학술논문

트렌드 리서치 & 디자인 씽킹 툴킷 / Trend Research & Design Thinking Toolkit
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Trend Resaerch
Design Thinking
Toolkit
Self-informatization.
Language
Korean
Abstract
현시대에 트렌드는 크리에이터에게 매 순간 민감하게 받아들여지기 때문에 이를 자신만의 목소리로 해석하여 발전시키는 것이 더욱 중요하게 요구되고 있다. ‘트렌드’라는 사회적 경향의 발현 빈도가 높아짐에 따라 트렌드의 유형과 패턴을 분석할 필요성이 있다. 이를 ‘자기 정보화’라고 정의한다. 트렌드를 ‘이해’하고, 그를 예측하여 자기 정보화하여 자신만의 소리로 세상에 내는 일련의 과정 즉, 세상의 흐름을 자기 정보화할 수 있도록 도와주는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구는 광범위한 트렌드의 의미를 되짚어보고, 트렌드를 어떻게 이해하고 자기 정보화하여 응용할 것인지를 도와주는 툴킷을 제시하고자 한다.  연구를 통한 작품의 구성요소는 2권의 노트와 서브 툴로 이루어져 있다. Archiving note 와 Thinking note, 그리고 그를 도와주는 도구들이다. 이 툴킷은 사용자에게 트렌드의 유형과 패턴을 분석하여 자기 정보화 할 수 있도록 도와줄 수 있는 지침으로 작용할 것이다. 해당 툴킷을 유용하게 이용할 수 있는 대상은 디자인을 공부하는 학생 뿐 아니라 스타트업을 준비하는 예비 창업자, 강사 및 컨설턴트, 트렌드 리서치에 관심이 있는 일반인을 포함한다.
As a trend in recent era has become increasingly important and been sensitively regarded by creators every single moment, it has been required more and more to interpret via owns unique voice with improvement. The types and patterns of trends are required to be analyzed as the frequency for the value of the social tendency called a trend has increased, which can also be referred to self-informatisation. The core purpose for this research focuses on the manual process that is to understand the trend and then to forecast its results with self- informatisation as a toolkit. In other words, the research is to designed to assist that people can informatinise flows ofthe words themselves through the series of the process that insist his or her own unique voice from understanding of trends and predicting them informatinised. I would like to quote a passage from a book called "Sparks of Genius"by Robert Root-Bernstein and Michele Root-Bernstein. "Inability to 'understand' something actually means not knowing 'how' to apply it."The message we can take from this passage is that it is important for us to understand a trend and be able to interpret and foster it with a unique voice. The most important thinking is to understand numerous flows of the world and reach at the core value through self-informatization. The toolkit is composed of two notebooks. The first notebook is for archiving and grouping, and the second notebook is for recording these activities. In addition, the toolkit comes with a set of tools for the effective use of this project. Users for this toolkit, who is interested in trend research, prep entrepreneurs who are planning a business start-up and instructors and consultants, as well as designers. Also, the toolkit can be used by students studying designmanagement or design. It can be also used even by a middle school or high school student.