학술논문

중국 TV드라마산업의 발전방안 연구 : -한국 TV드라마산업 분석을 중심으로- / A Study on the Development Strategy for China TV drama Industry : -Focusing on Analysis of the Korean TV drama Industry-
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
문화산업
TV드라마산업
드라마산업 분석
FGI 기법
Language
Korean
Abstract
요즘 문화는 전 세계적으로 경제와 정치, 그리고 사회적인 부분까지 영향을 미치고 있으며 각각의 분야별로 융합이 되고 빠르게 발전함에 따라 문화산업의 시장 경쟁력이 더욱 강화되고 향상되었다. 또한, 문화 산업도 국가 간 경쟁의 핵심이 되었다. 1990년대 말 아시아 시장에서 한국 드라마가 빠르고 널리 알려지면서 한국 드라마는 아시아 지역의 독특한 문화 현상이 되어 연구적으로도 큰 의미를 가지게 되었다. 한국 드라마가 아시아 지역까지 퍼지면서 한국의 다른 상품들도 인기를 끌었고, 한국 드라마를 중심으로 한국 대중문화가 아시아 각국 사람들의 일상에 자리 잡기 시작했다. 한국 대중문화는 한국을 아시아 대중문화의 새로운 강국으로 급부상시켰고, 오랫동안 아시아 대중문화를 주도해 온 일본과 할리우드를 무색하게 만들었다. 이러한 경험을 토대로 문화산업 발전 방면에서 이미 성공한 하나의 브랜드가 된 한국의 정책, 문화제품 디자인 개발, 마케팅, 브랜드 구축, 시스템 체계 등의 방법들을 중심으로 중국 TV드라마산업의 발전방안을 연구하고자 한다. 이에 본 연구는 한국 드라마와 중국 드라마를 중심으로 초점을 맞춰 문화산업을 배경으로 하여 한국 드라마와 그 문화산업의 발전을 분석하였다. 전체적인 내용은 크게 세 가지로 나눌 수 있다. 첫째, 개념의 전반적인 정의와 두 가지 주제에 대한 연구이다. 문화 산업과 그 발전에 대해 이론적으로 분석하고, '문화산업'의 개념과 의미를 살펴본다. 둘째, 한국 문화산업의 발전 과정과 기본특징을 서술하였다. 한국 문화산업 발전의 주요 과정은 시작 단계, 진화 단계, 그리고 현재 단계로 나눌 수 있다. 그중에서도 법률, 정책, 시장 세 가지 측면에서 한국 드라마의 발전을 살펴보았다. 또한, 한국 문화산업 발전의 운영모델은 크게 정부, 기업, 사회 운영 등 세 가지 유형으로 분류하여 유형에 따라 살펴보았다. 셋째, 중국 문화산업의 발전을 소개하고 더 나아가 기본특징도 서술하였다. 따라서 본 연구는 중국 TV드라마 산업의 발전방안 모색을 위해 질적 연구 방법의 하나인 8명의 전문가를 대상으로 FGI 집단 면접 방법을 실시하였다. FGI 인터뷰를 통해 드러난 한국 드라마산업의 특징은 크게 세 가지로 나눌 수 있다. 첫째, 한국 정부는 문화의 전략적 가치를 국가 발전의 전략적으로 끌어올리기 위해 문화가 나라의 중심이라는 국가전략지침을 제시하였고, 문화산업 발전을 이 전략의 중요한 동력으로 삼았다. 국가 정책의 강력한 지원으로 한국 문화산업의 비약적인 발전과 함께 한국 드라마산업의 발전을 촉진시켰다. 둘째, 한국 드라마는 각 단계에 맞춘 글로벌 모델을 가지고 있는데, 준비단계에서는 먼저 타깃시장 분석, 그 다음 시청자 선호도 분석, 마지막으로 스타에 대한 시청자들의 선호도 분석, 그리고 드라마 제작에서는 작가들을 중심으로 촬영하면서 방송하는 방식을 채택하여 시청자들의 눈높이를 맞추었다. 마지막으로, 한국드라마는 완전한 산업사슬을 가지고 있으며, 드라마를 문화상품으로 하는 마케팅을 펼쳤으며, 세밀하고 전문적인 마케팅 단계를 계획한다. 이와 동시에 한국드라마의 국제화 진출과 변화를 위해 끊임없이 노력하고 있다. 하지만 중국 드라마산업은 제작과 방송의 분리된 체제을 가지고 있으며, 방송 플랫폼이 달라 한국과는 다른 시스템을 가지고 있다. 또한 마케팅은 한중 양국 드라마산업에서 가장 큰 차이다. 마케팅의 본질은 소비자를 중심으로 사업을 전개하여 소비자의 요구에 맞는 제품을 만들고 이를 바탕으로 이윤을 얻는 것이다. 중국 드라마산업은 이 같은 인식의 정도가 한국 드라마산업 자체와는 큰 차이를 보인다. 한국 드라마의 마케팅은 소비자 지향적이고, 진정으로 드라마를 문화 콘텐츠로 마케팅하는 것이다. 그러나 중국의 마케팅 인력은 여전히 부족하고, 한국에는 문화 수준이 높은 해외 마케팅 전문 인력과 전문 회사들이 있다. 다년간의 노력을 통해 한국 영화 산업은 많은 우수한 인재를 양성하였다. 많은 인재들이 해외에서 공부하여 선진 기술과 마케팅 개념을 가져올 뿐만 아니라 해외 시장에 대한 더 많은 통찰력을 얻었다. 이 외에도 대기업과 방송사별로 해외 기획 부서를 만들고 해외 기획직을 신설해 해외 마케팅에 더 많은 관심을 갖게 하는 등 한국 드라마의 글로벌 경쟁력 확보의 핵심 역량이 되고 있다. 현재 중국은 관련 분야의 전문화된 인재가 부족하기 때문에 인재 양성에 투자와 관심이 필요하다. 따라서 본 연구는 FGI를 통해 수집된 분석을 통해 내용을 분석하고, 인터뷰 과정에서 나타나는 관련성 영향 요인을 고려하여 여러 변수를 종합적으로 서술하였다. 특히 정책과 경제적 요인이 한국 드라마산업 모델과 발전에 미치는 영향을 분석하며, 양국 드라마산업 간의 차이점을 살펴보고 중국 드라마산업의 발전 방안을 모색하고자 하는데 의의가 있다 사료된다.
