학술논문

한국 리얼리티 프로그램의 속성이 관광지 이미지 및 방문의도에 미치는 영향 : 베트남 청년 시청자를 중심으로 / The Effects of Korean Reality Program Attributes on Tourist Destination Image and Visit Intention : Focused on young Vietnamese viewers
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
reality program
One Night Two days
tourist image
visit intention
리얼리티 프로그램
1박2일
관광이미지
방문의도
Language
Korean
Abstract
한류의 영향으로 동남아는 물론 세계가 한국에 대해 관심을 갖고 한국어를 배우거나 한국을 방문하기도 한다. 한류의 중심에는 한국의 영상을 자리하고 있다. 한국 드라마와 한국 영화의 인기도가 급상승하고 있다. 인터넷의 발달로 세계 어디서나 원하는 시간에 한국의 영상을 시청할 수 있다. 한국의 영상을 시청한 외국인들은 한국에 대한 친숙도가 높아지고 한국을 새롭게 인식하면서 방문하고 싶은 의도가 생긴다.베트남에서의 한국 영상에 대한 인기는 대단하다. 1996년부터 시작된 베트남의 한류는 2000년 베트남 문화부의 ‘한국 드라마 방영자제 요청’이 나올 만큼 외화부분을 독차지했으며, 최근에는 한국 리얼리티 프로그램 수입량이 폭발적으로 증가하고 있으며 큰 인기를 얻고 있다. 한국의 영상이 베트남에서 유행되면서 베트남인들의 한국에 대한 친숙도와 이미지가 크게 개선되었으며 한국 방문객들이 증가하고 있다.따라서 한국 영상이 해외 시청자들에게 어떤 영향을 주는지 세부적으로 조사하고 연구하는 것은 중요한 이슈가 되었다. 본 연구는 최근 베트남에서 인기를 누리고 있는 한국 리얼리티 프로그램 이 베트남 청년들에게 어떤 영향을 주는지를 설문조사를 실시하여 분석 검토하였다. 본 연구에서는 한국 리얼리티 프로그램인 의 속성, 관광지의 친숙도, 이미지, 선호도, 방문의도 등 다섯 개 변수에 대한 설문을 실시하고 각 변수 간의 영향 관계를 분석했다. 분석을 통해 나타난 결과는 한국 리얼리티 프로그램의 속성이 한국 관광지 친숙도에 영향을 미쳤으며, 관광지의 친숙도는 관광지의 이미지에 대한 긍정적인 영향을 준 것으로 조사되었다. 한국 관광지에 대한 긍정적인 이미지는 이어서 관광지 선호도에 영향을 주었고 이는 마침내 한국 관광지 방문의도에 영향을 준 것으로 나타났다. 즉 베트남 청년들이 한국 리얼리티 프로그램의 시청 횟수가 많을수록 한국에 대해 친숙함을 느꼈고 한국을 긍정적으로 바라보았으며 한국을 방문하고 싶어했음이 증명되었다.본 연구는 지금까지 진행되지 않았던 한국 리얼리티 프로그램의 속성의 효과가 베트남 시청자에게 어떤 영향을 미치는지를 파악하고 분석하는데 의의가 있다. 본 연구의 결과는 베트남과 해외에 리얼리티 프로그램을 보급하는 제작진들과 관광산업에 전략적인 정보의 방향성을 제시할 수 있을 것이라 기대한다.
The Korean Wave made Southeast Asia and the world interested in Korea, and made them learn Korean or visit Korea. The center of Korean Wave is Korean video. The popularity of Korean dramas and Korean movies has soared recently. With the development of the Internet, you can watch Korean videos anywhere in the world at any time you want. Foreigners who watch Korean videos not only increase their familiarity with Korea, but also have a new perception of Korea and an intention to visit it.The popularity of Korean videos in Vietnam is great. The Korean Wave in Vietnam, which started in 1996, monopolized foreign films to the extent that in 2000 the Ministry of Culture of Vietnam issued a request to refrain from broadcasting Korean dramas. As Korean videos become popular in Vietnam, Vietnamese people's familiarity with and image of Korea has improved significantly, and the number of visitors to Korea is increasing.Therefore, it is an important issue to research and study in detail how Korean videos affect overseas viewers. This study analyzes and analyzes the impact of the Korean reality program ‘One Night Two Days’, which is recently popular in Vietnam, on Vietnamese youth. In this study, a survey was conducted on five variables, including the attributes of the Korean reality program ‘One Night Two Days’, familiarity with tourist destinations, image, preference, and intention to visit, and analyzed the relationship between the effects of each variable.As a result of the analysis, it was researched that the attributes of Korean reality programs had an effect on the familiarity of Korean tourist destinations, and the familiarity of tourist destinations had a positive effect on the image of tourist destinations. It was found that the positive image of Korean tourist destinations subsequently influenced the preference for tourist destinations, which in turn influenced the intention to visit Korean tourist destinations. In other words, it was proved that the more Vietnamese youths watched Korean reality programs, the more they felt familiar with Korea, viewed Korea positively, and wanted to visit Korea.This study is meaningful in identifying and analyzing how the effects of attributes of Korean reality programs, which have not been conducted so far, affect Vietnamese viewers. The results of this study are expected to present the direction of strategic information to the production team and the tourism industry that distributes reality programs in Vietnam and abroad.