 석영필터와 47mm테플론 필터에 포집된 초미세먼지는 각 PAHs, 산화잠재력 측정에 사용되었다. BC의 단위배출량 전체 평균은 6.25 mg/veh*km였고, 겨울보다 봄이 4.79 mg/veh*km로 높게 나타났다. BTEX의 단위배출량 전체 평균은 Toluene, Benezene, Xylene, Ethylbezebe 순으로 나타났는데 각 계절별 단위배출량을 상대 비율로 나타낸 결과 봄에 Toluene의 비율이 52%로 가장 높게 나타났다. PAHs의 농도 결과는 겨울과 봄에 Pyrene, Phenanthrene의 농도가 가장 높게 나타났다. PAHs의 농도차로 단위배출량을 산정한 결과, 봄에 8845.15, 2450.24 ng/veh·km로 봄에 두 성분의 단위 배출량이 겨울보다 더 높게 나타났다. Qu-DTT-OP의 절대농도는 겨울에 1.89 nmol/min/m3, 봄에 1.51 nmol/min/m3 로 겨울이 더 높았지만, 단위배출량은 봄에 152.84 nmolmin-1/veh*km로 겨울보다 약 3.3배 높게 나타났다. 이는 봄에 단위배출량이 높게 측정된 BC, Toluene, Pyrene, Phenanthrene 등이 복합적 작용으로 판단된다. 후에 본 연구 결과가 독성을 감축하는데 활용될 수 있을 것이라 생각된다.