학술논문

브랜드 인지도 향상을 위한 제약회사 디자인 전략에 관한 연구 : 한․중 제약회사를 중심으로 / Research on the Design Strategy of Pharmaceuticals for Increasing Brand Awareness: Focusing on Korean and Chinese Pharmaceuticals
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
브랜드
브랜드인지도
통합 디자인전략
디자인
Language
Korean
Abstract
In order to make a proposal for the improvement and development of design strategy in Korean and Chinese pharmaceuticals, this research focusing on the pharmaceuticals in the two countries, compares and analyzes the current situation of pharmaceutical design strategy in Korea and in China that are resulted from their cultural and institutional differences. The core of the research is to understand whether in the pharmaceuticals of the two countries there are unified pharmaceutical design strategies for enhancing brand awareness. To study the differences of culture and institution between Korea and China, this research conducts as urvey to 100 Korean people and 100 Chinese people. According to these differences, this paper subsequently analyzes what impact a unified design strategy brings to the improvement of brand awareness of the pharmaceuticals in the two countries respectively. Up to now, since drug purchase has been done on prescription, it has been not necessary to pay attention to pharmaceutical design. However, gradually, cold medications, anodyne and invigorating drinks are being sold in drugstores and supermarkets directly to the customers. Owing to institutional differences, in China there are more nonprescription drugs being sold over the counter, and therefore visual design is considered more significant in Chinathanin Korea. However, Korean pharmaceutical design strategy and advertising are more systematical and complete, whereas Chinese pharmaceutical companies do not have such systematical and unified design strategies. Furthermore, the research finds out that medication selection is different as well between the two countries due to the differences in culture and dietary habit. As a single national state, with “Quickly” as their motto, Korea has been developing faste conomically. As a result, invigorating drinks have been being sold more and there have been more advertisiments in such product. On the contrary, with a slow life tempo, other than invigorating drinks, Chinese people buy more digestive and stomach medicine as a result of oily eating habit. In addition, Chinese consumers pay more attention to medication brand awareness and design, while Koreans think price matters more to their purchase. Thus, when exporting pharmaceuticals or establishing design strategy, accurate understanding of cultural and institutional characteristics of a country is vital, and consumers’ characteristics should be given sufficient consideration in brand strategy. Compared to in China, medication price is higher in Korea, but they have relatively higher brand awareness and better advertising reliability as well.Therefore, China keeping on the suitable price, needs to focus more on design and brand awareness improvement, especially in those customer favored brands. In the mean time, Korea ought to lower medication price to a more appropriate level. Also according to the result of the survey mentioned above, in the future there will be more consumers who purchase medicine in supermarket or in mart, and their buying intention will come up by the product’s visual design first, and then they will make a selection on the basis of brand awareness or they will pick the brand which they are farmiliar with. At present, Korean pharmaceuticals has more complete design strategy and higher brand awareness than those in China. Because of institutions and character traits, Chinese consumers favor product design and brand awareness, but actually pharmaceutical advertising and brand awareness are not good or high enough. Besides, we find out through the research that brand awareness is correlated positively with systematical and unified design strategy.
본 연구는 한ㆍ중 제약회사를 중심으로 디자인 전략 개선 및 발전 방향을 제안하기 위하여 문화 특성, 제도적 차이로 인한 두 나라 제약회사의 디자인 전략을 현황을 파악하고 비교, 분석하며 제약회사들의 디자인 전략이 브랜드 인지도의 향상을 위한 통일된 디자인 전략이 되어 있는지를 알아보는 것이 본 연구의 핵심이다. 본 연구에서는 한ㆍ중 두 나라의 문화 특성과 제도적 차이점을 파악하기 위해 한국인 100명, 중국인 100명을 대상으로 설문을 했고 이에 따른 통일된 디자인 전략이 브랜드 인지도향상에 어떤 영향을 끼치는지를 알아보았는데 결과는 다음과 같다. 지금까지는 처방에 의한 약 구입이 이루어짐에 따라 디자인에 대한 신경을 거의 쓸 필요가 없었다. 하지만 점점 약국, 슈퍼에서 감기약, 진통제 피로회복제를 직접 구매가 이루어지고 있다. 두 나라의 제도 차이로 중국은 현재에도 직접 약국에서 구매하는 소비자가 많으며 따라서 디자인을 더욱 중요하게 생각하였다. 하지만 오히려 한국의 약품 디자인 전략이나 광고가 더욱 체계적으로 잘 되어 있었고 중국은 아직 디자인 전략이 체계적으로 되어 있지 못했고 통일 되지도 못했다. 또한 두 나라의 문화 특성과 식성에 따른 약품 선택도 다르다는 것을 알 수 있었다. 한국은 단일 민족으로서 "빨리빨리"를 늘 외치면서 지금 까지 고도의 경제 발전을 해왔고 이에 따라 국민들의 피로회복제를 더 많이 구매하며 피로회복제에 대한 광고도 많았다, 반면 중국은 늘 "천천히/만만디(慢慢地)"가 중국인들의 성격 특성인 만큼 피로회복제 보다는 기름진 음식을 많이 섭취하다보니 소화제/위약을 많이 선택했고 중국에서는 가격보다, 브랜드 인지도, 디자인을 중요하게 생각했고 한국은 가격을 많이 중요하게 생각했다. 때문에 각 나라에 진출할 경우에 혹은 각 나라 별 디자인전략을 세울 경우 모두 그 나라의 문화 특성 제도에 대해 제대로 알 필요가 있고 브랜드 선정에서도 그 나라의 소비자 특성에 맞게 선택해야 된다. 한국은 약품가격이 중국보다 비싼 편이고 약품 브랜드 인지도도 높고. 광고 신뢰도도 높은 편이다. 하지만 중국은 소비자가 중요하게 생각하는 디자인이나 브랜드 인지도 향상에 더욱 신경을 쓸 필요가 있고 중국에서는 약품 가격은 적합하지만 한국에서는 약품 가격을 조절 할 필요가 있다. 또한 설문지 결과로부터 보면 미래에 일반 약품을 소비자가 슈퍼, 마트와 같은 곳에서 직접 구매하는 추세에 맞춰 먼저는 시각적인 디자인에 따라 구매 충동을 느끼고 1차적인 선택을 하며 다음 브랜드인지도, 자주 구매했던 브랜드를 고려하여 선택한다는 것을 통해 한국은 현재 디자인 전략이 중국에 비해 잘 되어 있고 브랜드 인지도도 중국에 비해 훨씬 높았다. 하지만 중국의 제도와 특성에 맞춰 볼 때 중국에서 디자인과 브랜드 인지도를 더욱 선호하지만 약품 광고나 신뢰도나 브랜드 인지도는 낮은 현실을 볼 때 중국에서 더욱 브랜드 인지도를 향상을 위한 노력이 필요하며 이번 연구를 통해 한국이나 중국모두 브랜드 인지도와 체계적이고 통일된 디자인 전략이 서로 정비례 된다는 것을 알 수 있다.