학술논문

언택트 시대, 온라인 미술 실기 수업을 위한 UI 디자인 연구 / The untact period, a study on the UI design for online art class
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
언택트 시대
온라인 미술 실기 수업
쌍방향 원격 수업
UI
Untact period
online art class
interactive remote class
Language
Korean
Abstract
본 연구는 팬데믹 선포로 인한 언택트 시대의 교육환경이 오프라인 공간에서 온라인 공간으로 변화함에 따른 수업환경 및 방법의 변화를 관찰하여, 예상보다 빠르게 찾아온 언택트 시대에 온라인 수업의 방향성에 대하여 제안하고자 한다.지난학기 진행된 온라인 수업의 방식은 인문학 및 타교과에서 진행하는데에는 크게 문제되지 않았다. 하지만 물질과 감각이 만연하고 재료의 향연을 펼치는 실기활동 위주의 미술교과가 온라인 수업을 진행함에 있어서는 많은 문제점들이 있었다. 이로 인하여 학생들의 수업 만족도 및 성취도가 현저히 낮았으며 교사 또한 운영과정에서 많은 문제점을 안고 진행할 수 밖에 없었다. 따라서 본 연구는 사용자인 교사 및 학생 인터뷰를 통하여 현재의 구성방식을 벗어나, 실기활동 위주의 미술수업에 최적화된 온라인 수업 환경 시스템과 인터페이스를 제안하고자 한다.
This study observes the change in the educational environment from offline to online space due to the pandemic and resulting “untact” period, which came earlier than expected, and suggests a direction for an online class.Last semester, there were not many concerns with the online class method for humanities and other subjects. However, there were issues in carrying out the online art classes focused on practical activities, where senses are usually prevalent, and various materials are utilized and enjoyed. Consequently, the students' satisfaction and achievement in the class were significantly lower; the teachers and the operational procedure had to be executed with many issues.Therefore, this study proposes an online class system and interface optimized for practical art classes based on the users' interviews, the teachers, and students, which deviate from the current method.