학술논문

4차 산업시대 중국 전자상거래 시장 활성화 방안에 관한 연구 : TaoBao 기업 사례분석을 중심으로 / A Study on the Ways to Activate China's E-Commerce Market in the 4th Industrial Era: Focused on TaoBao's Corporate Case Analysis
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
TaoBao
기업 사례분석
SWOT 분석
4 차 산업시대
중국전자상거래 플랫폼
Language
Korean
Abstract
산업혁명은 생산성을 크게 증가시켰으며 동시에 세계 패턴을 재구성했다. 기회를 포착하는 데 앞장서는 국가들은 그들의 발전을 가속화하고 새로운 세계 질서에서 지배적 위치를 차지하게 되었다. 뿐만 아니라 디지털 경제의 발전은 대량의 데이터를 축적하여 지속적으로 데이터 처리 비용을 절감하고 데이터 품질을 향상시켜 인공 지능의 대규모 상용화의 기반이 되었다. 실제 디지털 경제는 다양한 국가의 미래 경제 발전 잠재력과 세계 패턴의 변화를 결정하는 4 차 산업혁명의 주요 상징이 되고 있다. 이와 함께, 21 세기에 들어서면서 정보 기술, 특히 인터넷 기술은 빠르게 발전하고 있다. 중국은 한국보다 늦게 전자상거래 시장에 진입했지만 세계에서 가장 빠르게 성장하였고, 한국은 인터넷 보급률이 98%에 이르고 전자상거래 시장이 성숙기에 접어들었다. 따라서, 중국과 한국의 많은 기업들이 전자상거래를 통해 많은 수익을 창출하고 있다. 뿐만 아니라, 최근 중국의 전자상거래 발전으로 인해 중국의 전자상거래 연구는 점점 더 깊이 있는 연구가 이루어지고 있다. 지금까지 중국학자들의 연구는 중국의 전자상거래 글로벌 마케팅 전략의 가능성과 필요성 그리고 중국의 전자상거래가 외국에 비해 가지고 있는 장점과 단점에 초점을 맞추어 연구를 진행하여 왔다. 이러한 맥락에서 중국은 한국의 선도적인 전자상거래 시스템에서 한국의 경험에 비추어 중국 전자상거래 시스템을 개선해야 할 것으로 판단된다. 본 논문에서는 한국과 중국의 선도적인 전자상거래 플랫폼을 비교하고 기업 사례를 분석하고자 하며, 중국과 한국에서 전자상거래의 장·단점을 분석하고 중국과 한국에서 전자상거래의 기회와 위협을 분석하고자 한다. 전자상거래 분야에 새롭게 진입한 기업은 자신의 단점을 개선하고 사업을 확장하여 보다 성숙한 운영체제를 형성하고 시장에 더 빠르게 적응하고 경쟁력을 높이며 국가 발전에 적극적인 역할을 할 수 있을 것으로 사료된다. 이에 본 논문에서는TaoBao 기업 사례분석을 통하여 중국 전자상거래 시장 활성화 방안을 제시하고자 하였다.
The industrial revolution has greatly increased productivity and atthe same time reconstructed global patterns. Countries taking thelead in seizing opportunities have accelerated their development andhave become dominant in the new world order. In addition, thedevelopment of the digital economy has been the basis forlarge-scale commercialization of artificial intelligence byaccumulating large amounts of data, continuously reducing dataprocessing costs and improving data quality. In fact, the digitaleconomy has become a major symbol of the Fourth IndustrialRevolution that determines the future economic developmentpotential of various countries and changes in global patterns. Along with this, as the 21st century enters, informationtechnology, especially Internet technology, is developing rapidly.China entered the e-commerce market later than Korea, but grewfastest in the world, and Korea has reached 98% Internet penetrationand the e-commerce market has entered a maturity period.Therefore, many companies in China and Korea are generatingrevenue through e-commerce. Due to the recent development of e-commerce in China,e-commerce research in China is becoming more and more in-depthresearch. Until now, studies by Chinese scholars have focused onthe possibility and necessity of China e-commerce global marketingstrategy, and the advantages and disadvantages of Chinase-commerce compared to foreign countries. In this context, China will need to improve the Chinesee-commerce system in light of Korea experience in Koreas leadinge-commerce system. This paper compares leading e-commerceplatforms in Korea and China and analyzes corporate cases. Thisstudy aims to analyze the advantages and disadvantages ofe-commerce in China and Korea, and the opportunities and threatsof e-commerce in China and Korea. Companies newly entering thee-commerce field are expected to improve their shortcomings andexpand their business to form a more mature operating system,adapt to the market faster, increase competitiveness, and play anactive role in national development. Therefore, in this paper, wetried to present a plan to activate the Chinese e-commerce marketthrough the case analysis of TaoBao companies.