학술논문

SNS환경에서 몰입이 사용자의 대인관계변화에 미치는 영향 : Posters와 Lurkers를 중심으로 / The Influence of Flow on User’s Interpersonal Relationship Change in SNS Environment: Focusing on Posters and Lurkers
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
혁신성
상호작용
유희성
SNS몰입
대인관계변화
Posters
Lurkers
Language
Korean
Abstract
정보 공유 및 인맥 관리를 위한 소셜 네트워크 서비스(Social Network Service, SNS)의 사용자 수가 급속히 증가하고 있으며, 이로 인해 소셜 네트워크 서비스는 사회, 문화, 정치 등 다양한 분야에서의 활용도가 높아지고 있다. 많은 사람들이 SNS를 사용함에 따라 다양한 형태의 SNS가 등장하고, 사용자들의 대인관계와 관련해 주목해야 될 부분으로 SNS가 부각되었다. 이에 본 연구는 다음과 같은 목적을 가진다. 첫째, SNS몰입에 영향을 주는 요인으로 혁신성, 상호작용, 유희성을 제시하였으며, SNS몰입이 자기노출, 대인관계변화, 결속에 미치는 영향과 자기노출, 결속이 대인관계변화에 미치는 영향을 실증적으로 분석한다. 둘째, SNS 사용자들을 온라인커뮤니티의 구성멤버 두 가지 유형인 Posters와 Lurkers로 구분 짓고, Posters와 Lurkers에 따른 차이를 실증적으로 분석한다. 셋째. 연구결과를 바탕으로 SNS를 연구하는 연구자들과 SNS 관리자들에게 이론적, 실무적 시사점을 제공한다. 본 연구모델을 검증하고자 SNS를 사용하는 사용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하여 총 435명의 데이터를 수집하였으며, 구조방정식 분석도구인 SmartPLS를 사용하여 연구모델을 분석하였다. 분석결과 혁신성, 상호작용, 유희성은 SNS몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, SNS몰입은 자기노출, 결속, 대인관계변화에 정(+)의 영향을 미치고 자기노출, 결속은 대인관계 변화에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 Posters와 Lurkers에 따른 영향은 자기노출과 결속이 대인관계변화에 미치는 영향이 Posters가 더 높은 것으로 나타났으며, 몰입이 대인관계변화에 미치는 영향은 Lurkers가 더 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 SNS가 사용자들의 대인관계변화에 긍정적인 효과를 제공한다는 것을 밝히고, 사용자들을 Posters와 Lurkers로 구분하여 사용자들에 따라 SNS 사용에 차이가 있음을 실증하였으며, SNS 안에 존재하는 다양한 사용자들의 특성을 이해할 필요성을 제공한다.
The number of users of social network service(SNS) for information sharing and human network management is rapidly increasing. Therefore, social network service is utilized in various fields such as society, culture, and politics. As many people use SNS, various forms of SNS are emerging, and SNS is highlighted as a part to be noticed regarding the interpersonal relationship of users. Therefore, this study has the following purpose. First, innovativeness, interactivity, playfulness were suggested as factors affecting SNS flow, the effects of SNS flow on self-disclosure, interpersonal relationship change, commitment and self-disclosure, commitment influence on interpersonal relationship change are analyzed empirically. Second, SNS users are classified into two types of members of online community: Posters and Lurkers, empirical analysis of differences between Posters and Lurkers. Third, Based on the results of the research, we provide theoretical and practical implications for researchers and SNS managers who are studying SNS. In order to verify this research model, an online survey was conducted for users who use SNS, and a total of 435 data were collected, the research model was analyzed using SmartPLS a structural equation analysis tool. The results showed that innovativeness, interactivity and playfulness had a positive (+) influence on SNS flow, SNS flow has positive (+) effects on self-disclosure, commitmnet, and interpersonal relationship change, self-disclosure, and commitment had a positive (+) effect on interpersonal relationship change. Also, the effect of Posters and Lurkers showed that the effect of self-disclosure and commitment on interpersonal relationship change was higher in Posters, the effect of SNS flow on interpersonal relationship change was found to be higher in Lurkers. This study suggests that SNS provides a positive effect on users' interpersonal relationship change, users were divided into Posters and Lurkers, which showed that there was a difference in the use of SNS according to users, and provides a need to understand the characteristics of various users in the SNS.