학술논문

중학교 국어교과와 연계한 학급단위 상담활동 프로그램의 개발과 효과 / Development and Effectiveness of Counseling Activities by a Class Unit Linked Korean Language Subject of the Middle Schools
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
본 연구는 중학교 국어교과와 연계한 학급단위 상담활동 프로그램을 개발하고, 프로그램을 실시 후 그 효과를 검증하고자 하였다.개발한 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 자아정체감, 또래관계, 문제해결능력, 의사소통능력의 사전·사후·추후 검사를 실시하였고, 수집된 자료들은 SPSS/WIN 12.0 프로그램을 이용하였다. 실험·통제 집단 간 비교를 위하여 각 집단의 사전검사 점수를 공변인으로 하여 두 집단의 사후검사 점수에 대해 각각 공변량(ANCOVA) 분석을 하였다. 그리고 실험집단 내 비교를 위해 실험집단 사전, 사후, 추후검사 결과에 대한 대응 t검증(paired t-test) 을 실시하였다.본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 국어교과를 활용한 학급단위 집단상담 프로그램은 학교상담 프로그램 개발 절차에 따라 개발되어 목표달성을 위한 프로그램의 내용과 구성이 적절하였다. 둘째, 중학교 국어교과를 활용한 학급단위 집단상담 프로그램에 대한 참여자들의 만족도 및 목표도달 정도는 80%가 프로그램에 유용성, 효과성에 대해 긍정적인 답변을 하였다. 셋째, 중학교 국어교과를 활용한 학급단위 집단상담 프로그램에 참여한 학생들은 프로그램에 참여하지 않은 학생들보다 자아정체감 점수가 유의미하게 향상되었다. 넷째, 중학교 국어교과를 활용한 학급단위 집단상담 프로그램에 참여한 학생들은 프로그램에 참여하지 않은 학생들보다 또래관계의 질 점수가 유의미하게 향상되었다. 다섯째, 중학교 국어교과를 활용한 학급단위 집단상담 프로그램에 참여한 학생들은 프로그램에 참여하지 않은 학생들보다 문제해결 능력 점수가 유의미하게 향상되었다. 여섯째, 중학교 국어교과를 활용한 학급단위 집단상담 프로그램에 참여한 학생들은 프로그램에 참여하지 않은 학생들보다 의사소통 능력 점수가 유의미하게 향상되었다.일곱째, 중학교 국어교과를 활용한 학급단위 집단상담 프로그램에 참여한 학생들은 자아정체감, 또래관계, 문제해결능력 및 의사소통능력에서 긍정적인 변화를 경험하였다고 보고하였다.따라서 중학교 국어교과와 연계한 학급단위 상담활동 프로그램이 중학생들이 자아정체감, 또래관계, 문제해결능력, 의사소통능력 향상에 유용하며 효과적인 프로그램이라는 것이 입증되었다.
The purpose of this study was to develop counseling activities by a class unit linked Korean language subject of the middle schools and to examine the effectiveness of the program.To evaluate the effectiveness of the program, there were pre-post test of experimental and control group about ego identity, friendship quality, problem solving ability and communication ability. Mean and standard deviation from the data were acquired by SPSS/WIN 12.0 program and the data were analyzed by ANCOVA to find out the significant differences between the marks of experimental group and control group. Methods of quantity analysis include paired t-test by comparing pre test-post test and pre test-follow up test, and the analysis of split-plot by comparing experimental group with control group.The results showed as follows: First, counseling activities by a class unit linked Korean language subject of the middle schools proper because the program was developed according to process of school counseling. Second, the ego identity score of experimental group changed in more positive way, compared to that of the control group. Third, the friendship quality score of experimental group changed in more positive way, compared to that of the control group. Fourth, the problem solving ability score of experimental group changed in more positive way, compared to that of the control group. Fifth, the communication ability score of experimental group changed in more positive way, compared to that of the control group. Sixth, experimental group students stated that they experienced positive change about self and others understanding, the experience of problem solving and communication.In the event, counseling activities by a class unit linked Korean language subject of the middle schools were useful and effective program for middle school students to improve ego identity, friendship quality, problem solving ability and communication ability.