학술논문

<삼국연의>의 신화학적 해석 / Interpretation of Romance of the Three Kingdoms from the Viewpoint of Mythology
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
신화
삼국연의
신화학
Language
Chinese
Abstract
본 논문은 신화학적 시각에서 중국 역사연의소설을 연구한 것으로 를 구체적 분석대상으로 삼았다. 본문의 서론에서는 논문의 연구목적, 연구방법, 본 논문과 관련되는 선행연구, 논문의 연구내용 및 기대되는 연구효과를 소개하였다. 논문의 제2장에서는 주로 연사연의소설의 신화적 사유를 분석하였다. 제1절은 먼저 신화의 기능과 사유특징을 상세하게 논술하였다. 신화의 기능은 주로 자연현상 해석, 사회행위 지도, 신화원형 형성의 3가지 방면을 포함하고, 사유특징은 유추성, 상호침투성, 신비성 3가지 방면으로 구현된다. 제2절은 역사연의소설의 신화관념을 분석하였다. 신화적 사유를 기반으로 하여 형성된 신화적 관념이 역사연의소설속에 상당히 많은 부분 존재함으로써 사람들이 역사연의소설을 읽을 때 신성한 체험을 할 수 있게 된다. 제3절은 원형비평에 대한 소개를 하였는데 이러한 방법을 통해 역사연의소설이 많은 신화원형을 내포하고 있음을 밝혔다. 논문의 제3장, 제4장에서는 분석대상으로 삼은 에 대해 구체적 분석을 진행하였다. 제3장에서는 의 신화관념을 분석하였다. 신과 인간의 상호작용을 실마리로 하여 의 신화관념을 신령출현, 징조, 무속의식 3가지 방면으로 나누어 분석을 진행하였는데, 이러한 분산된 신화관념 배후에 공통된 신화적 사유방식이 작용을 함으로써 사람들의 생활방식과 사유방식에 매우 큰 영향을 일으켰음을 밝혔다. 제4장에서는 신화적 모티브와 구조 2가지 측면에서 속에 내포된 신화원형을 분석하였다. 제1절은 의 상관된 줄거리와 그리스신화를 비교하여 의 일련의 신화 모티브를 분석하였다. 예를 들면 보물, 구혼, (아버지) 살인 등을 들 수 있다. 제2절은 캠벨등의 신화학자들이 제기한 단일신화구조를 실마리로 하여 속 영웅의 성장과정을 분석함으로써 영웅의 성장과정이 신화구조와 부합함을 밝혔다. 마지막으로 논문의 결론에서는 신화관념과 신화원형을 통해 역사연의소설이 민족문화의 중요한 부분을 전승하였음을 밝혔다.
This dissertation sets to study Chinese historical romance novels from the perspective of mythology. It takes Romance of the Three Kingdoms as an example to interprete. The introduction briefs the purpose, methods of research, the related pre-researches, the content and the goal of the research. The second chapter mainly analyzes mythological thinking in historical romance novels. The first quarter sets forth the function and characteristic of thinking of myths on the whole. It points out that the main function includes explanation of natural phenomena, direction of social behavior and the formation of myth archetype. Characteristics of thinking is embodied in analogy, mutual permeability, and mystery. The second quarter analyzes myth concepts in historical romance novels. It indicates that a lot of myth concepts based on mythological thinking existed in historical romance novels, which makes readers have a holy experience in the process of reading historical romance novels. The third quarter presents archetype criticism, which reveals that there are a lot of myth archetypes in historical romance novels. Chapter three and four take Romance of the Three Kingdoms as an example to analyze. Chapter three use interactions between human and immortals as a guide to analyze myth in the novel. Through appearance of immortals, omens and witchcraft rites, it asserts that there are common mythological thinking works behind the scattered myth concepts, which has a great effect on people's lives and ways of thinking. Chapter Four analyzes myth archetypes in Romance of the Three Kingdoms in terms of mythological motif and structure. In the first quarter, through comparing some related plots in Romance of the Three Kingdoms with Greek myths, it analyzes a series of myth motifs, such as treasure, the court problem, and parricide. Following the "Mono-myth" put forward by Joseph. Campbell and other mythologists, the second quarter analyzes growth process of the main heroes in Romance of the Three Kingdoms and it finally comes to the conclusion that the growth process confirms the "Mono-myth" structure. Finally, in the conclusion, the dissertation indicates that historical Romance novels inherit the important part of national culture through myth concepts and myth archetypes.
本论文是从神话学的角度对中国的历史演义小说进行研究,并以《三国演义》为具体例子进行分析。本文的绪论介绍了论文的研究目的、研究方法、与本论文研究相关的先行研究、论文的研究内容以及要取得的研究效果。 论文第二章主要分析历史演义小说中的神话思维。第一节首先从总体上阐述了神话的功能与思维特征,指出神话的功能主要包括解释自然现象、指导社会行为、形成神话原型三个方面,而思维特征则体现为类比性、互渗性、神秘性三个方面。第二节对历史演义小说中的神话观念进行了分析,认为基于神话思维而形成的神话观念,在历史演义小说中大量存在,从而使人们在阅读历史演义小说时也能获得神圣体验。第三节则对原型批评进行介绍,通过这一方法揭示出历史演义小说包含着大量的神话原型。 论文第三、四两章以《三国演义》为例进行具体分析。第三章分析的是《三国演义》中的神话观念。这一章以神与人的互动为线索,把《三国演义》中的神话观念分为神灵现身、预兆、巫术仪式三个部分并进行了分析,指出这些零散的神话观念背后,都有着共同的神话思维方式在起作用,从而对人们的生产生活与思维方式都产生了很大的影响。第四章则从神话母题与结构两个方面对《三国演义》中包含的神话原型进行分析。第一节通过《三国演义》中相关情节与希腊神话的比较,分析了《三国演义》中的一系列神话母题。如宝物母题、难题求婚母题、杀父母题等。第二节则以坎贝尔等神话学家提出的单一神话结构为线索,对《三国演义》中的主要英雄成长过程进行分析,最终指出这些英雄成长过程都符合这种神话结构。 最后,论文结论中指出,通过神话观念与神话原型,历史演义小说把民族文化中的重要部分传承下来。