학술논문

R. 슈트라우스의 멜로드라마 ≪Enoch Arden, Op. 38≫ 분석연구 / An Analytical Study of R. Strauss’ Melodrama ≪Enoch Arden, Op. 38≫
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
슈트라우스
멜로드라마
에녹아덴
R. Strauss
Melodrama
Enoch arden
Language
Korean
Abstract
낭만 시대에 이르러 음악과 서사의 관계는 이전보다 훨씬 긴밀해졌다. 특히 신독일 악파로 불리는 바그너와 리스트, 베를리오즈 등의 작곡가들에 의해 문학과 관련된 새로운 작품이 많이 작곡되었다. R. 슈트라우스는 교향시를 통해 성공한 신독일 악파의 뒤를 잇는 작곡가이다. 본 논문은 낭만 시대에서 빼놓을 수 없는 서사와 음악의 관계를 R. 슈트라우스의 ≪에녹 아덴≫을 통해 풀어 보고자 한다. 본 논문에서는 ≪에녹 아덴≫이 속한 장르이자 당시 유행했던 멜로드라마 역사와 발전 과정을 연구하고 슈트라우스의 생애와 작품에 대해 먼저 알아본 후, 곡에 나타나는 음악과 서사의 관계에 대해 알아본다. 음악이 나레이션에게 어떤 도움이나 효과를 주는지, 음악만이 가지고 있는 효과는 무엇인지 등을 구체적으로 풀어낸다.≪에녹 아덴≫은 교향시와 리트, 오페라에서 큰 성공을 거둔 R. 슈트라우스의 서사를 음악으로 풀어내는 능력이 멜로드라마라는 장르를 통해 작곡된 곡이다. 멜로드라마라는 특성에 맞게 다른 예술 분야의 전문가와 협업하여 무대를 꾸민다면 현대적으로 다시 재생될 수 있는 무대가 될 것이다. 또한 이 연구를 통해 ≪에녹 아덴≫과 같은 멜로드라마뿐만 아니라 서사와 연결된 작품들에 대한 해석과 분석이 더 다채로워지고 객관성을 갖게 될 것이다.
By the Romantic Period, the association between Music and Literature became more intimate than ever. The so-called “New German School(Die Neudeuschen)” composers, such as Wagner, Liszt, and Berlioz, attempted to create a new kind of musical work closely associated with other genres of the arts—especially literature. Known to be their most recognized successor, R. Strauss also composed great ‘toned poems’ with extramusical narratives. Using a study of Strauss’s ≪Enoch Arden≫, I plan to evaluate the relationship between music and narrative, a quintessential element of Melodrama in the Romantic Period of Music. This study intends to shed light on the history of Melodrama, a genre that prevailed in the 19th century. After conducting research on the life and musical works of R. Strauss, I will examine the relationship between music and narrative that appeared in his music, specifically in ≪Enoch Arden≫. I then reflect on how music enriches the narration and how much weight music has as the dominant agent in the composition. ≪Enoch Arden≫ is R. Strauss’s melodrama, where his unrivaled level of narrative expression with music honed through various genres, such as lied, tone poem, and opera, has truly blossomed. To truly appreciate the essence of melodrama, it might be best to design a collaborative stage to perform the piece with specialists with other artistic principles. Furthermore, through this study, the masterpieces with both melodramatic and narrative identities will be open to more diverse interpretations and nonpartisan analysis.