학술논문

중국 공공의료기관의 교육훈련이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구 / A Study on the Effect of Education and Training on Organizational Commitment in Chinese Public Medical Institutions
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
교육훈련
조직몰입
정서적 몰입
지속적 몰입
규범적 몰입
중국 공공의료기관
Language
Korean
Abstract
교육훈련은 조직의 경쟁력을 키울 수 있으며 교육훈련을 통해 직원들의 지식과 직무수행능력을 향상시켜 직원이 조직과 함께 성장할 수 있다. 중국 공공의료기관은 직원의 서비스 수준을 효과적으로 향상시키기 위한 교육훈련에 점점 더 많은 관심을 두고 있다. 교육훈련은 직원들이 조직의 문화를 받아들여 조직응집력을 강화하는 효과가 있을 뿐만 아니라 개인의 자아실현도 포함되는 인적자원개발의 활동이라고 할 수 있다. 조직은 교육훈련을 제공함으로써 조직구성원의 직무에 대한 몰입도를 향상시키고 조직에 대한 충성심을 고취시킬 수 있다.본 연구는 이러한 연구 배경하에 중국 공공의료기관 직원들의 교육훈련이 조직체에 대한 헌신과 몰입에 미치는 영향을 실증적으로 검증해 제시하는 목적이 있다.본 연구는 중국 공공의료기관에서 근무하고 있는 총 208명의 의사, 간호사, 행정직원 등 기타 직원을 연구대상으로 설문조사를 통해 교육훈련이 조직몰입에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구는 다음과 같은 분석 방법을 실시하였다. 우선, 조사대상의 일반적인 특성을 분석하기 위해 빈도분석을 수행하였으며, 설문지에 사용된 측정도구의 타당성과 신뢰도를 분석하였다. 또한 인구통계학적 특성에 따른 변수의 차이검증을 분석하기 위해 t-검정과 분산분석을 실시하였다. 마지막으로 독립변수와 종속변수의 상관성과 인과관계를 도출하기 위해 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 실증분석을 통해 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 독립변수인 교육훈련의 하위요인 중 학습동기와 업무도움 정도는 종속변수인 정서적 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 독립변수인 교육훈련의 하위요인 중 업무도움 정도는 종속변수인 지속적 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 통제변수들 중에서는 연령이 지속적 몰입에 미치는 정(+)의 영향력이 통계적으로 유의미한 것으로 나타난 반면 근속연수와 결혼여부가 지속적 몰입에 미치는 부(-)의 영향력이 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다.셋째, 독립변수인 교육훈련의 하위요인 중 교육강사의 자질성, 학습동기, 업무도움 정도는 종속변수인 규범적 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 통제변수들 중에서는 직종이 규범적 몰입에 미치는 정(+)의 영향력이 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 도출된 연구결과를 바탕으로 정책적인 개선방안에 대한 제언은 다음과 같다.첫째, 공공의료기관에서 교육훈련을 실시하기 전에 이 교육훈련 프로그램의 중요성과 앞으로 업무에 관한 도움 정도를 직접적으로 조직구성원들에게 알려줄 필요가 있다. 둘째, 조직구성원들의 조직에 대한 감정적인 애착과 조직과의 동일시를 향상시키며 구성원들이 조직에 남아 있어야 할 의무감을 향상시키기 위해 다양하고 풍부한 교육훈련 프로그램을 개발하고, 교육훈련에 대한 긍정적인 보상이 필요하며 실질적인 혜택을 수혜할 수 있도록 인사행정 정책을 수립하여야 한다.셋째, 교육훈련의 강사는 뛰어난 전문지식을 가지고 있는 동시에 교육훈련을 실시할 때 참가자에게 충분한 열정과 활력을 보여주고 적극적으로 참여할 수 있도록 동기유발을 시킬 수 있는 교육 강사로 선정하여야 한다.
Education and training can increase the competitiveness of an organization. Through education and training, employees can grow with their organizations by improving their knowledge and competence to perform their jobs. Public medical institutions in China are increasingly interested in education and training to effectively improve the service level of employees. It is an activity of human resource development that includes the self-realization of individuals as well as strengthening organizational cohesiveness through the adoption of the organizational culture by the employees through education and training. Organizations can enhance the commitment of the organization members and inspire loyalty to the organization by providing education and training. The purpose of this study is to empirically verify and present the effects of education and training on the commitment and absorption to the organization of the employees of public medical institutions in China.The subjects of this study were 208 physicians, nurses, administrative staff, and other employees working in public medical institutions in China. The effect of education and training on organizational commitment was analyzed through questionnaires. The study used the following analysis methods. First of all, frequency analysis was performed to analyze general characteristics of the subjects. Tools used for the survey questionnaires were analyzed to secure validity and reliability. In addition, t-test and variance analysis were conducted to analyze the variance of variables according to demographic characteristics. Finally, correlation and multiple regression analyses were conducted to verify the correlation and causal relationship between independent variable and dependent variable. The following results were obtained through empirical analysis.First, learning motivation and job support, sub-factors of education and training (independent variable), were found to make positive (+) influence on the emotional commitment (dependent variable). Second, job support, a sub-factor of education and training (independent variable), was found to make positive (+) influence on persistent commitment (dependent variable). Among the control variables, age made statistically significant and positive (+) influence on persistent commitment, while service years and marital status made statistically significant and negative (-) influence on persistent commitment.Third, the qualification of instructors, learning motivation, and job support, sub-factors of education and training (independent variable), were found to make positive influence on normative commitment (dependent variable). Among control variables, job type made statistically significant and positive (+) effects on normative commitment. The results of this study are as follows. First, the importance of this education and training program and the degree of help for future work needs to be communicated directly to the members of the organization before the education and training in public medical institutions. First, public medical institutions need to let the members of the organization know the importance of education and training program and how it will help them in the field before conducting education and training. Second, diverse and rich education and training programs should be developed in order to improve emotional attachment to and identification with the organization, and the sense of duty that they should remain in the organization. Additionally, HR policies to ensure that they will have actual benefits after education and training should be established as positive rewards are expected when they receive education and training.Third, the instructors of education and training should have expertise, passion and energy and be able to motivate trainees.