학술논문

선진시대 제자백가의 공자상(孔子像) 비교 연구 / A Comparative Study on The Confucius Image 像 in The Hundred Schools of Thought of The Pre - Qin Period
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
선진시대
제가백가
공자상
비교
Language
Korean
Abstract
본 논문은 선진시대 제자백가가 바라본 공자에 대한 형상을 비교함으로써 공자의 실체적 모습을 밝히는 것을 목적으로 한다. 『논어(論語)』에는 한 명의 인간, 학자와 스승, 도덕적 인격자 등 다양한 공자의 모습이 보인다. 『논어(論語)』에 보이는 이러한 공자의 모습은 이후 제자백가에 의해 다양한 형태로 변형되어 그 실체적 모습을 파악하기가 쉽지 않다. 본 논문에서는 유가·묵가·장자·한비자 등 여러 학파가 바라본 공자의 인간상을 비교 분석하여 공자상에 대한 학파별 차이점에 대해 살펴보고, 이러한 차이가 발생하는 이유와 그것이 지닌 사상사적 의미를 밝혀보고자 한다. 나아가 『논어』와 제자백가의 공자상에 대한 비교 분석을 바탕으로 진실된 공자의 모습을 찾는 것이 최종 목표이다. 이 연구는 『논어』와 『춘추좌씨전』·『맹자』·『순자』·『묵자』·『장자』·『한비자』를 주요 연구 대상으로 삼아서, 유가를 비롯한 제자백가에서 바라본 공자에 대한 형상을 비교하는 방식으로 진행한다. 가장 먼저 『논어』와 『춘추좌씨전』의 공자상을 비교 분석하였다. 『논어』는 공자의 언행을 기록한 최초의 자료이기 때문에 그 속에서 비교적 진실하면서도 온전한 공자의 인간상을 살펴볼 수 있다. 공자 스스로의 언행을 통해 그의 진면목을 확인할 수 있을 뿐만 아니라, 제자와 당대 사람들의 시선에 비친 공자의 모습까지도 파악할 수 있다. 『춘추좌씨전』은 객관적인 역사서이기 때문에 거기에 기록된 공자의 모습과 유가 학파에서 편집된 『논어』 속의 공자를 비교함으로써 보다 진실된 공자의 모습에 접근할 수 있을 것이다. 다음으로 유가를 포함한 제자백가가 바라본 공자상에 대한 비교 분석을 진행할 것이다. 제자백가의 공자상은 각 학파의 시각이 반영되어 있기 때문에 사실상 공자의 진실된 모습과는 어느 정도 거리가 있을 수밖에 없다. 유가에 의해 추숭되거나 제자백가에 의해 비판을 받은 공자의 모습은 사실상 역사적이고 객관적인 공자의 형상이라고 보기는 어렵다. 맹자(孟子)와 순자(荀子)로 대표되는 유가 학파에서는 공자에게 유가라는 한 학파의 창시자로서의 지위를 부여하고, 학문과 인격의 완성자로서 추존의 대상으로 삼았다. 이에 비해 대부분의 제자백가는 유가와 대립하는 과정에서 공자를 주요한 비판의 대상으로 삼았다. 묵자(墨子)는 주로 공자의 예법에 대한 비판에 초점을 맞추었고, 장자(莊子)는 세속에 얽매인 공자의 지나친 현실주의를 비판적으로 풍자했으며, 한비자(韓非子)는 현실과 거리가 먼 공자의 이상주의를 비판하였다. 이와 같이 제자백가는 자기 학파가 추구하는 철학이나 현실적 상황에 따라 공자를 비판적으로 평가함으로써 공자의 모습은 후대에 매우 다양한 형태로 전해지게 되었다. 따라서 이러한 선진시대 제자백가의 학파적 시각에 대한 객관적 분석과 비교가 진행되어야만 비로소 공자의 실체적 모습을 정확하게 밝힐 수 있을 수 있을 것이다.
This dissertation focuses on the image of Confucius, and aims to explore the description of Confucius' image by various schools of thought in the pre-Qin period. Analyze how the image of Confucius in The Analects of Confucius is described by various schools of thought such as Confucianism, Mohism, Taoism, Han Feizi, etc. And examine and analyze the characteristics described by each school of thought. Use this to reveal the differences between the schools and the significance of the history of thought they have.First of all, in order to carry out this kind of research, the paper compares and analyzes the descriptions of Confucius in the Analects of Confucius and Zuo's Commentary. The image of Confucius presented in the Analects is not only the embodiment of the spirit of Confucianism, but also the Confucius as the noumenon of thought, the philosophical Confucius, and the original Confucius. The image of Confucius in Zuozhuan is that of Confucius as a historian. And the words and deeds of Confucius recorded in Zuozhuan can be mutually verified with the literature recorded in the Analects. As for the image of Confucius, The hundreds of schools of thought in the pre-Qin period not only has a relationship of continuation and mutual influence in the time and literature of various schools, but they also inadvertently jointly laid the foundation for the image of Confucius in later literatures. So it must be discussed together. Therefore, the article takes the image of Confucius appearing in Mencius and Xunzi, which contains the representative content of Confucianism in the pre-Qin era, as the research object, and discusses it in detail based on this. Mencius and Xunzi, who claimed to be the heirs of Confucius' theory, discussed the original image of Confucius in their writings. Xunzi was not only the last master of pre-Qin Confucianism, but also the comprehensive synthesist of a hundred schools of thought. Although he inherited part of the spirit of primitive Confucianism, he also has a side that adapts to the changes of the times. What the above two documents have in common is that they reinforce the greatness of Confucius as the founder of Confucianism. Therefore, only by comparing the image of Confucius discussed in the historical documents of the various schools of thought with the basic characteristics of the image of Confucius described in the Analects of Confucius, can the Confucian school grasp the true face of Confucius.Secondly, except for "Mencius" and "Xunzi", Confucius in other books written by hundreds of schools of thought is an alienated image after transformation and reorganization. For example, "Mo Zi" mainly focuses on the criticism of Confucius' etiquette, and in "non-Confucian", it belittles and criticizes Confucius and Confucian groups. In "Zhuangzi", he criticized the image of Confucius, who was bound by the secular world. The change of Confucius' image was also transformed from satire and criticism.And ultimately following the "Tao" is the deep meaning that the school of thought spokesperson wants to express, or just agree with the concepts of "helping Confucianism" and "respecting Confucianism". "Han Feizi" is a respected ruler of the Legalists, which criticizes the idealism of Confucius who is far away from reality.In the end, a hundred schools of thought expounded or evaluated Confucius on the basis of the philosophy or reality pursued by various schools, and made the appearance and image of Confucius spread to the present in various forms.The descriptions of Confucius by each school are based on the subjective judgment standards of each school. Therefore, only by eliminating the subjective consciousness and prejudice contained in the descriptions of various schools, can the true face of Confucius be revealed more clearly.