학술논문

라이프스타일 브랜드의 체험적 디자인 전략에 관한 연구: 일본 라이프스타일 브랜드 사례를 중심으로 / A Study on Experiential Design Strategies of Lifestyle Brand: Focusing on a Japanese Lifestyle Brand
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
Compared to the past, consumers today seek to add characteristics of individuality to their standard of living and economic conditions. We can see this phenomenon through the application of different lifestyle brands in housing spaces. This transformation is continuing to develop based on these customized supplying methods. Due to these recent changes, many people are focusing on the lifestyle brand these days. Brand offer specialized themed products under a wide array of categories, which further satisfy the customers’ needs and grant a richer quality and choice of goods. Lifestyle brands can now recommend products that cater to individual customers’ personal tastes and needs. As a result, present day customers are able to incorporate self-expression into their lifestyle.Many lifestyle brands are present within South Korea, and only recently Korean brands have begun to emerge. Among the furniture brands in Korea, some are already expanding into the lifestyle brand businesses and entering a market that will become more competitive in the future. The study of lifestyle brands in Korea is lacking and strategic approaches need to be further developed in this field. In this research, the definite concept and condition of lifestyle brand is introduced from the background of existing studies. Within the frame of experiential marketing, this paper considers the possible elements that are involved with creating the values that provide services for their customers. The content of research includes the background and structure of study in the first chapter. In the second chapter, the relative study of the lifestyle brand is re-introduced based on the existing research. The meeting point of the relative of theory such as experiencing marketing and design strategy analysis is developed. In the third chapter, the analysis tool for the lifestyle brand is structured. In the fourth chapter, the case studies of popular Japanese lifestyle brand MUJI, Francfranc, IDÉE, ACTUS, and Unico are introduced. In the fifth chapter consists of the result of the research, debate point, and the future direction for what is being proposed. After analysis, the results show that lifestyle brands are more advanced than regular brands since they use more than one experiential design strategy. These strategies provide the opportunity to share personal brand experiences with the public and to further expand. Sales utilizing experiential design strategies through ‘website, SNS, blog, application’, ‘event and campaign’, and ‘sponsorship and expansion’ channels proved to have the greatest variety in impact and most lasting influence on customer experience. These experiential design strategies not only connect customers to a socio-culture community, but also reflect current social trends and issues. First, this research defines lifestyle brand in Korea through multidisciplinary approaches in experiential design strategy. Second, the Japanese brands mentioned as case studies not yet introduced in Korea are meant to offer outside perspective about other brands. Third, this research concludes that strategies of Japanese brands are influenced by social trends and cultural issues. As a result, this research brings forth a holistic view in experiential design strategies of lifestyle brands. That is why future research on Korean lifestyle brands should equally consider factors of cultural, social, and economic conditions appropriate to experiential design strategies within the context of Korea.
과거에 비하여 소비자는 향상된 생활수준과 경제력을 바탕으로 자신만의 독특한 개성을 추구하고 있다. 이러한 소비자의 부가 가치에 대한 요구에 따라 주거 공간의 패션화 경향이 나타나고 있으며, 이는 개인 맞춤형 유통구조로의 변화를 배경으로 더욱 다양하게 진화된 형태를 보이고 있다. 이러한 환경에서 주목받는 것이 바로 라이프스타일 브랜드이다. 라이프스타일 브랜드는 소비자의 다양한 욕구를 충족시키는 생활 주변의 다양한 상품을 특정한 테마로 묶어 동시에 취급하고 있으며, 각 브랜드 별로 명확한 콘셉트를 가진 제품을 판매하고 있다. 이는 개인의 개성을 추구하고자 하는 현대 소비자들에게 자기표현을 할 수 있는 장르를 넘어선 융합 카테고리를 제시하고 있으며, 이상적인 라이프스타일을 제안한다. 이미 국내에도 해외의 다양한 라이프스타일 브랜드가 존재하며, 한국 태생의 라이프스타일 브랜드도 나타나고 있다. 또한 국내의 기존 가구 브랜드들도 라이프스타일 브랜드로 확장하는 추세를 보이고 있어 추후 라이프스타일 브랜드 업계의 경쟁은 더욱 치열해질 것으로 전망된다. 그러나 국내의 라이프스타일 브랜드에 관한 연구는 아직 미흡하며 명확한 개념조차 정의되지 않아, 더욱 심층적이고 전략적인 연구가 필요한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 라이프스타일 브랜드와 관련된 선행연구를 종합하여 명확한 개념을 정의하고 그들의 현황을 알아보고자 한다. 또한 소비자에게 다양한 체험적 가치를 제안하는 이들의 마케팅 전략을 고객 접점과 체험마케팅의 측면에서 분석하여 라이프스타일 브랜드의 체험적 디자인 전략을 알아보고자 하였다. 연구의 내용 및 방법으로 1장에서는 본 연구의 배경 및 목적과 전체 연구 방법의 구성을 서술한다. 2장에서는 문헌에서 제시된 라이프스타일 브랜드의 관련 연구를 통하여 등장 배경과 정의를 고찰하고 재정립하였다. 또한 브랜드 접점과 체험마케팅 이론을 고찰하고 라이프스타일 브랜드의 체험적 디자인 전략 분석을 위한 각 이론의 상관관계를 밝혔다. 3장에서는 이론적 배경에 근거하여 라이프스타일 브랜드의 체험적 디자인 전략을 도출하기 위한 분석틀을 구성하였으며, 4장에서는 일본의 대표적인 라이프스타일 브랜드 無印良品(무인양품), Francfranc(프랑프랑), IDÉE(이데), ACTUS(액터스), unico(우니코)의 사례를 분석하고 결과를 종합하였다. 5장은 본 연구의 결론으로 전체적인 연구의 결론 및 시사점과 향후의 방향을 제시하였다. 분석을 통하여 도출된 결과는 기존 브랜드에서 다각적으로 진화한 양상을 보이는 라이프스타일 브랜드는 고객에게 다양한 참여의 경험을 제공하며, 개별적인 체험 혼합 전략을 제공하는 것에서 개인적 체험의 공유와 확장을 지향하는 총체적인 체험 혼합 전략을 제공하는 움직임을 보이고 있다. 특히 고객과의 쌍방향 소통과 적극적인 참여가 일어나며 구매과정에서 가장 소비자에게 오래 영향을 주는 ‘웹사이트, SNS, 블로그, 어플리케이션’과 ‘이벤트·캠페인’, ‘제휴·확장’채널에서 가장 다양한 체험 혼합을 사용하고 있었다. 또한 사회적 이슈와 소비자의 움직임을 면밀히 반영하여 소비자의 참여를 중시하고 사회문화 공동체와의 연계를 중시하는 전략을 사용하고 있는 것 또한 알 수 있었다. 본 연구는 명확하지 않은 국내 라이프스타일 브랜드의 연구를 통합적으로 정의하였으며, 라이프스타일 브랜드의 체험적 디자인 전략을 체험 혼합적 관점에서 분석하였다. 또한 국내에 소개되지 않은 일본의 라이프스타일 브랜드의 다양한 사례를 알 수 있는 자료로서 활용 될 수 있으며, 현지의 사회적 상황을 고려한 보다 다각적인 차원에서의 결론을 제시하였다는 것에 의의를 갖는다. 그러나 일본 라이프스타일 브랜드는 현지의 사회적 움직임에 민감하게 영향을 받은 전략을 실시하고 있기 때문에, 본 연구 결과를 국내 라이프스타일 브랜드에 적용할 때에는 국내의 실정에 맞는 충분한 재해석의 필요성이 있다.