학술논문

중국의 보험판매채널에 관한 연구 : 보험경기인(보험중개사,insurance broker)을 중심으로 / A Study on the Insurance Marketing Channel in China : from the Viewpoint of Insurance Broker
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
중국의 보험판매
보험판매채널
보험중개사
보험경기인
Language
Korean
Abstract
The deregulation of the Chinese insurance industry in 1990 and its entry into the World Trade Organization in 2001 have been promotion the big growth of its insurance industry. For example, gross direct written premiums and insurance companies assets as of end-2005 totaled RMB 492.7 billion(up 14% from a year earlier), respectively. Also Chinese insurers distribute their products through a number of channels including exclusive agents, brokers, salaried sales forces,direct sales and bank and partnerships, similar to other insurance companies in advanced nation.Yet in other parts, the insurance penetration and the insurance density are still in low level in China. There are challenges that Chinese insurance companies face how they converts into qualitative from quantitative growth and solve the imperfect sales caused by defective means of channels.From this viewpoints, this research examined the lastest issue on insurance channels and the requirements, the liability, the supervisory administration for insurance brokers in China. We conformed the fact that the imperfect sales problem can be erased through the revitalization of the broker's channel. The brokers should have more extensive experience and a good knowledge in insurance than other channel officials, because the brokers may not only intermediate insurance contracts in the place of policyholder but also often provide the risk management service and help his customers make arrangements for re-insurance. Thus, this research suggested that new system which attracts to extend the broker's business to individual insurance market be introduced.
1990년 보험업에 대한 규제가 완화와 2001년에는 WTO 가입을 계기로 중국의 보험 산업은 비약적인 발전을 이루었다. 2005년 보험료 수입은 4927.3억 위안(전년 대비 14% 증가), 보험회사의 총자산은 15,225.9억 위안(전년대비 3240.1억 위한 증가)에 달하였다. 그러나 이러한 성장에도 불구하고 보험 보급율은 여전히 낮고 특히 보험판매채널에는 많은 문제점이 나타나고 있다.본 연구는 중국보험판매채널의 현황과 과제를 분석하고, 채널 다양화의 일환으로써 중국의 보험경기인 제도의 의의와 현황, 경기인의 법적자격요건 및 책임, 그리고 감독에 관한 최근의 현황을 소개하고 활성화방안을 제시하였다. 특히 보험경기인의 자격요건이 상대적으로 까다로우며 보수교육도 엄격하여 다른 보험판매관련 자격증보다 높은 수준을 요구한다는 점에 주목하여, 중국 보험산업의 중요한 과제인 불완전판매문제를 완화할 수 있는 채널로 그 의의를 부여하였다. 그리고 보험경기인은 보험의 판매뿐만 아니라 리스크 평가 등과 같은 리스크매니지먼트 서비스나 재보험구입 서비스 등 다양한 업무를 수행함으로써 보험판매채널의 기능을 확대함으로써 보험에 대한 이미지 개선에도 기여할 수 있음을 확인하며 보험경기인의 활동영역이 개인보험시장으로 확대될 수 있도록 하는 제도개선을 제안하였다.