학술논문

한일섭, 박대성, 박종선류 아쟁산조 리듬 비교분석 연구 : 자진모리를 중심으로 / Ajaeng sanjo types of Han Il Sub, Park Dae Sung, Park Jong Sun, Comparing analysis research of rhythm
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
Sanjo, a representative instrumental solo music in Koreantraditional music, effected from Pansori in 1890, was divided invarious sanjos, such as geomungo sanjo, daegum sanjo, haegumsanjo, ajaeng sanjo in 20th century. Sanjo, a representative instrumental solo music in Koreantraditional music, effected from Pansori in 1890, was divided invarious sanjos, such as geomungo sanjo, daegum sanjo, haegumsanjo, ajaeng sanjo in 20th century. So, the purpose of thisresearch is to analysis the utilization and the characteristic ofrhythm of traditional ajaeng sanjo by analyzing the use of rhythmand alterations of ajaeng sanjo jajinmori movement by threemasters who are founders of ajaeng sanjo; Han Il Sub, Park DaeSung, Park Jong Sun. The most of analysis researches of rhythm ajaeng sanjojajinmori were proceeded with types of Park Jong Sun, Kim Il Gu,Yun Yun Seok. However, comparing analysis research of rhythm variety about the type of founders of ajaeng sanjo(Han Il Sub, hisdisciples Park Jong Sun, Park Dae Sung) is insufficient. Thisresearch is limited to the research of rhythm from these threeajaeng sanjo movement of these three masters. And for easyresearch, the writer of this paper personally write melody scoreand rhythm score. Also, in writing rhythm score, for theconvenience of distinguishing the rhythm types, emblemized onlynotes with clear time value without ornaments. Conclusion. This research is a research of rhythm limited tojajinmori movement types of Han Il Sub, Park Dae Sung, ParkJong Sun. For the full understanding of general charactistic ofajaeng sanjo, it seems to be indispensable to research in deep andcontinuous on rhythm such as jinyanjo, joongjoongmori byresearching all the rhythm movements.
산조는 전통음악의 대표적인 기악독주곡으로 1890년경 판소리의 영향을 받아 가야금산조가 형성된 이래, 20세기에 들어서 거문고산조, 대금산조, 해금산조, 아쟁산조, 피리산조 등으로 발전하여 정착되었다. 산조는 전통음악의 대표적인 기악독주곡으로 1890년경 판소리의 영향을 받아 가야금산조가 형성된 이래, 20세기에 들어서 거문고산조, 대금산조, 해금산조, 아쟁산조, 피리산조 등으로 발전하여 정착되었다. 따라서 본 연구에서는 아쟁산조의 창시자라고 할 수 있는 한일섭 명인과 박대성 명인, 박종선 명인들의 아쟁산조 자진모리 악장의 사용리듬과 변화형을 중심으로 분석하여 전통적인 아쟁산조의 리듬 활용과 특징을 분석하는 것이 목적이다. 아쟁 산조 자진모리에 대한 리듬분석 연구는 대부분 박종선류 ,김일구류, 윤윤석류를 중심으로 상당수의 선행연구가 있어 왔다. 그러나 아쟁산조의 창시자라고 할 수 있는 한일섭 명인과 제자들인 박종선류, 박대성류에 대한 리듬변화형 비교연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이들 세 명인의 아쟁산조 악장 중 자진모리 악장의 리듬분석에 한정하여 연구하며, 용이한 리듬분석을 위해 한일섭, 박대성, 박종선류 아쟁산조 자진모리 악장의 선율보와 리듬보로 직접 채보하였다. 또한 리듬보를 만드는데 있어서 리듬유형의 구분상 편의를 위하여 시김새를 제외하고 분명한 시가를 가진 음표만 따로 표기하였다. 이상, 본 논문에서는 한일섭류, 박대성류, 박종선류 자진모리 악장으로 국한하여 리듬을 연구하였지만, 아쟁산조의 전반적인 특성을 이해하기 위해서는 전 악장의 리듬분석이 이루어져 진양조와 중모리, 중중모리 등의 리듬연구도 병행되어 심층적인 후속 연구와 분석이 필요하리라 본다.