학술논문

음성과 관련된 청각장애 학생의 삶의 질에 관한 연구 / A Study on Voice Related Quilty of Life of Student with Hearing Loss
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
청각장애
삶의 질
VHI
V-RQOL
Language
Korean
Abstract
The purpose of this study is to comparison voice of hearing loss students with normal students and voice related quilty of life between hearing loss students and normal students. and to determine the relationship between VHI-10, V-RQOL and voice of hearing loss students. Participants was 20 students with hearing loss, and 20 normal students, ranging in age from 16 to 19 years. For comparison reason, researcher included normal students, matched for age and gender. For comparisom between hearing loss student group to normal student group, it used Dr. speech to measured acoustic analysis that is Fo, jitter, shimmer, HNR, NNE and used GRBAS to measured percepual assessment. Also, it used VHI-10 and V-RQOL to evaluated voice related quilty of life.the result of the finding were as follows:first, after comparing hearing loss student group's voice with constral group's voice, Statistically significant difference (P < .05) was found of F0 parameter measured, but, not found of other parameters such as jitter, shimmer, HNR, NNE measured. after comparing hearing loss student group's GRBAS with constral group's GRBAS, Statistically significant difference (P < .05) was found of G, R, S, but, not found of B, A. second, after comparing hearing loss student group's VHI with constral group's VHI, Statistically significant difference (P < .05) was found. also, after comparing hearing loss student group's V-RQOL with constral group's V-RQOL Statistically significant difference (P < .05) was found. third, present study is to find if voice parameters are corellated with VHI and V-RQOL in all student group's.The results show that there are significant correlations between G, S and VHI, and G, S and V-RQOL.From this results, hearing loss student' voice quilty is differnce from nomal hearing student's voice quilty, and So, from this reason, hearing loss student is lower then nomal hearing student about voice related quality of life. it is show that the voices are more Hoarseness and strain voice, quality of life is decreace.
이 연구는 청각장애 학생들을 대상으로 하여, 청각장애 학생과 건청학생의 음성과, 청각장애 학생들과 건청학생의 음성에 관련된 삶의 질 평가를 비교해 보고, 청각장애 학생들의 음성과 그들 자신이 느끼는 음성에 대해 비교해 보는데 목적이 있었다. 대상자는 청각장애 학교에 재학 중인 고등부 학생 20명으로 나이는 16세-19세로 평균 17.25세였다. 청각장애 학생과 비교 분석을 위해 정상청력 학생 20명을 선정하여 청각장애 학생의 연령과 성별을 맞추었다. 두 집단의 음성을 비교하기 위해, Dr. speech를 사용하여 Fo, jitter, shimmer, HNR, NNE를 분석하였고, GRBAS로 청지각 평가를 실시하였다. 또한, 음성에 관련된 삶의 질을 알아보기 위해 VHI-10과 V-RQOL를 사용하여 평가하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다.첫째, 청각장애 학생과 건청 학생의 음성을 비교한 결과, Fo에서는 유의한 차이가 나타났지만, 나머지 다른 파라미터인 jitter, shimmer, HNR, NNE에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만, 평균 jitter값은 청각장애 학생 집단에서 높게 나타나, 주파수 변동율이 건청학생보다 높게 나타났음을 알 수 있었다. 또한 청각장애 학생과 건청학생의 GRBAS평가에서 G, R, S가 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. G, R, S에서 청각장애 학생이 유의하게 낮게 나타났고, GRBAS전반적인 수치가 건청학생들에 비해 청각장애 학생이 더 높게 나타났다. 둘째, 청각장애 학생과 건청학생의 음성에 관련된 삶의 질을 평가한 결과, VHI-10값은 청각장애 집단에서 유의하게 높게 나타났고, V-RQOL값은 청각장애 집단에서 유의하게 낮게 나타났다. 셋째, VHI-10과 V-RQOL와 GRBAS의 G와 S에서 유의미한 상관관계가 나타났다. 이러한 결과들로부터, 청각장애 학생은 건청학생과 음질에 차이가 나타나며, 이러한 목쉰 소리와 쥐어짜는 것 같은 소리가 심하면 심할수록 삶의 질이 떨어지는 것으로 나타났다. 따라서 목쉰 소리와 쥐어 짜는 소리가 심한 청각장애 학생들은 건청학생들 보다 음성에 관련된 삶의 질에 부정적인 영향이 있을 수 있다.