학술논문

우리나라 생명보험사의 중국시장 진출전략에 관한 연구 / A Study on the Strategies of Korean Life Insurance Company to Enter Chinese Insurance Market
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
중국은 WTO 가입 이전 외국보험회사의 영업인가 전제조건을 ‘1국1업종1사’의 원칙으로 제시함에 따라 외국보험회사의 중국진출을 원천적으로 봉쇄하여 왔다. 그러나 WTO 정식가입 후 중국은 외국보험회사에 보험경영의 라이센스를 발급하며 발급 수량제한은 설정하지 않기로 하였다. WTO 가입을 계기로 본격적인 국제체제에 돌입하고 있는 중국보험시장은 세계 각국의 보험회사에게 매력적인 시장으로 간주되는 것이다. 현재 중국의 보험시장은 아직 초기단계에 있다. 보험료 수입은 급증했지만 여전히 GDP 규모에 비하면 매우 낮은 수준이다. 1인당 국민소득 1만 달러 정도의 국가들의 경우 GDP에서 보험료 수입이 차지하는 비중은 약 4∼5%인데 비해 중국의 보험료 수입은 GDP 대비 3.33%에 불과했다. 그만큼 잠재력이 큰 시장이라는 것을 역설적으로 말해주고 있는 것이다. 이는 Booz Allen Hamilton 등 세계적인 컨설팅회사들이 향후 중국 보험시장은 매년 20% 내외의 고속성장을 이어갈 것이고, 2010년 기준 아시아에서 3번째로 큰 보험시장으로 성장한 것만 보아도 알 수 있다. 한국 보험시장은 과거의 고성장기에서 벗어나 생산성과 수익성에 한계를 보임에 따라, 새로운 진로 모색과 성장 동력을 개발하기 위해 중국을 중심으로 한 신흥 보험시장 진출의 필요성이 증가되고 있다. 현재 한국의 대형 보험회사들은 상하이, 베이징 등 대도시를 중심으로 중국 1급 도시에서 대표사무소와 법인대표를 설립하고, 적극적으로 중국에의 진출을 진행하고 있다. 따라서 본 연구는 최근 중국 보험시장의 현황을 집중적으로 분석하고, 특히 중국의 생명보험시장의 진출에 필요한 절차와 방법을 중심으로 우리기업의 진출전략을 제시해 보고자 한다. 또한 21세기 최대 보험시장으로 평가되는 중국 보험시장에 대한 우리나라 생명보험사들의 구체적인 진출전략에 따른 대안을 제시하고자 한다. 특히 중국내에 진출한 국내외 기업의 사례를 분석하여 중국 생명보험시장에 우리나라 생명보험회사들의 중국 진출 시 합작방식의 진출전략, 현지화전략, 목표시장의 개발강화 등을 확대해서 시장개방에 따른 활용전략을 연구하여 중국내에서 한국 생명보험사의 경쟁력을 키워 중국 생명보험시장에서 생존, 발전할 수 있는 방안을 제시하고자 한다.
Recently the world is becoming economy globalization and each country has amalgamated into economy convergence in the global market. This is the result that productive power developed and the inevitable trend of the market economy. China suggested that the business permission condition of foreign insurance company is " one country , one type of business, one company " which didn't join WTO before and blocked foreign insurance company to enter China. But after joining WTO , China issues license of insurance management to the foreign insurance company and doesn't restrict the amount of issues . After jointing WTO, chinese insurance market which is entering the international system is regarded as a attractive market for insurance company in all countries of the world. Now chinese insurance market is early stage yet. Insurance premium has soared but It is still low level compare with GDP scale. In case the country that national income is about $10000 per a person , insurance income is 4~5percent of GDP but Chinese insurance income is 3.33 percent of GDP. Paradoxically, this indicates that China market has the high potential for a growth. You can verify this when you see that the world-wide consulting company like Booz Allen Hamilton has achieved a high level of growth about 20 percent every year and china has grown as a the third big insurance market in asia. As productivity and profitability are limited in korean market as it passed the high growth time , Korean insurance market feels the necessity of launching the new insurance market in China to develop a new way and growth. Presently Korean big insurance company has established the representative office and corporate representative in the big city like Shanghai and Beijing and briskly launches the business in china. Therefore this study analyses the current state of the chinese insurance market intensively and specially proposes the strategy with process and way for Korean life insurance company to go into Chinese life insurance market . Also suggests the alternative about the strategy for Korean life insurance company to go into Chinese life insurance market which evaluated as the largest insurance market in the twenty-first century. Especially by analysing the company that launched the business in china Chinese life insurance market when Korean life insurance company launchs business in china, the launch strategy of the collaboration type, the glocalization strategy, the reinforcing development of the target market , etc will be expended. As studying the utilization strategy about opening of the market and developing the competitiveness of Korean life insurance company , I want to suggest the plan about survival and development in Chinese life insurance market.