학술논문

STEAM 융합교육을 적용한 음악 감상 수업 지도방안 연구 : 2015 개정 교육과정 음악과 중학교 1-2학년을 중심으로 / A Study on the Music Appreciation Course with the Adoption of STEAM Convergence Education : Focused on the music class for 1st and 2nd grade middle school students as part of 2015 Revised National Education Curriculum
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
STEAM 융합교육
음악 감상
2015 개정 음악과 교육과정
Language
Korean
Abstract
현대사회는 4차 산업혁명으로 인하여 과거와는 다르게 노동이나 기술이 인공지능과 로봇으로 대체되면서 시대가 요구하는 인재상에도 큰 변화를 불러 온다. 즉 전문적 지식과 기술을 가진 인재보다는 로봇이 할 수 없는 창의적으로 문제해결능력을 갖춘 인재가 요구되었고 그런 인재를 양성하기 위해서는 학문 사이의 벽을 뛰어 넘어 새로운 지식을 창조하고 영역의 한계가 없는 가능성의 확장인 융합교육, 즉 STEAM 융합교육이 필요하게 되었다. 본 연구는 2015 개정 교육과정에 제시된 STEAM 융합교육의 중요성을 알고 이론적 근거를 바탕으로 예술(음악)중심 수업 지도 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 이론의 배경과 개념 및 목표, 모형을 고찰하고 예술(음악) 중심 교육의 중요성과 개발 연구 현황을 기술하였다. STEAM 융합교육 모형 중 ‘PDIE 절차 모형’의 준비(Preparation), 개발(Development), 실행(Implementation), 평가(Evaluation)의 단계로 설계하였고 현 14종 교과서를 분석한 결과 비발디의 작품 ‘사계’가 가장 많이 수록이 되어 있었고 이 곡을 감상곡으로 선정하였다. 준비(Preparation)단계에서 ‘바로크 시대의 배경을 이해하고 사회적, 역사적 맥락 안에서 음악을 이해한다.’ 라는 주제로 수업을 전개 하였고, 개발(Development)단계에서는 타 교과 과목의 사전적 의미로 교과의 내재적의미를 해석하여 4차시를 계획하였으며 실행(Implementation)단계에서 수업의 구체적인 지도방안으로 상황 제시, 창의적 설계, 감성적 체험 단계로 STEAM 융합교육, 음악사에 따른 감상, 학생 참여를 통한 곡의 이해, 조별 활동을 통한 확장적 사고를 학습하는 연구를 하였다. 마지막으로 평가(Evaluation)단계에서는 각 차시의 자기평가를 통하여 수집된 자료를 바탕으로 2015 개정 음악과 교육과정 감상영역의 성취기준인 내적 음악의미와 맥락적 음악의미에 부합하는지 평가한다. 이렇게 제시된 학습지도안이 현장에서 STEAM 융합 교육을 적용하는 데 도움이 되기를 바라며, 학습자들은 문제 해결을 위한 융합적이고 창의적인 사고력을 기르고 예술적 감수성과 올바른 인성을 계발할 수 있을 것이다.
Modern society has brought a significant change in desired talent models of the time compared to the past with labors or technologies replaced by artificial intelligence and robots as part of the 4th Industrial Revolution. That is, there has been an increasing need for talented people equipped with creative problem solving capabilities that are irreplaceable by robots rather than for those armed with professional knowledge and skills, and fostering such talents necessitates the STEAM convergence education designed to facilitate students to create new knowledge beyond the interdisciplinary walls and to maximize their potentials to the fullest. Against this backdrop, the purpose of this study is to identify the importance of the STEAM convergence education presented in the 2015 Revised National Education Curriculum and to present the teaching method of the art (music) based on its theoretical basis. For this, the study has examined the theoretical background and concept, goals, and models and described the importance of art (music) oriented education and the present status of research and development. The study has designed a model in the process of preparation, development, implementation, and evaluation following the 'PDIE procedural model' as part of the STEAM convergence education model and has selected the Vivaldi's 'Four Seasons' as a piece of music for appreciation since it appears in the most number of textbooks among current 14 official middle school textbooks. During the preparation stage, the classes were conducted with the theme of "Understanding the historical and cultural background of the Baroque period and understanding music in a social and historical context. "The development stage involved preparations of four sessions with the interpretation of inherent meanings of courses as the dictionary definition of other subject courses and the implementation stage has conducted presentation of circumstance as part of concrete method of teaching, creative design, STEAM convergence education as part of emotional experiences, appreciation of music history, understanding music through student participation, studies on expanded thinking through group activities. Lastly, the evaluation stage carried out assessment and evaluation on whether or not class achievements are aligned with understanding the inner music meaning and contextual music meaning, which is a part of desired achievements in the music appreciation of 2015 Revised Music Curriculum based on the collected data of self-evaluation upon completion of each session. The proposed teaching guideline presented accordingly will hopefully be helpful in apply the STEAM convergence education to actual classes and is expected to encourage students to develop multilateral and creative thinking ability for problem solving on their own and to build up artistic sensitivity and good character traits as well.