학술논문

한·중 음식 다큐멘터리 속에 나타난 민족문화 연구 : <한국인의 밥상>과 <혀 끝으로 만나는 중국>을 중심으로 / Research on National Culture in Korean and Chinese Food Documentary -On Korean Table and A Bite of China-
Document Type
Image
Source
Subject
다큐멘터리
음식다큐멘터리
민족문화
음식문화
음식감정
문화유산
<한국인의 밥상>
<혀 끝으로 만나는 중국>
Language
Korean
Abstract
칠레다큐멘터리 감독 파트리시오구스만(Patricio Guzmán)은 다큐멘터리가 없는 나라는 사진앨범이 없는 가족과 같다고 말하였으며 음식다큐멘터리가 없는 나라는 가정집에 부엌이 없는 것과 같다고 말한다. 이는 음식다큐멘터리가 국가에 얼마나 중요한지를 보여준다. 인류가 21세기에 접어들면서 세계화는 이미 막을 수 없는 발전추세로 되었다. 미국과 유럽등 강대국들로 대표되는 서구문화는 경제력으로 세계를 휩쓸고 있으며 약소국의 민족문화는 전례 없는 생존위기에 직면해 있다. 일본, 한국, 중국으로 대표되는 동양문화는 서양문화의 영향으로 지역 민족문화 역시 상당한 위기를 맞았다. 현대 사회상황과 문화적 맥락에서 어떻게 국가문화의 자원을 올바르게 취급하고 객관적으로 평가할 것인가? 국가문화의 어떤 측면이 발굴적인 가치가 있는가? 민족문화가 사람들에게 원활하고 자연스럽게 수용되고 채택되도록 하는 방법과 이러한 풍부한 문화자원을 유기적으로 통합하고 종합적으로 사용하는 방법은 무엇인가? 이러한 문제의 제기와 해결은 한국과 중국문화의 실제생존 및 미래발전, 그리고 세계각국사이에서 한민족과 중화민족의 문화적 지위, 존엄성 및 가치와 연관된다. 다큐멘터리는 민족문화의 특색, 강점과 가치를 담고 있으며 음식문화는 민족문화의 필수불가결한 부분이다. 따라서 다양한 음식프로그램의 개발은 민족문화의 보존, 전승, 발전에 중요한 기여를 한다. 본 논문은 한국KBS 장수 음식다큐멘터리과 중국CCTV의 벤치마킹 음식다큐멘터리을 중심으로 한 중 음식다큐멘터리에 등장하는 민족문화를 분석하였다. 음식다큐멘터리를 통해 우리는 민족문화의 계승을 추진하고, 국가이미지를 확립하며 문화교류를 촉진할 수 있을 것이다. 본 연구는 총7장으로 구성되어 있으며 각장의 주요내용은 다음과 같다. 1장에서는 주로 연구 내용과 연구 목적을 서론으로 소개하고, 한중 문화 전략 발전에 대한 민족문화 탐구의 중요성을 설명한다. 또한 본 논문은 연구 범위와 연구 방법을 명확히 하였으며, 국가 문화를 주제로 한 다큐멘터리에 대한 연구현황을 중심으로 연구에 중요한 이론적 기반과 틀을 제공하였다. 2장에서는 다큐멘터리의 정의로 시작하여 다큐멘터리의 발전 역사에 대한 개관, 다큐멘터리의 유형 분류에 대한 상세한 기술을 포함한다. 민족문화 범주의 개념과 범위를 파악하고 이를 ‘전통문화’ 개념과 구분 지으며, 민족문화의 요소를 분석하고 음식 다큐멘터리 및 음식문화에 대하여 한층 더 깊이 있는 정의를 내린다. 3장에서는 한중 두 개 나라 음식 다큐멘터리의 현황을 분석한다. 한중 음식 다큐멘터리의 발전 과정 및 저해 요인, 그리고 대중문화 시장이 음식 다큐멘터리 발전에 미치는 영향을 구체적으로 설명한다. 현황 분석을 통하여 세계 시장 경제 발전의 영향으로 음식 문화의 발전과 영향에 따른 국민의 동일시 과정을 보여준다. 4장에서는 주제 내용과 내러티브 구조에 대한 심층 분석을 통하여 을 예로 다큐멘터리에 등장하는 한국 문화를 분석하고 한식 문화의 특징 및 음식 감정을 요약한다. 5장에서는 주제 내용과 내러티브 구조에 대한 심층 분석을 통하여 을 예로 다큐멘터리에 등장하는 중국 민족 문화를 분석하고 중국 음식 문화의 특징 및 음식 감정을 요약한다. 6장에서는 한중 음식 다큐멘터리에서 민족문화의 실질적 의미를 집중적으로 다루고 있으며, 한식 다큐멘터리와 중식 다큐멘터리의 유사점 및 차이점을 분석함으로써 창작자들이 음식 다큐멘터리에서 민족문화의 기본 사상과 심미적 의미를 습득할 것을 제안한다. 또한 음식 다큐멘터리의 국가 문화를 더 잘 계승할 수 있는 전략을 연구하고 음식 다큐멘터리의 제작 원리 및 방법을 제시한다. 마지막으로 7장은 두부분으로 구성된다. 첫 번째 부분은 본 논문에 대한 정리이고, 두 번째 부분에서는 본 연구의 한계와 시사점에 대한 고찰이다.
