학술논문

베트남 화장품 시장에서 한·중·일 수출경쟁력에 관한 연구 / A Study on the Export Competitiveness of Korea, China, and Japan in Vietnam's Cosmetic Marke
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
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Subject
Language
Korean
Abstract
본 연구는 서론에서도 밝힌 바와 같이 한국과 중국·일본 대 세계 대 베트남의 시장에서 화장품에 대한 경쟁력 연구를 하였다. 우선 UN Comtrade DB를 활용하여 한국의 대 세계 관련 무역 통계량을 추출하여, 한국 대 베트남 수출상품 중 관련된 화장품의 품목 HS6단위로 하여 선정하고 한·중·일의 대 세계 및대 베트남 분석하고 대칭적 현시비교우위지수(SRCA)와 무역특화지수(TSI)를 산출하여 경쟁국인 중국, 일본과의 경쟁력을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 현시비교우위(RCA)분석에서 보면 대 세계 시장에서 중국과 한국 비교할 때 경쟁 관계가 없는 것으로 보이고 일본과 한국 비교할 때 HS 330499(여드름 억제 크림, 밖의 얼굴이나 피부용 크림과 로션, 기타)은 경쟁 관계가 있다는 결과가 나타났다. 중국과 일본 대 베트남 시장에서 경쟁력이 없는 것으로 알 수 있다. 결국은 현시비교우위(RCA)분석에 대 세계 시장이나 대 베트남 시장에 중국과 한국은 경쟁 관계가 없고 일본과 한국은 대 세계의 개별 품목에 경쟁이 나타난 것으로 알 수 있다. 둘째, 대 세계시장의 TSI 지수 분석표를 보면 아직까지는 중국과 경쟁관계를 나타나고 있다. 대 베트남 시장에서의 분석 결과에서는 중국과 일본의 상품경쟁력이 있는 것으로 나타나지만 한국은 후발 주자로서 중국과 일본의 경쟁에서 절대우위를 점할 수 있다고 본다.
This study calculates and analyzes the apparent comparative advantage (RCA) and trade specialization index (TSI) of Korea, China, and Japan over the world market and Vietnam market from 2016 to 2020, and the following recommendations are obtained through the analysis. First, the SRCA analysis shows that China and South Korea are not competitive in the world market, while the South Korea-Japan SRCA index analysis table shows that as of 2018, Japan is far behind South Korea. Second, the SRCA analysis shows that China and South Korea are not competitive in the Vietnamese market, while the South Korea-Japan SRCA index analysis table shows that as of 2018, Japan is far behind South Korea. Third, South Korea’s analysis of the world’s TSI index is close to 1 except for some items. View TSI Index The TSI indexes of China and Japan also show that most projects are very competitive (absolutely Competitiveness) as of 2020. Fifth, South Korea has an absolute advantage in competition with the exception of one item in the TSI index analysis table for the Vietnamese market. View TSI Index China's TSI index, except for some projects, also shows that most of the projects are very competitive (absolutely Competitiveness) based on 2017 standards. Only some projects in Japan are competitive, and others do not. As mentioned above, as a result of analyzing the competitiveness of Korean cosmetics products in the international and Vietnamese markets, the competitiveness of Chinese and Japanese products is still very high. A generation Believe that South Korea can use this advantage to gain an advantage in the competition between China and Japan.