학술논문

수명주기비용 분석을 이용한 화차의 적정수명에 관한 연구 / A Study on the Optimal Service Life of Freight Wagon Using Life Cycle Cost Analysis
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
화차
수명주기비용
LCC
Language
Korean
Abstract
화차의 운영비용 중 대부분을 차지하는 유지보수 비용이 올라가면 물류비용의 증가로 이어지고 이는 가격경쟁력의 하락으로 이어지며, 유지보수 비용 절감을 위해 정비 절차를 무시하거나, 부품의 하자를 무시한다면 이는 사고발생으로 이어 질 수 있어 유지비용 분석을 통한 적은 비용으로 안전하게 사용가능한 화차의 사용연한과 비용을 알아야 할 필요가 있다. 본 연구에서 화차의 고장현황을 분석한 결과 사용연수 증가에 따라 고장발생 빈도가 증가하며, 특히 15년 ~ 20년을 사용한 화차의 고장발생 빈도가 높은 것으로 분석되었으며, 장치별 고장현황을 분석한 결과 약 60%가 제동장치의 고장으로 분석되며 계절별로 동절기에 집중발생 하는 것으로 분석되었다. 화차의 수명주기비용을 분석하기 위해서 유지보수비용을 예방정비비, 고장정비비로 세분화하여 분석할 수 있으며, 예방정비비는 년 간 수명주기비용은 내구연한 동안 변화추이가 없는 것으로 분석되었다. 수명주기비용을 절감하기 위해서는 고장정비비의 감소가 가장 큰 요소로 반영되는 것으로 분석되었고, 고장정비비와 예방정비비가 많이 발생하는 시점을 기준으로 화차의 내용연수를 설정하고 IEC 60300-3-3 비용평가모델을 참조하여 LCC모델을 구성하여 12년, 15년, 30년의 내용연수를 적용하여 60년간 화차의 수명주기비용을 분석한 결과 기존 30년 수명을 적용한 수명주기비용 대비 15년을 적용한 경우 87.8%의 수명주기비용이 발생하였으며, 추후 화차의 내용연수를 단축하는 것이 비용과 유지보수 측면에서 경제적일 것으로 확인하였다.
Increasing maintenance costs, which account for most of the operating costs of freight cars, lead to an increase in logistics costs, which leads to a decline in price competitive. Ignoring maintenance procedures or ignoring defects in components to reduce maintenance costs can lead to accidents. It is necessary to know the service life and cost of safely available Freight wagons at a low cost through maintenance cost analysis.As a result of analyzing the failure status of the Freight Wagon in this study, the frequency of failure increases as the number of years of use increases. In particular, it was analyzed that there was a high frequency of breakdowns of Freight Wagons that used 15 to 20 years. As a result of analyzing the failure status of each device, about 60% were analyzed as failure of the braking system. It was analyzed that it occurs intensively in winter season by season.In order to analyze the cost of the Freight Wagon's life cycle, maintenance costs can be subdivided into preventive maintenance costs and failure maintenance costs. The cost of preventive maintenance was analyzed to be unchanged during the durable year. In order to reduce life cycle costs, the decrease in failure maintenance costs is reflected as the biggest factor. Based on the timing of high failure maintenance and preventive maintenance costs, the useful life of the Freight Wagon was set and the LCC model was constructed by referring to the IEC 60300-3-3 cost evaluation model. It then applied the useful life of 12, 15 and 30 years to analyze the cost of a Freight Wagon's life cycle for 60 years.This resulted in 87.8% of life cycle costs when 15 years were applied compared to the existing 30-year life cycle costs. It was confirmed that it would be economical in terms of cost and maintenance to shorten the useful life of the feright wagon in the future.