학술논문

중국 여성들의 한국 패션브랜드 재구매의도에 관한 연구 / A Study on the Repurchase Intention of Korean Fashion Brand by Chinese Ladies
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
Recently, new media such as mobile, internet and social media based on communication technology have grown rapidly. In addition, the popularity of e-commerce using the internet around the world has a great impact on people's consumption and life. With the development of the e-commerce market, consumers shop online through the internet, and the scale of online shopping increases rapidly, especially through the use of smart phones. The China internet network information center ( CNNIC ) said in its 41st report on China's internet development in 2017 in Beijing:The number of internet users in China exceeds 722 million, with a penetration rate of 55.8 %, higher than the global average of 51.7 %, accounting for 46.7 % of the Asian average. Among them, 540,000 users shop online , the number increaseS more than 40 million over 2016.With the growth of online shopping in China, consumers demand more and more product quality and personalization . The sales volume of online shopping retail in China was 717.5 billion yuan, an increase of 32.2 % over the previous year. In particular, Alibaba's total sales in the world's largest online shopping festival ( November 11 ) reached 166.2 billion RMB . Amore Pacific group, a South Korean company that sells cosmetics, clothing and other products, achieved 390 million yuan in revenue that day, up by 53 % from the previous year. LG health group reached a record of 26.4 million yuan for singles' day last year, an increase of 112 % over the sales of cosmetics in the first half of last year. Sales of other well-known brands rose 54 % year-on-year to 8.28 million RMB ( Asian economy, November 13, 2017 ). Therefore, because China's demand for Korean brands is continuously increasing. There is a need for research.According to Nielsen's report, with the improvement of residents' living standards, the life of Chinese consumers has become more convenient, and the number of daily online shopping is also increasing. The monthly income of families in the 1980s was the highest compared with that in the 1960s, 1970s and 1990s. The better economic situation also makes the post - 80s consumers more optimistic about their own financial situation and have stronger consumption ability than people of all ages.The reason why Chinese consumers buy Korean fashion brands is because they pursue products like stars. The report surveyed consumers in mainland China, Hong Kong, Taiwan and Singapore about their cognition and willingness to buy Korean beauty brands. Friends recommended ( 63 % ), brand websites ( 42 % ) and fashion / beauty websites ( 40 % ) to provide mainland consumers with the top three information channels for beauty products. In addition, interviewees from the mainland showed strong interest in Korean TV series, music and famous Korean stars. 39 % of their knowledge of Korean brands came from advertisements and 25 % from Korean series. Therefore, China is the most attractive market With the emergence of stars with Korean style, many Chinese consumers imitate South Korea's fashion style, regard South Korea as the most attractive market and popularize South Korea's fashion style. Through the influence on South Korea's goodwill, we can see the current situation of preference for South Korean products ( Liu Zhengan, 2010 ).However, although there are many studies on brands, there are not many studies on the influence of Korean fashion brands on Chinese consumers. In particular, it is worth exploring what influence brand characteristics and consumer characteristics have on customer satisfaction and repurchase intention.
최근 정보통신기술을 기반으로 모바일, 인터넷, 소셜 미디어와 같은 새로운 매체들이 급속도로 성장하고 있다. 특히 스마트 폰을 활용함으로써 온라인 쇼핑 규모는 급속하게 커지고 있다. 중국은 경제 발전에 따라 인터넷 사용자가 7억 7,200만 명을 넘었고, 보급률은 세계 평균(51.7%)보다 높은 55.8%를 기록했으며, 아시아 평균(46.7%)보다 9.1% 높다. 중국의 인터넷 사용자 규모는 꾸준히 증가하고 있으며, 인터넷 모델의 지속적인 혁신, 온라인 및 오프라인 서비스 통합의 가속화, 온라인 공공 서비스의 가속화는 인터넷 사용자의 성장을 촉진하는 원동력이 되고 있다(CNNIC, 2018). 한편 중국의 온라인 쇼핑 시장규모가 커짐에 따라 쇼핑을 즐기는 사람들도 매우 빠른 속도로 늘어나고 있다. 중상정보연구에서 발표한 온라인 쇼핑 매출액은 7,175억 위안으로 전년 대비 32.2% 증가했다. 특히 중국 시장에서 패션의류에 대한 젊은 층의 소비가 가장 많은 것으로 나타났고, 2000년 이후 20대 젊은 층들은 자국 브랜드보다는 글로벌 브랜드를 더욱 선호하고 있으며 의류, 액세서리, 헤어스타일 등의 최신패션을 모방하기를 좋아하고 예술과 문화 등에서도 개방적인 모습도 보인다(유박 등, 2016). 세계 최대 온라인 쇼핑 이벤트인 광군제(11월 11일) 당일 Alibaba의 총 판매액은 1662억 위안을 기록했다. 화장품, 의류 및 기타 제품을 판매하는 한국 회사인 아모레 퍼시픽 그룹(Amore Pacific Group)의 경우 하루 매출 3억 9,000만 위안을 달성하여 전년 대비 53%의 매출 증가를 기록했다. LG생활건강의 경우 화장품 판매 1시간 30분 동안 작년 매출액 대비 112% 증가한 2,640만 위안을 기록했다(아시아경제, 2017.11.13.).한편 1990년부터 시작된 한류 열풍으로 인해 중국 소비자들은 한국의 문화에 관심을 가지면서 많은 중국인 관광객들은 쇼핑을 목적으로 한국을 방문하기 시작했고 이로 인해 한국 브랜드의 선호도는 자연스럽게 상승하기 시작했다(신철원, 2017). 중국 소비자들이 한국 패션브랜드 제품을 구매하는 이유는 한류 스타들과 같은 제품을 소비하고 싶어하기 때문이다. 과거보다 중국 여성들이 구매력이 향상됨에 따라서 한국의 패션브랜드 제품은 중국 제품과 비교하여 품질에 만족하는 사람들의 재구매 수요가 늘어나고 있다.중국을 가장 매력적인 시장으로 여기고, 한국 패션 스타일을 유행시키는 한류 스타의 등장으로 많은 중국 소비자들이 한국 패션 스타일을 모방하고 있다. 한국에 대한 호감도의 영향으로 한국 제품에 대한 선호 현상까지 나타났음을 의미한다고 할 수 있다(유종안, 2010). 이는 급속하게 발전하고 있는 중국 패션 시장에서 중국 소비자들을 깊이 이해하기 위해 많은 연구가 필요함을 의미한다.그동안 특정 제품이나 산업 분야의 브랜드에 관한 연구는 많이 수행되었지만, 한국 패션브랜드가 중국 소비자에게 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구는 많이 부족한 실정이다. 특히 브랜드의 특성과 소비자의 특성이 고객 만족과 재구매의도에 미치는 영향에 대한 많은 연구가 필요하다.