A country without documentary films is like a family without a photo album," said Patricio Guzman, a Chilean documentary film director. Similarly, a country without food documentaries is like a family without a kitchen. It is thus clear that how important food documentary is for a country. Since human society enters 21 centuries, globalization has become an irresistible trend. Western culture, represented by the United States and European powers, has swept the globe with its economic strength. The national culture of the vulnerable is faced with an unprecedented survival crisis. Under the impact of western culture, Japan, South Korea and China as the representative of the eastern culture, the local national culture also encountered serious risks. In the modern social conditions and cultural context, how to correctly treat and objectively evaluate the resources of national culture? What aspects of national culture are worth exploring? How to make the national culture accepted and adopted by people easily and naturally, and how to integrate and comprehensively utilize these rich cultural resources? The proposal and solution of such as these are related to the actual survival and future development of Korean and Chinese culture, and also about to the cultural status, dignity and value of the Korean and Chinese nation in the world. Documentary has the characteristics, advantages and values of inheriting and spreading national culture. Food culture is an indispensable part of national culture. The development of a large number of catering programs plays an essential role in the preservation, inheritance and development of national culture. In this paper, we take the national culture in the Chinese and Korean food documentaries as the theme, the longevity food documentary "Korean Table" by KBS of Korea and the benchmark food documentary "A Bite of China" of China Central Television as examples, to explore how to better inherit national culture, establish a national image and promote cultural exchange through food documentaries. The thesis consists of seven parts and the main contents of each chapter are as follows: Chapter 1 is the introductory part, which mainly introduces the research content and purpose, and expounds the significance of the national culture excavation to the cultural strategic development of Korea and China. It also clarifies the research scope and research methods, and focuses on the current situation of documentary research with national culture as the theme, which provides an important theoretical basis and structure for this paper. Chapter 2 is a comprehensive introduction to documentaries, including the definition, history, classification and features. We identify the connotation and scope of "national culture", distinguish it from the concept of "traditional culture", analyze the elements of national culture, and further expound the definition of food documentary and the connotation of food culture. Chapter 3 analyzes the current situation of food documentaries in Korea and China. The influence factors including the development process, restrictive factors of Korean and Chinese food documentary, mass culture market on the development of food documentary are discussed in detail. Through the analysis of the current situation, it reveals the process of people's identification with the development of food culture under the influence of global economic. Chapter 4 takes "Korean Table" as an example to analyze the Korean national culture in the documentary and summarize the characteristics of Korean food culture and the food feelings of Korean through the in-depth analysis of the theme and narrative. Chapter 5 takes "A Bite of China " as an example to analyze the Chinese national culture in the documentary and summarize the characteristics of Chinese food culture and the food feelings of Chinese through the in-depth analysis of the theme and narrative. Chapter 6 focuses on the practical connotation of the national culture in the food documentary films of Korea and China. It will require creators to master the basic ideas and aesthetic connotation of the national culture in food documentaries by analysis of the similarities and differences of the national culture in the Korean and Chinese food documentaries. It studies the strategy of how to better inherit the national culture and puts forward the corresponding suggestions for the production principles and methods of food documentaries. Chapter 7 gives a conclusion of the research. And the shortcomings of the research are discussed and suggested.