Nowadays, culture is influencing the economy, politics, and even social aspects around the world, and as each field is converging and developing rapidly, the market competitiveness of the cultural industry has been further strengthened and improved. Additionally, the cultural industry has also become the core of competition between countries. As Korean dramas became rapidly and widely known in the Asian market in the late 1990s, Korean dramas became a unique cultural phenomenon in the Asian region and gained great research significance. As Korean dramas spread throughout Asia, other Korean products also became popular, and Korean pop culture, centered around Korean dramas, began to take root in the daily lives of people in various Asian countries. Korean popular culture has made Korea emerge as a new powerhouse in Asian popular culture, overshadowing Japan and Hollywood, which have long led Asian popular culture.Based on this experience, we will study the development plan of the Chinese TV drama industry, focusing on methods such as Korea's policy, cultural product design development, marketing, brand building, and system system, which have already become a successful brand in the development of the cultural industry.Accordingly, this study focused on Korean dramas and Chinese dramas and analyzed the development of Korean dramas and the cultural industry against the background of the cultural industry. The overall content can be broadly divided into three parts. First, the overall definition of the concept and the study of two topics. We theoretically analyze the cultural industry and its development, and examine the concept and meaning of 'cultural industry'. Second, the development process and basic characteristics of the Korean cultural industry are described. The main process of the development of the Korean cultural industry can be divided into the beginning stage, the evolution stage, and the current stage. Among them, we looked at the development of Korean dramas from three aspects: law, policy, and market. In addition, the operating model for the development of the Korean cultural industry was broadly classified into three types: government, corporate, and social operation, and examined according to type. Third, the development of China's cultural industry was introduced and its basic characteristics were further described. Therefore, this study conducted the FGI group interview method with eight experts, which is one of the qualitative research methods, to find ways to develop the Chinese TV drama industry. The characteristics of the Korean drama industry revealed through the FGI interview can be broadly divided into three categories. First, in order to strategically elevate the strategic value of culture for national development, the Korean government presented national strategic guidelines stating that culture is the center of the country, and made the development of the cultural industry an important driving force of this strategy. Strong support from national policy promoted the development of the Korean drama industry along with the rapid development of the Korean cultural industry. Second, Korean dramas have a global model tailored to each stage. In the preparation stage, first analyze the target market, then analyze viewer preferences, and finally, analyze viewer preferences for stars. In drama production, the writers focus on filming and broadcasting. method was adopted to meet the viewers' expectations.Lastly, Korean dramas have a complete industrial chain, marketing dramas as cultural products is carried out, and detailed and professional marketing steps are planned. At the same time, we are constantly working to advance the internationalization and change of Korean dramas. However, the Chinese drama industry has a separate system for production and broadcasting, and the broadcasting platform is different, so it has a different system from Korea.Additionally, marketing is the biggest difference between the drama industries of Korea and China. The essence of marketing is to develop a business centered on consumers, create products that meet the needs of consumers, and earn profits based on this. The level of awareness in the Chinese drama industry is very different from the Korean drama industry itself. Marketing of Korean dramas is consumer-oriented and truly markets dramas as cultural content.However, China's marketing manpower is still lacking, and Korea has overseas marketing experts and specialized companies with a high level of culture. Through many years of effort, the Korean film industry has fostered many outstanding talents. Many talented people have studied abroad, not only bringing advanced technology and marketing concepts, but also gaining more insight into overseas markets. In addition, each large company and broadcasting company has established an overseas planning department and established a new overseas planning position to draw more attention to overseas marketing, which is becoming a core competency in securing the global competitiveness of Korean dramas. Currently, China lacks specialized talent in related fields, so investment and attention are needed to cultivate talent.Therefore, this study analyzed the content through analysis collected through FGI and comprehensively described several variables by considering relevance influencing factors that appeared during the interview process. In particular, it is considered significant in analyzing the impact of policy and economic factors on the model and development of the Korean drama industry, examining the differences between the two countries' drama industries, and seeking ways to develop the Chinese drama industry.