학술논문

SNS특성이 패션브랜드 상품 구매의도에 미치는 영향 : 브랜드 신뢰도와 충성도를 중심으로 / The Effects of the Characteristics of SNS on Purchase Intention : Focused on Brand Trustworthiness and Brand Loyalty
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
모바일 기술의 발달로 인해 2015년 3월 기준으로 국내 스마트폰 보급률이 83%에 도달하고 웹2.0 시대에 돌입하면서 모바일 인스턴트메신저와 소셜미디어 사이트 등 스마트폰을 기반으로 여러 컨텐츠를 쉽게 만들고 공유하여 새로운 쌍방향 커뮤니케이션을 할 수 있게 해주는 소셜네트워크서비스(SNS)가 일상생활에서 많은 부분을 차지하게 되었다. 이렇게 SNS이용이 증가하면서, 벌써 많은 패션기업들이 SNS의 활용이 새로 떠오르는 마케팅 방법으로 인식하여 각 패션브랜드의 SNS를 통해 잠재적인 고객층을 확보하는 기회로 삼고 있다. 기존의 고객을 유치하는데 치중된 일방적인 전통 마케팅 방법을 벗어나 잠재고객을 깨울 수 있는 쌍방향적인 마케팅 전략임을 시사한다. 이처럼 SNS의 활용한 마케팅이 잠재적인 소비자를 패션브랜드 상품의 구매자로 이끌 수 있는 좋은 기회라고 생각하여, 본 연구에서는 SNS를 효과적으로 활용하기 위해 어떠한 SNS특성이 패션브랜드 상품 구매의도에 어떤 영향을 미치는 지 확인하고자 한다. 본 연구에서는 SNS특성 중 상호작용성, 정보제공성, 오락성이 브랜드신뢰도와 충성도에 어떤 영향을 미치는지 알아본 후, SNS특성에 영향을 받은 브랜드신뢰도와 충성도가 패션브랜드 상품 구매의도에 미치는 영향을 분석하기 위해Google사의 설문지 프로그램을 활용하여 빈도분석을 실시하였다. 이를 위해 불특정 다수 202명을 대상으로 진행한 설문조사 결과를 SPSS 18.0 프로그램과 AMOS 18.0 프로그램으로 실증 분석하였다. 그 결과, SNS특성 중 상호작용성과 오락성은 브랜드신뢰도와 충성도에 영향을 미치고 구매의도에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 신뢰도는 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추가로 조절효과 분석을 실시한 결과, 성별에 따른 조절효과 분석을 통해 남성보다는 여성 집단이 정보를 제공을 받아 신뢰감을 갖고, 20대와 30대의 연령에 따라 분석한 결과 20대가 오락적인 SNS특성이 신뢰도에 더욱 영향을 미치고 구매의도에 또한 영향을 미치는 것으로 보였다. 본 연구는 SNS특성을 이용하는 마케팅은 적은 비용으로 폭넓은 범위의 이용자들에게 패션브랜드의 홍보와 정보를 제공하여 소비자의 신뢰도를 높이고 더 나아가 충성도도 높임으로써 고객이 구매에 도달할 수 있게 해주는 새로운 방식임을 알려주고, 패션브랜드 기업이 다양한 상품의 정보와 고객들에게 여러 가지 오락적인 프로모션을 제공하며 상호작용을 하여 소비자들의 신뢰도와 충성도를 높이고, 실제로 구매한 후에도 NS이용자들과 커뮤니케이션을 할 수 있도록 관심을 가지고 진행을 해야할 필요성을 시사하고 있다.
According to the development of mobile technology, as domestic smartphone supply rate has reached 83 percent (March 2015 estimated) and the age of Web 2.0 has entered, it can make multiple contents on the basis of smartphone including mobile messengers, social media sites and so on easily. Thus, SNS (Social Network Service), which is a new two-way communication to share information, comprises a large proportion of our daily lives. With increased SNS use, the majority of fashion companies have already taken it as chances to secure the potential customer base through SNS of each fashion brand understanding the utilization of it as the new wave of marketing ways. This suggests an interactive marketing strategy which can enlighten latent customers to take a break from a unilateral traditional marketing method which is biased towards attracting existing customers. Likewise, this research is confirmed how certain SNS characteristics affect purchase intention of fashion products for utilizing SNS effectively regarding as an outstanding opportunity that marketing using what is able to induce a potential customer to a fashion brand products buyer. Moreover, analysis of frequency was executed by using a survey program of Google in order to analyze the impact of brand trustworthiness and brand loyalty affected by SNS characteristics on fashion brand products intention and the hypothesis of how interactivity, information offering, and entertainment of SNS characteristics influence brand trustworthiness and brand loyalty. For that, the result of this survey targeting unspecified 202 individuals took an empirical analysis with SPSS 18.0 and AMOS 18.0. Consequently, interactivity and entertainment affect purchasing intention as well as brand reliability and loyalty. Also, this result indicates that brand loyalty influences loyalty. From the additional result of moderating effect analysis by gender and age, it shows that female group has confidence with providing information, and people in their twenties inform not only entertaining SNS attribute on brand reliability increasingly but also purchasing intention. To sum up, this research reveals that marketing with SNS property is a new way which can make customers trigger off purchase as raising the credibility of consumers, by extension, the loyalty of them offering information and PR of fashion brand to a wide range of users at low cost. Furthermore, fashion brand companies heighten brand trustworthiness and brand loyalty by interacting with consumers as providing various product information and entertaining promotions to them, and it is necessary to proceed with an interest so that these companies can communicate with SNS users after purchasing.