학술논문

ICT를 활용한 수업의 교육 효과에 관한 연구 : 중학교 과학 과목 중심으로 / Study on the Educational Effects of Instructions Using ICT
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
교육학
Language
Korean
Abstract
본 연구는 중학교 2학년 과학 교과에서 물리 영역과 관련한 단원을 중심으로 정보통신기술(ICT: Information & Communication Technology, 이하 ICT)을 활용한 수업안을 실제 수업에 적용하고, 그 교육적 효과를 분석하여 앞으로 과학-물리 교과 교수·학습을 설계하고 실천하는 데에 교육적 시사점을 도출하고자 하였다.이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 중학교 2학년의 과학교과 단원인 단원의 학습 내용을 분석·재구성하여 이를 바탕으로 ICT를 활용한 수업안 8차시 분을 개발하고, 웹페이지를 구축·활용하였다.이렇게 개발된 ICT 활용수업의 실질적인 효과를 알아보기 위하여 ICT 활용수업을 실시한 실험집단과 전통적인 강의식 수업을 실시한 비교집단을 비교분석하여 교육적 효과를 평가하였다. 연구 대상은 경주시에 소재한 K중학교 2학년 2개의 학급을 선정하여, 실험집단 1학급(32명), 비교집단 1학급(33명)으로 연구를 진행하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 학업성취도 측면에서 ICT 활용 수업을 받은 실험집단과 전통적 강의식 수업을 받은 비교집단과 비교했을 때, 실험집단의 학업성취도가 높게 나타났다. 따라서 ICT 활용 수업은 학생들이 지식을 습득하는데 있어 더 효과적이라고 하겠다.둘째, 학습동기 측면에서 ICT 활용 수업을 받은 실험집단과 전통적 강의식 수업을 받은 비교집단을 비교했을 때, 실험집단의 학습동기가 높게 나타났다. 학습동기의 4가지 하위요소 별로 살펴보면 집중력, 관련성, 만족감에서 ICT 활용 수업을 받은 학생들이 높게 나타났으나, 자신감은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.셋째, ICT 활용수업 대해 학생들은 10-20명의 규모를 선호하며, ICT 활용수업이 가장 유용했던 경우는 수업 도중에 참고 웹사이트를 시각적으로 바로 보여줄 수 있다는 부분이다. 또한 ICT 활용수업에 대한 평가는 대체로 좋았으나 협동심 측면에서는 다소 부족한 점을 알 수 있다.
The current study implemented instruction plans using ICT (Information Communication Technology) to actual instructions centered on the physics unit of ‘various movements’ contained in the 2nd year middle school science curriculum and by analyzing the consequent educational effects, attempted to determine the educational implications in future implementation and design of the teaching and learning process in the physics curriculum.To accomplish such study goals, the contents of the unit, ‘various movements’ in the 2nd year middle school science curriculum were analyzed and restructured. Based on this, the 8th revised instruction plan using ICT was developed and a webpage was constructed.To find out the actual effects of the instructions using ICT, developed in this way, the educational effects were evaluated by performing a comparison analysis between the experimental group which underwent instructions using ICT and the control group that underwent the traditional lecture-type instructions. For study targets, 2 classes from the K Middle School located in GyeongJu were selected and each class, with 32 people, was divided as the control and experimental group.To summarize the results, it is as follows.First, in view of academic achievements, the experimental group was found to have reached a higher educational achievement than the traditional, control group. Therefore, the instructions using ICT is effective in students learning knowledge.Secondly, in view of learning motives, the experimental group was found to have reached a higher educational achievement than the control group which had classes in the traditional lecture-type format. In reviewing the 4 sub-factors of learning motives, in concentration, relevance and satisfaction, they were found to be higher in students who received instructions using ICT but was found the level of confidence was in overall, not significantly different between the two groups.Thirdly, it was found that the students prefer the size of 10~20 for the ICT used instructions and the cases when the ICT used instructions were the most useful was when the reference websites were available to be made instantly webible. Furthermore, while the overall evaluations for the ICT used instructions were good, it lacks in the cooperation or teamwork aspect.