학술논문

사례분석을 통한 수학과 단계형 수준별 교육과정의 운영 방안 / Management methods of phased differentiated curriculum of mathmatics through case examination
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
수학과
단계형 수준별 교육
사례분석
case examination
mathmatics
Language
Korean
Abstract
제 7차 교육과정에서는 개인차를 존중하는 수준별 교육과정을 도입하였다. 기초·기본 학습을 충실히 하고, 수준별 집단 편성을 통해 각각의 수준에 적합한 교수·학습 방법, 수업자료, 학습 활동을 구현함으로써 모든 학생의 수월성을 추구하고자 하였다. 그러나 학교 현장에 적용되고 운영됨에 따라 여러 가지 문제점들이 나타났다. 수준별 교육이 학교 현장에 내실 있게 운영되기 위해서는 각 단위 학교의 실정에 맞는 차별화된 운영 방법이 요구된다. 이를 위해 수준에 따른 수업내용의 질적인 차별화와 교수·학습 방법, 다양한 평가 방법 등이 선행되어야 한다.본 연구에서는 수준별 수업운영의 우수사례를 분석해봄으로써 수준별 교육과정이 학교 현장에 효과적으로 정착되고 운영되도록 그 방안을 모색해 보았다.
At the 7th phase of education in Korea, the differentiated curriculum that respects the gap between individual`s learning competence was introduced. According to this plan, it was expected to concrete the rudimentary education and guarantee the best environment that fits into students` academic level through organizing classes by ones`s level. it also has to be equipped with appropriate teaching plans, classroom materials and activities. However, a couple of problems were appeared as the plan was applied and run. In order to succeed in differential instruction, the unique circumstance of each school needs to be heard. Moreover, teaching and learning strategies examined by expects, various standards of evaluation processes and the class with the qualified content considering each student are necessary. Analyzing outstanding examples, this research will devise how the differentiated curriculum can be settled and operated in an efficient way.