학술논문

테마파크 관광객의 방문동기 및 만족도에 관한 연구 : 에버랜드를 방문한 중국관광객을 중심으로
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
테마파크
중국관광객
방문동기
만족도
Theme Park
Chinese tourists
motivation
satisfaction
Language
Korean
Abstract
A theme park becomes an important object of leisure for modern people. It makes an effort to satisfy customers' needs by being located close to the center of city and providing diverse services. A theme park is an amusement park which is so directed·operated that the correlation function of theme is enhanced on the basis of a specific theme, and it meets users' requirements for the various changes of leisure demand pattern even without being largely affected by natural condition and location constraint. Besides, it turns out to be a place for leisure activities, which is most preferred by residents as it provides an opportunity of recreation for urban residents who are not satisfied with conventional recreation facilities. The purpose of this study is to examine visitor's motivation and satisfaction and suggest practical implications to Theme Park managers and marketers. To accomplish the objectives of this study, as the literature review, theories related to motivation and satisfaction were examined and based on the theoretical backgrounds research model and hypothesis were established. The questionnaire survey was conducted to visitors who came to Theme Park in Korea on Oct10 to 30 in 2015. Total 300 questionnaires were distributed randomly for 15 days. Finally 285 questionnaires were used for the analysis except for 5 questionnaires. As for the analysis methods, SPSS 22.0 program was employed and also frequency analysis, factor analysis, ANOVA and t-test analysis were used for the statistical analysis. The results of hypothesis test showed that there were partly significant differences in visit motivation and satisfaction according to demographic characteristics. Also, the results of the analysis revealed the significant differences in visitor's motivation in accordance with satisfaction. So we have to establish a strategic to improve the experience and fellowship of the visitors motivation and satisfaction through providing interesting programs, event, festivity and so on. Although we’ve got the above conclusion, there’re also some limitations of this study. Firstly, because we only have the person who had visited the theme park of Korea during Oct10 to 30 in 2015 as investigation object when we did the empirical investigation, so it limited the investigation object. Secondly, the specific characteristics of Chinese visitors is the other limited condition.
테마파크는 현대인에게 중요한 레저의 대상이 되고 있다. 도심과 가까우면서도 다양한 서비스를 제공하여 고객들의 욕구를 충족시키고자 노력하고 있다. 테마파크는 특정 주제에 기초하여, 주제의 상호 연관성 기능이 제고되도록 연출·운영하는 유희공원으로, 자연 조건이나 입지적 제약에 큰 영향을 받지 않고도 이용자들의 다양한 여가수요 패턴의 변화를 충족하고 있다. 또한 기존 휴양시설에 만족하지 못하는 도시권 주민들에게 휴양기회를 제공함으로써 주민들이 가장 선호하는 여가활동 장소로 나타나고 있다. 이 연구의 목적은 방문자의 동기와 만족도를 조사하고 테마파크 관리자와 마케팅에 실질적인 영향을 제안하는 것이다. 이 연구의 목표를 달성하기 위하여 문헌 검토, 동기와 만족에 관한 이론적 배경 연구 모델을 기반으로 하고 가설은 설립되었다. 설문조사는 2015 년 10월30일 한국의 테마파크에 온 방문자에게 실시하였다. 총 300부 설문지를 15 일 동안 무작위로 배포되었다. 마지막으로 5부 설문지를 제외하고 285부 설문지는 분석에 사용하였다. 분석방법에 대해서 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, ANOVA분석과 t-test검정을 실시하려고 한다. 인구 통계적 특성에 따라 가설검정의 결과는 방문동기와 만족에 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 관광객들의 방문동기와 만족도간의 유의한 차이가 있는 것을 밝힌다. 그래서 우리는 매우 흥미로운 프로그램, 이벤트, 축제 등을 제공함으로써 방문자의 동기와 만족의 경험과 교제를 향상시킬 수 있는 전략을 수립해야한다. 우리는 위의 결론을 가지고 있지만, 이 연구는 몇 가지 제한이 있다. 첫째, 우리는 경험적 조사했을 때 조사 대상은 단지 2015 년 10월30일 동안 한국의 테마파크를 방문한 사람이기 때문에 조사 대상이 제한된다. 둘째, 중국 관광객의 특정한 특성은 다른 제한 조건이다.