학술논문

디자인에 있어서 Fun과 선호요소의 관계에 관한 연구 / A Study on Fun and Preference Factor of Relationship in Design
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
펀 디자인
스팅디자인
선호도
Language
Korean
Abstract
This study aims to extract representative factors and samples of ‘Fun Design’ with focus on furniture (chair/bookshelf), building and product design, and figure out their emotional influence factors towards consumer preference. As its first step, emotional influence factors were extracted by collecting their applicable standards to Fun Design as its first step, and influence factors of consumer interest and preference were analyzed. In addition, this study was performed with objectives to understand which external features are connected to realize emotional characteristics of furniture (chair/bookshelf), building, and product design, and suggest user-oriented preferred designs in terms of design development based on such understanding. In the 1st test result, furniture design, product design, and building were found to be applied to “Fun Design” through G- “Gaudy(additionally patterned, fancifully/richly decorated)" and H- “ Mimic (figurated animals or humans)" with Decoration (decorative factors). Besides, there was certain differences found in “Fun Design” as furniture and product designs created “Fun Design” by applying Simple (simplicity) to Shape (morphological factor) through A- “Stay (geometric, symmetrical/repeated forms), but buildings did it in Shape (morphological factor) form by applying Add (additional design factors) and Complex (complexity) to E- “Fusion (fusion/combination)” . In the 2nd test, “distinction/uniqueness, joyful/funny factors, humor, and familarity” of consumer’s preferred Fun factors, showed common results in terms of furniture (chair, bookshelf) and product designs and buildings, but “joyful/funny factors and familarity” were shown different depending on their targets. Therefore, this study clarified how to apply Fun Design” to furniture (chair/bookshelf), building, and product design, and correlations of “distinction/uniqueness, joyful/funny factors, humor, and familarity” each other, which are factors of “Fun Design”.
본 연구는 가구(의자/책꽂이), 건축물, 제품디자인을 중심으로 대표적인 ‘펀 디자인’ 요소와 샘플을 추출하고 소비자 선호도와의 관계에 대한 감성적 영향요인을 파악하고자 한다. 이를 위해서 먼저 펀 디자인에 적용시킬 수 있는 감성이미지 척도를 수집하여 감성영향요인을 추출하였고, 소비자의 흥미와 선호도의 영향요인을 분석하였다. 또한 가구(의자/책꽂이), 건축물, 제품디자인의 감성적 특징이 어떠한 외형특징과 연계되어 구현될 수 있는지를 파악하고 이를 바탕으로 다자인 개발에 있어서 사용자 중심의 선호 디자인 방향을 제시할 수 있는 연구를 목적으로 진행하였다.1차 실험결과 가구디자인, 제품디자인, 건축물이 공통적으로 Fun(재미)을 디자인에 적용하는데 있어서 G-"Gaudy(패턴추가, 장식성/화려하고 복잡함)"과 H-"Mimic(동물 사람 등의 형상화)"을 통해 Decoration (장식적 요소)을 “펀 디자인”에 적용하는 것을 알 수 있다. 이외에 가구디자인과 제품디자인은 A-"Stay(기아학적 형상, 대칭/형태 반복)"을 통해서 Simple(단순)에 Shape(형태적 요소)을 적용하여 “펀 디자인”을 만들고 있지만 건축물에 있어서는 E-"Fusion(융합/결합)"에 Add(디자인요소 추가)와 Complex(복잡)의 요소를 적용하여 Shape(형태적 요소)의 형태로 “펀 디자인”을 만드는 것이 차이가 있었다.2차 실험에서는 가구디자인(의자, 책꽂이), 제품디자인, 건축물에 있어서 소비자가 선호하는 Fun(재미)요소인 “차별성/독특성, 즐거움/재미요소, 유머성, 친근성”은 “차별성/독특성, 유머성”은 공통적인 결과를 나타내고 있지만 “즐거움/재미요소, 친근성”에 있어서는 대상에 따라 차이가 있는 것을 알 수 있다. 따라서 본 연구에서 진행한 가구(의자/책꽂이), 건축물, 제품디자인의 “펀 디자인”의 적용 방법과 ‘펀 디자인’ 요소인 “차별성/독특성, 즐거움/재미요소, 유머성, 친근성”과 선호도의 상관관계를 밝혔다.