학술논문

미용학원 수강생의 마인드셋이 그릿과 미용지속의도에 미치는 영향 / Effects of Mindset on Grit and Beauty Adherence Intention of Beauty Academy Students
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
미용학원 수강생
마인드셋
그릿
미용지속의도
Language
Korean
Abstract
Necessities & Purposes: On top of helping the students to secure the overall beauty-related knowledge and techniques in a beauty academy, it is also very important to establish the learners’ desirable attitude in practical education just like beauty. Thus, for the beauty adherence and success of learners, there are very important factors such as setup of concrete and clear goals, mindset that means a firm belief, and grit that means the patience and passion for achieving the long-term purpose. Thus, this study aims to provide the basic data for establishing the strategies to improve the beauty adherence of beauty academy students by researching the effects of mindset on grit and beauty adherence intention of beauty academy students. Research Contents & Methods: From July 20th 2021 to September 25th 2021, a survey was conducted targeting the high school students and college students attending a beauty academy located in Gyeongnam region. Total 210 collected questionnaires were analyzed by using the SPSS26.0 Statistical Program. This study conducted the frequency analysis for the demographic characteristics, verified the Cronbach’s α value for the verification of reliability, conducted the independent samples t-test and one-way ANOVA to analyze differences in mindset, grit, and beauty adherence intention of beauty academy students according to the demographic characteristics, and then performed the Scheffé test as the post-analysis. This study also conducted the Pearson’s correlation analysis and hierarchical regression analysis.Results: First, in the demographic characteristics of research subjects, the highest responses were shown as women(81.0%) for sex, general high school(36.2%) for affiliation, 300,000-400,000won(30.0%) for monthly average expenditure, and middle(61.4%) for school grade. Second, in the actual status of using the beauty academy, the channel to visit the beauty academy was the recommendation from acquaintances. The period of attending the beauty academy was 6 months-1 year. The courses they took in the beauty academy were shown in the order of hair, makeup, nail, skin, and semi-permanent. Third, in the results of examining differences in mindset according to the demographic characteristics, there were significant differences according to school grade. The grit showed significant differences in monthly average expenditure and school grade. And the beauty adherence intention did not show significant differences according to sex, affiliation, monthly average expenditure, and school grade. Fourth, in the results of examining the effects of mindset on grit, the factors of mindset such as growth mindset and fixed mindset had significantly positive effects on the consistency of interest while the growth mindset had significant effects on effort adherence. Fifth, in the effects of mindset on beauty adherence intention, the growth mindset had significantly positive effects on beauty adherence intention while the fixed mindset had significantly negative effects on beauty adherence intention. Sixth, in the effects of grit on beauty adherence intention, the effort adherence had significantly positive effects on beauty adherence intention while the consistency of interest did not have significant effects on beauty adherence intention. Conclusions: The mindset and grit(effort adherence) had significant effects on beauty adherence intention of beauty academy students. Thus, to increase the beauty adherence intention of beauty academy students, the growth mindset as a positive motivation factor should be raised. In order for the students to set up their own long-term purposes and to establish the concrete plan for achieving them, the grit should be increased as well, so the students can adhere to beauty without giving up in the middle. Therefore, there should be continuous exploration of factors, environment, and teaching strategies to improve the mindset and grit of beauty academy students. Keywords: Beauty Academy Student, Mindset, Grit, Beauty Adherence Intention
연구 필요성 및 목적 : 미용학원 내에서는 미용과 관련된 전반적인 지식 및 기술력을 확보하는 것을 돕는 것 외에도 미용과 같은 실무 교육에서는 바람직한 학습자의 자세를 확립시키는 것이 매우 중요하다. 그러므로 학습자의 미용 지속 및 성공을 위해서는 구체적이고 명확한 목표 설정과 더불어 흔들리지 않는 신념을 의미하는 마인드셋(Mindset)과 장기적인 목적을 달성하기 위한 끈기와 열정을 의미하는 그릿(Grit)은 매우 중요한 요인이라고 할 수 있다. 따라서 미용학원 수강생의 마인드셋이 그릿과 미용지속의도에 미치는 영향을 연구함으로써 미용학원 수강생의 미용지속을 향상시키는 전략을 마련하는데 기초적인 자료를 제공하고자 한다.연구 내용 및 방법 : 조사 기간은 2021년 7월 20일부터 2021년 9월 25일까지 경남 소재의 미용학원을 다니고 있는 고등학생과 대학생을 대상으로 설문지를 총 210부를 수집하여 SPSS26.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 인구통계학적 특성은 빈도 분석을 실시하였고 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach’s α값을 확인하였으며, 인구통계학적 특성에 따른 미용학원 수강생의 마인드 셋, 그릿, 미용지속의도와의 차이를 분석하기 위하여 독립표몬 t-test 및 일원배치 분산분석을 실시하며, 사후분석으로 Scheffé test를 실시하였다. 그리고 Pearson 상관분석, 다중 회귀분석을 실시하였다.연구결과 : 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성 성별의 경우 여성이 81.0%, 소속은 일반고가 36.2%, 월평균 소비지출액은 30~40만원이 30.0%, 학교 성적의 경우, 중이 61.4%로 가장 높게 나타났다. 둘째, 미용학원 이용실태는 미용학원 방문 경로는 지인소개, 미용학원 수강기간은 6개월~1년, 미용학원 수강 과목은 헤어, 메이크업, 네일, 피부, 반영구 순으로 나타났다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 마인드셋의 차이를 살펴본 결과 성적에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 그릿의 차이에서는 월평균 소비지출액과 성적에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 미용지속의도의 차이에서는 성별, 소속, 월평균 소비지출액, 성적 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 마인드셋이 그릿에 미치는 영향을 살펴본 결과 마인드셋의 요인 중 성장 마인드셋과 고정 마인드셋 모두 흥미유지에 정적으로 유의하게 영향을 미치고 성장 마인드셋은 노력지속에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 마인드셋이 미용지속의도에 미치는 영향에서는 성장 마인드셋이 미용지속의도에 정적으로 유의한 영향을 미쳤으며, 고정 마인드셋은 미용지속의도에 부적으로 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 그릿이 미용지속의도에 미치는 영향에서는 노력지속이 미용지속의도에 정적으로 유의한 영향을 미쳤으며, 흥미유지는 미용지속의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 결론 : 미용학원 수강생의 마인드셋과 그릿(노력지속)은 미용지속의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 미용학원 수강생들이 미용지속의도를 높이기 위해서는 긍정적 요인인 성장 마인드셋을 향상시켜야 하며 수강생들이 자신의 장기적인 목표을 설정하고 달성하기 위한 명확한 계획을 세울 수 있도록 그릿을 함께 높여야 중도포기 없이 미용을 지속할 수 있는 것을 알 수 있다. 그러므로 미용학원 수강생의 마인드셋과 그릿을 높일 수 있는 요인들과 학습환경 및 교수법에 대한 계속적인 탐색이 이루어져야 할 것이다.주요어 : 미용학원 수강생, 마인드셋, 그릿, 미용지속의도