학술논문

관광정보 탐색을 위한 VR 이용의도의 영향요인에 관한 연구 / Factors Influencing the Intention to Use VR for Tourism Information Search
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
관광정보 탐색
VR 이용의도
VR 이용빈도
관광정보 요구
VR 유용성
관광객 유형
Language
Korean
Abstract
Virtual Reality (VR) technology has been identified as a high value-added content industry by providing 3D virtual experiences differentiated from traditional media. The tourism industry is devoting to promote travel information vividly via creating VR virtual content. However, the usage of VR in the tourism field is lower than expected. To expand VR technology application scope in tourism field, it is very important to uncover the factors influencing tourists’ intention to use. Therefore, this study selects Chinese tourists as the research object, as China is the leading VR market. The aims of the study are to explore the factors influencing the intention to use VR technology to search for tourism information and to investigate the type of content appropriate for delivery via VR technology. An online survey was conducted via WJX.cn, and data were collected from Chinese tourists who are aware of VR technology from June 14 to July 7, 2020, and 281 valid samples were collected. Frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, and hierarchical regression analysis were applied by using SPSS 26. The results indicate that the frequency of using VR among information seekers has a positive (+) effect on the intention to use VR. Secondly, functional need in tourist information requirement has a positive (+) effect on the intention to use VR. Thirdly, the usefulness of VR has a positive effect on the intention of using VR when tourists are searching for information on tourist destinations, activities, and attractions. Moreover, the shopping pursuit type has a significantly positive (+) effect on the intention to use VR. Lastly, the results indicate that the factors affecting intention to use VR are following as descending order of the usefulness of VR of the activity information, the frequency of VR use, the VR usefulness of the attraction information, functional need, the VR usefulness of the travel destination information, and the shopping purist-type tourist. The results suggest that the increasing intention to use VR can be achieved by creating informative VR content that providing tourists with attraction information, and easy interaction with VR. Moreover, providing VR content including activity, destination, and attraction, can serve as an effective method to facilitate the usage of VR technology in the tourism information search field. Creating and delivering VR content for shopping purist-type tourists also contributes to the popularity of VR technology.
가상현실(Virtual Reality: VR)기술은 전통 미디어와 차별된 3D가상경험을 제공함으로써, 고부가가치 콘텐츠 산업으로 자리 잡고 있다. 관광분야에서는 VR기술을 활용하여 콘텐츠를 제작함으로써 관광정보를 보다 활발하게 이용할 수 있도록 만들기 위해 노력하고 있다. 하지만 관광분야에서 VR의 이용과 소비는 예상보다 낮은 수준이다. VR 기술의 활용기회 확대를 위해서는 VR기술의 이용의도에 영향을 미치는 다양한 요인을 밝혀내는 것은 매우 중요하다. 본 연구에서는 현재 VR의 가장 큰 시장으로 부각된 중국시장의 VR 이용자를 대상으로 관광정보 탐색 시 VR기술의 이용의도에 영향을 미치는 요인이 무엇인지에 대한 분석하여, 어떤 콘텐츠를 VR기술을 통해 전달하는 것이 필요한가를 알아보고자 하였다. 본 연구의 실증 분석을 위해 중국인을 대상으로 한 설문조사를 실시하였으며, 조사 대상은 VR기술에 대한 알고 있는 사용자로 하였다. 설문 기간은 2020년 6월 14일부터 2020년 7월 7일까지 약 3주 동안 실시하였다. 설문조사는 온라인 설문조사 플랫폼(问卷星)을 통해 진행하였으며, 총 281부의 유효 표본을 실증분석에 이용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석 및 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과에 의하면, 정보 탐색자의 일상생활에서 VR 이용빈도가 관광정보 탐색 시 VR의 이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 관광정보 요구 중 기능적 요구가 VR이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 셋째, 관광객이 여행 목적지, 참여하고자 하는 활동, 방문할 매력물 정보의 탐색에서 인지된 VR의 유용성이 VR이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광객 유형 중 쇼핑 추구형이 관광 정보 탐색 시 VR 이용의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 관광정보 탐색 시 VR이용의도에 미치는 영향은 참여하고자 하는 활동 정보에 대한 VR유용성, VR이용빈도, 여행 중 방문 매력물 정보에 대한 VR유용성, 기능적 요구, 여행 목적지 정보에 대한 VR유용성, 쇼핑추구형의 순으로 나타났다. 연구결과는 관광객에게 VR기술과 쉽게 접할 수 있는 기회를 제공하고 기본적인 관광정보를 담겨 있는 VR콘텐츠를 제공하는 것이 VR의 이용의도를 높일 수 있음을 시사하고 있다. 또한, 목적지 정보, 매력물 정보와 활동 정보 중심의 VR 콘텐츠 제공이 관광분야에서 VR 이용 활성화를 위해서는 효과적일 수 있으며, 쇼핑을 추구하는 관광객들을 대상으로 한 VR 콘텐츠의 개발과 제공도 VR기술의 이용 확산에 도움이 될 수 있음을 의미하고 있다.