학술논문

보육시설 유형에 따른 교사 직무 만족도 및 학부모 만족도 / Comparison of Teacher's Job Satisfaction with Parent’s Satisfaction According to Types of Child Care
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
보육시설
만족도
Language
Korean
Abstract
The purpose of this study was to examine teacher’s job satisfaction and parent's satisfaction according to types of child care. 149 teachers and 189 parents from employer-supported child care centers, and 162 teachers and 195 parents from private child care centers located in Daegu, Gyeongbuk, Busan, and the Gyeongnam regions. To measure the job satisfaction, the questionnaire developed by Lee, Dong-A(2006) and Bae, Hye-Ja(2008) was used after modification and complement. To measure the satisfaction of parents, questionnaire developed by Park, So-Hyeong(2007) was used after modification and complement. Frequency analysis was conducted to identify general features of study subjects and a t-test was conducted to compare job satisfaction of teachers of employer-supported child care centers with private child care centers. The results of this study were as follows: first, significant difference was identified in teacher’s job satisfaction depending on types of child care centers. In all sub-categories of teacher’s job satisfaction such as relationship with the director, relations with coworkers, pay and welfares, teacher’s job satisfaction at employer-supported child care centers were found to receive much higher points than teacher’s job satisfaction at private child care centers. Second, there were significant difference in parent’s satisfaction between employer-supported child care centers and private child care centers. In all sub-categories of parent’s satisfaction including child care center, program, director, operation, results indicate thar parent’s satisfaction at employer-supported child care center was much higher than parent’s satisfaction at private child care centers. In order to provide a high-quality care services for children and improve teachers’ quality life, further research should study the cause of high level of job satisfaction of teachers’ at employer-supported child care centers.
본 연구의 목적은 보육시설 유형에 따른 교사의 직무 만족도와 학부모 만족도를 알아보고자 하는 것이다. 본 연구는 대구․경북․부산․경남지역에 소재한 직장보육시설에 근무하는 교사 149명과 직장보육시설을 이용하는 학부모 162명, 민간보육시설에 근무하는 교사 162명과 민간보육시설을 이용하는 학부모 195명을 연구 대상으로 선정하였다. 연구도구는 직무 만족도를 측정하기 위하여 이동아(2006)와 배혜자(2008)의 선행연구에 사용된 도구를 참고로, 수정․보완하여 작성한 설문지를 사용하였고, 학부모 만족도를 측정하기 위하여 박소형(2007)의 선행연구에서 사용된 도구를 참고로, 수정․보완하여 작성한 설문지를 사용하였다. 얻어진 자료들은 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였고, 직장보육시설 교사와 민간보육시설 교사의 직무 만족도를 비교하여 알아보기 위해 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육시설 유형에 따른 교사 직무 만족도에 간의 따라 유의미한 차이가 나타났다. 교사의 직무 만족도 하위영역인 원장과의 관계, 동료와의 관계, 보수, 후생복지 모든 영역에서 직장보육시설 교사의 직무만족다가 민간보육시설 교사의 직무 만족도 보다 더 높은 점수가 나타났으며, 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 보육시설 유형에 따라 직장보육시설과 민간보육시설의 학부모 만족도에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 학부모 만족도 하위영역인 보육시설, 보육프로그램, 시설장 및 보육교사, 시설 운영 모든 영역에서 직장보육시설 학부모의 만족도가 민간보육시설 학부모의 만족도 보다 더 높은 점수가 나타났으며, 유의미한 차이가 있었다. 영유아들에게 질 높은 보육서비스를 제공하고, 교사들의 삶의 질을 향상시키기 위해서는 본 연구의 결과를 바탕으로 직장보육시설의 만족도가 높았던 원인을 분석할 필요성이 제기된다.