학술논문

北宋代 郭熙와 韓拙 회화미학 비교 연구 / A Comparative Study on Painting Aesthetics of Guo Xi and Han Zhuo in the Northern Song Dynasty
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
곽희
한졸
임천고치
산수순전집
삼원
Language
Korean
Abstract
본 논문은 송대 화론의 변화 양상을 時代的, 文化的, 思想的 측면에서 살펴보되, 北宋代 郭熙(약1010∼약1090)의 『林泉高致』와 韓拙(생몰년 미상)의 『山水純全集』의 화론에 내재된 회화미학을 비교한 논문이다. 이들의 회화미학은 송대의 문인 숭상 정책, 形神觀에 바탕을 둔 ‘以形媚道’ 사상, 遠觀사상에 바탕을 둔 隱逸風潮 사상 등을 근간으로 하여 형성되었다. 본 고는 이와 같은 내용을 기준 삼아 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 宗炳의 ‘형상으로 도를 아름답게 한다[以形媚道]’는 사유는 두 사람의 화론 및 회화미학에 지대한 영향을 미쳤다. 중국 역대화가들은 그림을 그릴 때 물상의 객관적 모습 속에 잠재된 ‘道’를 포착하고자 하였다. 즉 화가들의 창작 목적은 산수 자연의 외형보다는 마음속에 담고자 하는 ‘道’를 그림으로 형상화하고자 하였다. 위진시기 성행한 隱逸風潮는 산수화의 내용 측면에 깊은 영향을 주었다. 隱逸적 삶과 사유를 상징하는 遠觀사유는 산수화의 공간구성에서 현실과 물상의 진실에 구애받지 않는 회화 특유의 이상 공간을 형성하면서 심리적 무한성을 추구하게 하였다. 이와 같은 ‘원’은 산수의 형체를 뛰어넘어 사람들의 시야를 먼 곳에까지 이르게 함으로써 유한한 시간과 공간을 넘어선 이른바 ‘象外之象’, ‘景外之景’으로 나아가게 하였다. 둘째, 두 사람은 儒道相補적 예술관을 토대로 회화미학을 전개하였다. 곽희는 ‘산릉과 전원에서 심성을 기르며[丘園養素]’, ‘실컷 노닐고 한껏 구경하여[飽遊饫看]’, ‘집을 나서지 않고도 앉은 채로 시내와 골짜기를 다 접할 수 있는[不下堂筵, 坐窮泉壑]’ 것을 통한 산수화 창작 및 회화미학을 주장하였다. 한졸은 ‘사물의 이치에 순응[顺其物理]’하고, ‘계절에 따른 경물 그리는 것을 잘 본받아[隨時制景]’, ‘사물의 이치를 밝혀서 [明乎物理]’, ‘사람의 일에 넓게 적용[廣乎人事]’한다는 회화미학을 주장하였다. 결과적으로 곽희와 한졸은 모두 유도상보적 예술관으로 산수를 담아낼 때 산수화는 생기와 품격을 갖추게 된다고 보았다. 셋째, 곽희는 회화창작에서 필묵의 용법을 중시하여 ‘주의를 집중하여 하나로 통일[注精以一之]’하고, ‘정신이 함께 이루어져야 한다[神與成俱之]’라는 것을 강조하였다. ‘붓을 부려야지, 붓에 부림을 당해서는 안 되며[使筆], 하나의 먹을 사용함에도 먹에 쓰임을 당해서는 안 된다[用墨]’라는 것도 강조하였다. 한졸은 ‘규구와 격법에 따르면서[循乎規矩格法] 자연의 기운을 근본으로 해야 한다[本乎自然氣韻]’고 주장하였다. ‘붓으로 형체를 세우고[筆以立其形質]’, ‘먹으로 음양을 구별하니[墨以分其陰陽]’, ‘산수화는 모두 필묵에서 이루어진다[山水悉從筆墨而成]’라는 것을 거론하여 필묵의 중요성을 강조하였다. 두 사람은 모두 산수화는 형상보다 정신을 중시하면서 산수화를 창작할 때는 ‘그 형체만 얻고 기를 잃어서[得其形而遺其氣]’는 안 되며 ‘기운과 바탕이 모두 담겨야 하고[氣質俱盛]’, ‘생생함이 넘치고 요동[氣韻生動]’치는 意境美가 있어야 함을 주장하였다. 넷째, 두 사람은 ‘遠’을 통해 산수화의 독특한 시적 정취의 아름다움을 반영해야 한다고 주장하였다. ‘원’은 극에 달하게 되면 텅 빈 공간이 되고, 그 사이에 산수에는 특별한 예술품격을 머금게 된다고 본다. 이것은 공간과 형상의 다중적으로 연속성이 있게 함으로써 사람들에게 매우 심원한 상상의 공간을 제공하면서 예술적 함의를 높여주는 역할을 하였다. 아울러 산수화를 통해 표현하고자 한 虛境 예술의 특별한 경계가 드러나게 하였다. 특히 두 사람이 주장한 平遠은 宋人이 平淡을 숭상했던 심미적 정취와 맞닿아 있었다. 이상 곽희와 한졸이 추구한 ‘원’에 대한 사유에는 정신적인 측면에서는 표현기법과 의경, 격조, 학문적 수양 등의 함의가 혼재되어 있음을 확인할 수 있었다.
