학술논문

인터넷 쇼핑몰의 특성이 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 중국 인터넷 쇼핑몰을 대상으로 / The impact of Internet Shopping Mall's on User's Internet to Use Internet Shopping Mall : The case of Chinese Internet Shopping Mall
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
인터넷 쇼핑몰의 특성
Language
Korean
Abstract
The technology acceptance model(TAM) has been widely studied in IS research in order to gain a better understanding of the adoption and use of information systems. Based on the TAM, we explored acceptance of internet shopping mall. The theoretical model is tested with the questionnaires from 250 users of an chinese internet shopping mall. 225 questionaries were collected and analyzed. The results of this study showed that the internet shopping mall characteristics such as characteristics of product, service level, communication are important factors in affecting use's visiting and use intention at the internet shopping mall. Therefore, the internet shopping mall providers should make the product's information more informative and design shopping mall sites more effectively and interactively.
본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 특성변수들과 인터넷 쇼핑몰 사용과 관련된 사용자 지각 변수간의 관계에 관한 실증연구로서 인터넷 쇼핑몰의 사용의도에 영향을 미치는 사용자 지각요인과 인터넷 쇼핑몰의 특성 변수들을 파악하고 이들 간의 관계를 분석하였다. 기술수용 모형 (TAM: Technology Acceptance Model)은 컴퓨터 사용행위를 설명하기 위해 개발되었으며, 이 모형은 최종사용자 컴퓨팅 기술과 사용자 모집단에 이르기까지 광범위한 사용자 행위를 설명할 수 있다. 본 연구는 TAM을 기초로 연구모형과 가설을 설정하였다. 설문은 중국 인터넷 사용자 250여명을 대상으로 조사되었으며, 설문지를 통하여 직접 회수하는 방법으로 총 250부를 수거하여 응답이 불성실한 25부를 제외하고, 225부를 실증분석에 사용하였다. 본 연구결과에 의하면 제품특성, 서비스수준, 상호작용성이 인터넷 쇼핑몰 사용의도에 영향을 미치는 중요영향요인으로 파약되었다. 본 연구결과에서 제시된 인터넷 쇼핑몰의 제품특성, 서비스수준, 상호작용정도를 향상시킴으로써 사용자의 인터넷 쇼핑몰에 대한 사용자의 지각을 긍정적으로 바꿀 수 있다. 인터넷 쇼핑몰 설계자 및 운영자는 사용자들의 지속적인 방문을 위해서는 사용용이성을 고려해야 하며, 구매를 촉진하기 위해서는 사용용이성과 함께 유용성에 대한 지각 향상을 위해 노력해야 한다.