학술논문

블로그를 활용한 한국어 쓰기 교육 연구 / A Study on the English writing education research using the Blog
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
정보기술의 급속한 발전과 인터넷의 보급으로 오늘날 우리는 정보화 시대에 들어서고 있다. 이러한 시대 상황 속에서 지식의 가치는 새로운 시대를 이루는 기본적인 요소로 자리 잡았으며 정보는 이 사회를 구성하는 중요한 자원과 자산이 되고 평생학습능력을 갖추는 것은 현대인이 갖춰야할 생존능력으로 평가 받고 있다. 멀티미디어 컴퓨터와 인터넷은 우리의 학습, 업무 그리고 생활 방식에 중요한 요소로 자리 잡게 되었다. 교육은 선진적이며 보편적이어야 한다. 이러한 이유로 다양한 교육 개혁이 정보 통신 기술을 기반으로 전개되어 나아가고 있다. 본고는 인터넷 환경을 적극적으로 활용하는 방안으로 인터넷 환경 중 하나인 블로그 자원을 활용하여 한국어 수업을 보조하는 것이 시대의 요구라는 생각을 기반으로 서술하였다, 블로그를 활용한 쓰기 교육 방안이 한국어 쓰기 수업에 어떠한 영향을 미치고 어떠한 역할을 하는지에 대해 탐구한다. 구체적으로 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 블로그를 활용한 한국어 쓰기 교육 방안을 모색하는 데에 목적이 있다. 그리고 블로그를 활용한 한국어 수업의 유용성을 구체적으로 논증하기 위해 교실 현장을 조사하여 블로그를 어떻게 활용할지 그리고 어떤 블로그 자원을 활용하여 교사의 지도와 학습자의 학습을 촉진시킬지를 교사와 학습자 두 가지 관점에서 연구한다. 블로그를 활용한 한국어 강의의 특징과 장점에 관한 개념 정리 및 분석, 이론적 배경, 설문조사 그리고 인터뷰 분석 결과를 결합하여 블로그를 활용한 한국어 교육 방안을 구체적으로 설계하였다. 개인의 능력의 제약으로 본 문서는 네트워크 자원의 활용에 있어서는 일정한 한계를 가지고 있다. 하지만 다양한 연구자들의 생각과 뜻을 공유한다는 차원에서 본고는 일정한 의미를 가지고 있다고 생각한다. 한국어 교육 연구의 무궁한 발전을 기원하며 본고가 연구에 있어 일정한 참고가 되기를 기대한다.
With the rapid development of information technology and the spread of the Internet, we are entering the information age. In this age, the value of knowledge has become a fundamental element of a new era. Information becomes an important resource and asset that constitutes the society, and it is evaluated as a survival ability to be equipped with modern lifelong learning ability. Multimedia computers and the Internet have become important factors in our learning, work and lifestyle. Education should be advanced and universal. For this reason, various educational reforms are being developed based on ICT. This paper describes how to utilize the internet environment positively. Based on the idea that it is the demand of the times to support Korean language class using blog resources, which is one of the internet environments, Explore what they have and what they do. The purpose of this study is to find out how to use Korean blogs for Chinese language learners. In order to demonstrate the usefulness of Korean class using blogs, we investigate how to use blogs by investigating the classroom scene and how to utilize blog resources to promote teacher guidance and learners' Research. We have designed a Korean language education plan using blogs by combining conceptual analysis and analysis, theoretical background, questionnaires, and interview analysis results on the features and advantages of Korean lectures using blogs. Due to the limited ability of individuals, this document has certain limitations in the utilization of network resources. However, I think that this paper has a certain meaning in terms of sharing the thoughts and intentions of various researchers. I hope that this study will be a constant reference in my research.