In this paper, I examined the changing aspects of painting theory in the Song Dynasty from the perspective of time, culture, and philosophy. In particular, I compared the painting aesthetics inherent in the painting theories of Guo Xi's Linquangaozhi and Han Zhuo's Shanshuichunquanji in the Northern Song Dynasty. A policy of respect for literati in the Song Dynasty influenced Quo Xi and Han Zhuo's artistic view of the painting. Their aesthetic thoughts were mainly based on the following ideas. The first is the idea of beautifying the Way with the shape[以形媚道] in terms of shape and spirit. The second is the tendency of seclusion from the view of distance in landscape painting. I compared and analyzed these contents as below. First, Zong Bing's thought of 'beautifying the way with shape[以形媚道]' had a great influence on the painting theory of Guo Xi and Han Zhuo. When the Chinese drew pictures, they tried to capture the latent Way in the objective appearance of things. Therefore, an artist's creation was to express the Way they wanted to put in their hearts rather than the outer appearance of landscapes. In addition, the tendency of seclusion that prevailed during the Wei and Jin period had a profound effect on landscape painting. The thought of distance, which symbolizes secluded life and thought, enabled painters to pursue psychological infinity while forming an ideal space unconstrained by reality and the truth of things through landscape painting. Such a distance led people to see beyond the shapes of landscape to distant places and made them move from limited time and space to the image beyond the image or the scenery beyond the scenery. Second, Guo Xi and Han Zhuo developed their painting aesthetics based on the artistic view that Confucianism and Taoism complement each other. Guo Xi emphasized the creation of landscape paintings in which he could experience all streams and valleys while sitting without leaving the house[不下堂筵, 坐窮泉壑] by cultivating his mind in hills and countryside[丘園養素], watching and enjoying to the fullest[飽遊饫看]. On the other hand, Han Zhuo insisted on painting aesthetics that clarifies the principle of things[明乎物理] and applies them widely to people's matter[廣乎人事] by conforming to the principle of things[順其物理] and following the pattern of drawing scenes according to the seasons[隨時制景]. In this way, Guo Xi and Han Zhuo thought that landscape paintings could have vitality and dignity when painters draw a landscape with an artistic view that Confucianism and Taoism complement. Third, Guo Xi emphasized the use of brush and ink in painting creation. He insisted that attention should be concentrated and unified as one, and spirits should be made together. In addition, he emphasized that a painter should actively manipulate the brush, not let it move arbitrarily and that even when a painter uses ink, he should not get the ink spread randomly. Han Zhuo insisted that a painter should paint based on the energy of nature according to the rules and regulations. He stressed the importance of brush and ink, saying that landscape painting is all done with brush and ink since shapes are drawn with a brush and yin and yang are distinguished with ink. Therefore, both Guo Xi and Han Zhuo thought that a landscape painter should focus on the spirit rather than the shape, and the purpose of a landscape painting is to convey emotions. They insisted that a painter should not lose the energy of nature by obtaining only the shape of a landscape but contain both energy and essence in a landscape painting. Moreover, they argued that a landscape painting should have a lively and fluctuating sense of boundary beauty. Fourth, Guo Xi and Han Zhuo's pursuit of Distance has in common that reflects the unique poetic beauty of landscape painting. When the Distance they stressed reaches its peak, it becomes an empty space, and in the meantime, a landscape painting gets the artistic dignity implied in the landscape. It could be the multiple continuities of spaces and forms. It enhances artistic implications by making people imagine profoundly. Finally, it reveals the distinctive feature of the art of empty boundaries in landscape painting. Significantly, the plain distance they emphasized is in line with the aesthetic mood that people in Song Dynasty respected plain serenity. As the result of the study on the painting aesthetics of Guo Xi and Han Zhuo, I have confirmed that they pursued Distance. Their pursuit of Distance emerged as a mixture of expression techniques and various spiritual implications such as intention boundaries, dignity, and academic cultivation mainly in the spiritual aspect.Keywords: Guo Xi, Han Zhuo, Linquangaozhi, Shanshuichunquanji, Three Perspectives of Distance