학술논문

퍼블리시티권의 침해에 따른 사법구제에 관한 연구 / A Study of judicial relief in accordance with the infringement of the right of publicity
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
퍼블리시티권
동일성
성명권
Language
Korean
Abstract
화장품회사가 유명 연예인을 모델로 사용하기 위하여 광고모델계약을 체결하여 전속광고모델을 사용하고 있는 회사와 전속광고모델로 활동하고 있는 모델사이에 경쟁사나 타사의 동종?유사제품광고에 출연하지 않기로 계약을 체결하고 계약기간 중에 있었는데, 광고모델이 텔레비전 특별프로그램에 출연한 경우, 전속광고모델계약을 체결한 회사와 동종?유사상품을 생산하는 침해자가 그 특별프로그램을 협찬한 후, 프로그램 자체 홍보 목적으로 출연한 연예인의 초상이나 성명을 사용한 것이 아니라, 협찬한 회사의 제품을 알리기 위하여 출연한 연예인의 얼굴과 초상을 협찬한 회사의 제품과 함께 프로그램 홈페이지나 협찬사 홈페이지나, 잡지 등에 광고를 게재하고, 언론에 보도자료로 배포하는 경우 광고모델인 연예인의 초상권을 침해하는 것인지 여부가 문제된다.또한 광고모델이 협찬사의 제품홍보에 자신의 초상과 성명이 사용된다는 사실을 알면서도 적극적으로 협찬사의 인터뷰나 사진촬영 등에 응하였다면 광고모델 계약위반이 될 가능성이 높다.퍼블리시티권의 인정여부와 법적성질 및 침해와 침해에 대한 구제를 광고모델인 유명연예인이 텔레비전 특정프로그램에 출연하고, 협찬사가 출연연예인의 퍼블리시티권을 침해하는 방법과 그에 따른 침해 인정여부와 관련한 법적문제 및 침해에 따른 구제문제를 통하여 새로운 형태의 퍼블리시티권 침해와 관련 문제점을 검토하여 침해를 예방하고 구제수단을 정비할 필요가 높아지고 있다.한편, 퍼블리시티권은 일반적으로 유명인의 초상이나 성명 등을 상업적으로 이용하면서 침해가 문제되며, 상업적으로 이용하는 대표적인 방법이 광고에 이용되는 경우이다. 최근 한국을 대표하는 것으로 K-POP, 한국드라마라고 할 수 있을 정도로 연예인이나 가수의 초상이나 성명 등 그 동일성을 인정할 수 있는 퍼블리시티권이 중요해지면서 그 침해가능성도 높아지고 있다.퍼블리시티권 침해자가 특정 텔레비전프로그램을 협찬하거나 후원한다는 명분하에 프로그램 자체의 홍보를 넘어서 프로그램에 출연한 연예인을 자신의 제품과 함께 홈페이지에 게시하거나 보도자료 형식으로 배포하거나 잡지사의 기사나 인터넷 기사화하는 경우에는 모델과 광고계약을 체결한 사람을 어떻게 보호하고 모델이나, 프로그램을 협찬한 사람에게 어떤 책임을 물을 수 있을지 문제될 수 있으며, 앞으로 이러한 사안이 계속 발생할 소지가 있다.퍼블리시티권의 침해요건과 구제방법도 또한 명확히 하고, 손해배상액의 산정에 있어서도 판례에서 일부 하급심판례에서 인정해온 퍼블리시티권 침해행위로 인한 재산상 손해는 퍼블리시티권자가 자기의 권리의 사용을 승낙할 경우에 지급받을 수 있는 대가 상당액이라는 점을 법률에 규정할 필요가 있을 것이다.
Cosmetics company has signed an exclusive advertising agreement with a model advertising models with a company that is the exclusive advertising model used to model activities and celebrities use it as a model to between homogeneous and similar products of competitors or third-party ad starring decided not to contract was signed during the term of the contract and, if the advertising model, who starred in the television special program, special programs sponsored after infringer exclusive advertising model signed a contract with a company to produce a homogeneous and similar products, for the purpose of promoting the program itself the program website or sponsor website, magazines, etc. in order to inform the sponsoring company's products rather than appearances or statements of Portrait Artists, along with the products of the company that sponsored the portrait and the face of the entertainers who appeared to advertise, and the media violates the advertising model of the Model Artists to distribute a press release to whether or not there is a problem.A portrait of himself and a statement will be used to promote the sponsor's products knowing that the advertising model actively sponsor of interviews and photo shoots, etc. If you are advertising model is likely to be a breach of contract.Infringement and the legal nature and whether the recognition of the right of publicity and infringement and the remedies for infringement sponsor that violates a celebrity's right of publicity appearances, and accordingly acknowledged infringement with respect to whether particular advertising model, celebrity television programs, and appeared on the legal issues according to remedy the problem through a new form of right of publicity infringement and related issues by reviewing the growing need maintenance to prevent infringement and remedies.Right of publicity generally commercially portraits of celebrities or statement infringement is a problem, while the other hand, is the typical way to use commercially ads. As their identity, such as the recent K-POP, Korean drama can be said to be Korea's representative enough portrait of a singer or an entertainer or a statement that acknowledged the right of publicity is important, and also increases the possibility of its infringement.Performers appeared on the program over the promotion of the program itself, under the right of publicity infringement self sponsored or sponsored by the pretext of a particular television program or posted on the homepage with their own products and distributed in the form of press releases or magazine articles or internet publication., If the model has signed an advertising contract with a person to model or how to protect and be held responsible if any, to the person who sponsored the program can be a problem, and the future, these issues continue to arise.Precedent in the calculation of damages in some lower courts have been recognized in the case law right of publicity due to the act of infringement, right of publicity infringement of remedy requirements and also to clarify and property damage you can get paid for the right of publicity if you consent to the use of his right to self will need to be prescribed by law, in consideration equivalent to that.