학술논문

J. J. Rousseau의 교육사상이 음악교육과정에 미친 영향 : 중등음악교육과정을 중심으로 / The influences of Rousseau's educational thoughts on musical curriculum : For middle school music curriculum
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
Music education refers to human education through musical activities, and is one of the educational factors to produce creative and well-rounded people. Music improves individuals' musicality and creative thinking. The twenty-first century is culture- and knowledge-based and considers cultural creativity as the most important social value, more than in any other era. Therefore, in the aspects of cultural competitiveness that the twenty-first century requires, music is very important because it puts creativity and the sense of arts and culture into real-world practices. The study of the essential content of music education, historical background of the education, and the consideration of musical education from a historical point of view should be preceded to understand that music is an essential factors for forming the individuals. How modern music has been influenced by the naturalism of the Rousseau, the representative thinker of the 18th century will be considered in this study, followed by it's influence on Korean music curriculum. As our society changes, education also has changed from the 1st to the 7th educational curriculum. This study deals with the relationship between this educational change and Rousseau's thoughts and mainly focuses on the content of the middle school music course practiced in the 7th educational curriculum and revised 7th educational curriculum(2009). The 7th educational curriculum is 'learner-centered curriculum' revised by the educational reform plan which purpose is to promote an autonomous and creative Korea in the age of globalization and information. Maintaining the frame of the 7th educational curriculum and the revised 7th educational curriculum, this study reflects the effect and social role of the music course and the contents of the reform plan to strengthen the role of the music course. The balance between quality and quantity in music is important, and the needs of accepting music in various cultures and times are also essential. Those factors have been considered in the revision, and the usefulness of the real music course and the students' interest, have also been the main focus of the revision. It also includes the development of personal character in overall education, the goals of developing creativity and musicality in musical education, the understanding of the components and basic concepts of music, the ability to creatively express and to enjoy music. Furthermore, it also emphasizes the relationships between music and real-world. There are connections between the current curriculum and Rousseau's thoughts in that both of them value learners' individual personalities and emphasize the development of natural ability. The current curriculum also proposes better real-class coaching methods in the realm of singing, instrumental music, composing, and music appreciation based on the Rousseau's methods for musical curriculum.
음악교육은 음악활동을 통한 인간교육으로 창의적이고 전인적인 인간 양성을 위한 교육의 한 요소이다. 음악은 개인의 잠재된 음악성과 창의적인 사고를 계발시켜 왔다. 21세기는 문화 및 지식 기반 사회로서 그 이전의 어떤 시대보다 문화적 창의성이 사회적 가치의 핵심이 되고 있다. 따라서 21세기 사회에서 요구하는 문화적 경쟁력의 제고라는 면에서 음악은 그를 통해 육성되는 예술․문화적 감각과 창의성을 일상 속에서 실천한다는 의미로서 매우 중요하다. 음악은 올바른 인간형성을 위해 필수적인 요소가 되므로 이를 바르게 이해하기 위해 음악교육의 본질적인 내용 연구와 교육사적인 배경을 먼저 살펴보며 음악교육을 역사적으로 고찰하는 것은 매우 의미있다고 할 수 있다. 본 연구에서는 18세기의 대표적인 사상가인 루소의 자연주의 사상을 중심으로 어떻게 현대음악교육에 영향을 미쳤는지에 대하여 알아본 후, 우리나라의 음악교육과정에 미친 영향을 고찰하였다. 우리 사회의 변화에 따라 교육 역시 1차에서 개정 7차에 이르기까지 변화가 있어왔다. 이 변화되어 온 과정과 루소의 사상과의 연계성을 분석하였고, 특히 제 7차 교육과정과 2009년도에 개정되어 시행되어 온 개정 7차 교육과정의 중등 음악 교과 내용을 중심적으로 비교·분석하였다. 7차 교육과정은 21세기의 세계화·정보화 시대를 주도할 자율적이고 창의적인 한국인을 육성하기 위해 교육개혁방안에 따라 개정된 ‘학습자 중심 교육과정’이다. 7차 교육과정과 개정 7차 교육과정 구성체제의 틀은 그대로 유지하되, 음악교육의 효과 및 음악의 사회적 역할과 기능 강화 필요에 따른 개정 내용이 반영되었다. 음악과 교육과정의 양과 수준에 대한 적정화가 필요해졌고, 세계화 시대를 맞이하여 다양한 시대와 문화권의 음악을 수용할 필요성이 커졌기 때문에 이들을 반영하고, 학교음악교육의 실제생활에의 활용성 제고와 흥미를 제고하는 방향으로 개정이 이루어졌다. 또한 루소의 사상에 바탕을 둔 전인적 교육 차원에서의 인격함양과 창조성 및 음악성 계발을 위한 음악교육목표와 음악의 구성요소와 기본 개념의 이해, 창의적 표현능력, 감상능력의 향상과 같은 교과내용은 여전히 포함되어 있다. 더불어 ‘생활화’라는 영역이 추가되어 실생활과 음악의 연계성의 중요성을 강조하고 있다. 이와 같이 오늘날의 교육과정은 학습자 각자의 인격과 개인차를 존중하며 개인이 지니고 있는 천부적 재능을 계발시키는데 주력해야 한다는 루소의 주장과 일맥상통하다고 볼 수 있으며 루소의 음악교육 방법에 따른 실제 현장의 음악 교과 수업에 있어 가창, 기악, 창작, 감상 각 영역의 보다 나은 지도 방법을 제언하였다.