학술논문

노인돌봄종합서비스 제공기관의 품질평가제도 효과성 분석 / A Study on the Effectiveness of Quality Evaluation System of Care Service Providers for the Elderly
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
노인돌봄종합서비스
평가등급
품질평가
효과성
Language
Korean
Abstract
본 연구는 노인돌봄종합서비스를 제공하는 기관들의 2013년 평가등급이 2016년 서비스 제공기관의 양태와 이용자의 이용량에 미치는 영향 분석을 통하여 품질평가의 효과성에 대해 검증하고 품질평가의 효과성 제고의 방안을 모색하고자 하였다.이를 위해 주가설을 설정하였다. 첫 번째, 2016년 노인돌봄종합서비스 운영 기관들의 양태는 2013년 평가등급의 영향을 받을 것이다. 두 번째, 2016년 노인돌봄종합서비스 이용자들의 이용량은 2013년 평가등급의 영향을 받을 것이다. 이와 같은 가설을 검증하기 위해 전국의 노인돌봄종합서비스 제공기관 중 2013년과 2016년 품질평가를 2회 연속 받은 296개의 기관을 대상으로 하였다. 노인돌봄종합서비스 품질평가 2013년도와 2016년도의 기관 자료를 활용하였다. 변수들의 특성을 확인하기 위해 기술통계분석을 실시하였다. 그리고, 2013년 평가등급이 2016년 기관의 양태와 이용자의 이용량의 미치는 영향을 확인하기 위해 회귀분석을 실시하였다.분석 결과는 다음과 같다. 2013년도 평가등급과 2016년도 기관 양태 차이의 회귀분석에서 결과는 첫 번째, 2013년도 등급 최우수, 우수 기관과 양호, 미흡, 아주 미흡 등급 기관 간의 비교가 2016년 총점에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 두 번째, 2013년도 등급 최우수와 우수 등급 기관 간의 비교는 2016년 4대보험 모두 가입자 수에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 외의 2013년 기관의 등급 간 비교와 기관 양태의 하위 종속변수들은 통계적으로 유의미하지 않음을 확인하였다.두 번째, 2013년도 평가등급과 2016년도 이용자 이용량 차이의 회귀분석의 결과는 2013년 등급 최우수 기관과 우수기관 간의 비교와 이용자 이용량의 분석 결과는 2016년 인당 평균 이용건수에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그 외의 2013년 기관 등급 간 비교와 이용자 이용량의 하위 종속변수들은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다.이와 같은 연구의 결과를 통하여 2013년 등급이 2016년 기관 양태와 이용자 이용량의 통계적으로 유의미하게 나온 결과의 수가 적고 그 영향 또한 전반적으로 크지 않은 것으로 나타났다. 이와 같은 연구의 결과로 본 연구에서 알아보고자 하였던 품질평가의 효과성은 거의 없는 것으로 확인하였다.본 연구를 통하여 평가의 결과인 평가등급이 기관의 양태에 긍정적 변화를 이끌어 품질평가의 효과성을 높여 줄 수 있는 방안에 대한 연구가 필요하다. 또한 이용자의 이용량 변화에 긍정적인 영향을 주기위해 노인돌봄 종합서비스의 주 이용자인 노인층에게 기관에 대한 정보의 접근성을 높이는 방안의 필요성을 제언하였다.
This study aims to verify the effectiveness of quality evaluation and seek ways to enhance the effectiveness of quality evaluation through analyzing the influence of 2013 evaluation rating of care service providers for the elderly on the types of service providers and the amount of users used in 2016. For this purpose, I established the main hypothesis as follows: Firstly, the types of care service providers for the elderly in 2016 will be affected by the evaluation rating in 2013; Secondly, the amount of use of care service users for the elderly in 2016 will be affected by the evaluation rating in 2013. To verify these hypothesis, I targeted 296 care service providers for the elderly across the country that received quality evaluation twice in a row in 2013 and 2016. Also, I used the quality evaluation data in 2013 and 2016 for care service providers for the elderly.The descriptive statistical analysis was conducted to verify the characteristics of the variables. In addition, the regression analysis was conducted in 2013 to confirm the influence of the evaluation rating on the types of service providers and the amount of users used in 2016.The analysis results are as follows. In the regression analysis of the difference between the evaluation rating in 2013 and the types of these service providers in 2016, the results shows: firstly, it was found that the the comparison between the highest-ranked, excellent-ranked service providers in 2013 and good, poor, and very poor-ranked service providers had a significant influence on the total scores in 2016. On the other hand, secondly, the comparison between the highest-ranked, excellent-ranked service providers in 2013 showed a significant influence on the number of subscribers in all four major insurances in 2016. Additionally, it was confirmed that the comparison between ratings of service providers in 2013 and the types of dependent variables of service providers were not statistically significant. Through the results of this study, it has found that the number of statistically significant results for rating in 2013 on the types of service providers and the amount of users in 2016 was small, and the influence was not large overall. As a result of this study, it has confirmed that there is little effectiveness of quality evaluation, which was intended to be analyzed in this study.Through this study, it is necessary to study how the evaluation rating, which is the result of evaluation, could increase the effectiveness of quality evaluation by inducing positive changes in the aspect of service providers. In addition, in order to have a positive influence on changes in users, I suggested the need for measures to increase access to information about service providers for the elderly, who are the main users of care services.