학술논문

온라인 수퍼비전 맥락에서 수퍼바이지의 실제관계 경험에 대한 질적 연구 / A Qualitative Study on Supervisee's Real Relationship Experiences in the Context of Online Supervision
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
온라인 수퍼비전
실제관계
질적 연구
Language
Korean
Abstract
The purpose of this study is to understand the real relationship experiences of supervisees within the context of online supervision through their experiences of the supervisee. Currently, research on online supervision in Korea is insufficient, but a small number of domestic and overseas studies show that online supervision has limitations compared to offline supervision in terms of supervision relationships and communication. Therefore, this study attempted to provide basic data to help improve supervision performance in online supervision by exploring how real relationships, one of the elements of supervision relationships, are experienced by supervisees in the context of online supervision.To achieve this research purpose, 11 counseling trainees who can fully experience offline and online supervision and clearly explain real relationship experiences in online supervision were selected as research participants and data were collected through in-depth interviews. The interviewed data was transcribed with the consent of the participants and analyzed by a thematic analysis.By analyzing the data in this study, a total of 5 categories, 18 theme bundles, and 65 themes were derived. The five categories consisted of 'properties of online supervision', 'limited relationship experience of online supervision', 'real relationship experience with supervisors online', 'change after real relationship experience', and 'how to supplement real relationship in online supervision'.The conclusions of this study are as follows.First, the context of online supervision helped supervisees train efficiently, but has made them passive about relationships. Supervisees have become accustomed to information-oriented supervision rather than active relationships due to lack of time margins and technical problems in online supervision.Second, supervisees experience real relationship in online supervision, and this experience is similar to the real relationship experience in offline supervision. However, due to the limitations of the online environment, the frequency of real relationship experiences may be lower online than offline supervision, but this study cannot be known.Third, factors that interfere with real relationship in online supervision shown in this study include limitations in communication due to technical problems, insufficient time to experience real relationships, and low expectations for real relationships. Accordingly, it is possible to promote real relationship experiences in online supervision by paying attention to relationship formation and communication in an online environment and focusing on 'here-now' to express and reveal oneself.Fourth, supervisees do not necessarily expect real relationship experience in online supervision, but online supervision experience is important because real relationship experience in online supervision contributes to improving supervision performance. Therefore, when conducting online supervision, expectations and efforts for the real relationship of supervisors and supervisees are needed to improve the supervision performance.This study confirmed that there is a link between the attributes of online supervision and supervision relationships, that real relationship experience is also possible in online supervision, and that it is meaningful to provide references to supervisors conducting online supervision in the future.
본 연구의 목적은 수퍼바이지의 경험을 통하여 온라인 수퍼비전의 맥락 안에서 수퍼바이지의 실제관계 경험을 이해하는 것이다. 현재 국내의 온라인 수퍼비전에 대한 연구는 미진한 상태이지만, 소수의 국내 연구와 국외 연구를 통해 온라인 수퍼비전은 수퍼비전 관계와 소통의 측면에서 오프라인 수퍼비전에 비하여 한계가 있음을 알 수 있다. 이에 본 연구는 수퍼비전 관계의 요소 중 하나인 실제관계가 온라인 수퍼비전 맥락에서 수퍼바이지에게 어떻게 경험되는지를 탐색하여 온라인 수퍼비전에서 수퍼비전 성과를 높일 수 있도록 돕는 기초자료를 제공하고자 하였다.이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 오프라인과 온라인 수퍼비전을 충분하게 경험하고 온라인 수퍼비전에서 실제관계 경험에 대하여 명확하게 설명할 수 있는 상담 수련생 11명을 연구 참여자로 선정하여 심층 면담을 통해 자료를 수집하였다. 면담한 자료는 참여자들의 동의를 거쳐 축어록으로 변환하여 주제 분석 방법으로 분석하였다. 본 연구에서 자료를 분석하여 총 5개의 범주와 18개의 주제 묶음, 65개의 주제를 도출하였다. 5개의 범주는 ‘온라인 수퍼비전의 속성’, ‘온라인 수퍼비전의 제한된 관계 경험’, ‘온라인에서 수퍼바이저와의 실제관계 경험’, ‘실제관계 경험 후의 변화’, ‘온라인 수퍼비전에서의 실제관계 보완 방법’으로 구성되었다. 본 연구의 결론은 다음과 같다.첫째, 온라인 수퍼비전의 맥락은 수퍼바이지로 하여금 효율적으로 수련할 수 있게 도와주었지만 관계에 대하여 소극적인 양상을 보이게 만들었다. 수퍼바이지들은 온라인 수퍼비전에서 시간적 여백의 부족과 기술적 문제로 인하여 소통의 어려움을 겪으며 적극적인 관계 형성보다는 내용을 중심으로 한 수퍼비전에 익숙해지게 되었다. 둘째, 수퍼바이지들은 온라인 수퍼비전에서 실제관계를 경험하며, 이 경험은 오프라인 수퍼비전에서의 실제관계 경험과 유사하다. 그러나 온라인이라는 환경의 제약 때문에 실제관계 경험의 빈도는 오프라인 수퍼비전보다 온라인에서 낮을 수 있으나 본 연구를 통하여는 알 수 없다. 셋째, 본 연구에서 나타난 온라인 수퍼비전에서 실제관계를 방해하는 요인은 기술적 문제로 인한 의사소통의 한계, 실제관계를 경험하기엔 부족한 시간, 실제관계에 대한 적은 기대 등이 있다. 이에 따라 온라인 환경에서 관계 형성과 소통에 신경을 쓰고, ‘지금-여기’에 집중하여 자신을 표현하고 드러내려는 노력을 통하여 온라인 수퍼비전에서 실제관계 경험을 촉진할 수 있다. 넷째, 수퍼바이지들은 온라인 수퍼비전에서 실제관계 경험을 굳이 기대하지 않으나, 온라인 수퍼비전에서 실제관계 경험은 수퍼비전의 성과를 높이는 데 기여하므로 온라인 수퍼비전 경험은 중요하다. 따라서 온라인 수퍼비전을 진행할 때 수퍼비전의 성과를 높이기 위해 수퍼비전 참여자들의 실제관계에 대한 기대와 노력이 필요하다. 본 연구는 온라인 수퍼비전의 속성과 수퍼비전 관계 사이에 연관이 있음을 확인하였고, 온라인 수퍼비전에서도 실제관계 경험이 가능하다는 것을 확인하였으며, 온라인 수퍼비전에서 실제관계를 촉진할 수 있는 방법을 제시하여 추후 온라인 수퍼비전을 진행하는 수퍼바이저에게 참고자료를 제공할 수 있음에 의의가 있다.