학술논문

Examining Tinder App user travel intention: Applying expectation and disconfirmation theory
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Smart tourism
Dating application
Tinder
Tinder usage motivation
Expectation Confirmation Theory
Hofstede’s cultural difference
Language
English
Abstract
최근, 혼자 여행하는 추세가 증가했으며 스마트 여행 및 스마트 폰 애플리케이션 (앱) 사용의 증가와 함께 새로운 여행 스타일이 등장하였습니다. 핸드폰으로 쉽게 예약 스마트 (Smart)는 스마트 폰과 앱을 사용하여 관광을 포함하는 현상에 결합 된 라벨입니다. Tinder는 미국뿐만 아니라 전 세계에서 가장 인기있는 데이트 앱이며 다른 데이트 앱보다 사람들을 더 쉽게 만날 수 있습니다. Tinder를 여행 앱으로 사용하는 여행객의 신흥 현상은 특히 2018 년 평창 올림픽 기간 동안 한국에서 348% 가량 급증한 것으로 나타났습니다. 올림픽 기간 중 예상하지 못한 한국의 올림픽 사용이 급격하게 증가한 것은 틴더 (Tinder)를 여행 경험 동반자를 만날 수 있는 도구로 여행하면서 여행자가 새로운 사람들을 올림픽 때문에 여행을 오거나, 혹은 여행중에 틴더를 이용하여 서로 만날 수 있다는 것을 의미합니다. 틴더를 사용하는 동기는 다양하지만 본 연구에서는, 사회적 승인, 관계 추구, 성적 경험, 여행 경험 동반자 및 성적 취향 엔터테인먼트를 독립 변수로 포함합니다. 이 연구의 목적은 이 앱이 스마트 관광의 일부로서 여행 목적으로 사용될 수 있음을 보여주는 것입니다. 새로운 사람들을 여행하고 만나는 것은 항공권이나 호텔 숙박을 예약하는 것과 같습니다. 본 연구에서는 Tinder 사용자의 만족도를 파악하고 사용자의 만족도와 여행 의도를 조사하기 위해 기대 불일치 이론을 적용했다. 전체 샘플 크기는 273 명이지만, 본 연구는 두 가지 사례 연구가 있습니다. 첫번째는 2 개의 연구로 나누었습니다. 첫째, 연구 1은 한국에서 데이터가 얻었고, 두 번째로 study2 데이터는 실험 디자인을 사용하여 온라인 인터넷 설문을 통해 얻은 아마존 메카니칼 털크 (Amazon Macanical turk)에서 얻었으며 SPSS23 및 PLS를 사용하여 데이터를 분석했습니다. 본 논문은 틴더앱이 연애의 이용의도뿐만 아니라 여행을 목적으로 사용할 수 있음을 주장한다. 한국에서 설문을 하였고, 두번째는 미국에서 이 연구는 미래의 관광 산업과 관련된 IT 기업들에게 실질적인 의미를 제공하며, 이론적 고찰은 스마트 관광 앱이 문화적 관점과 다른 점과 문화적 관점을 제시합니다. 결론적으로 한국뿐만 아니라 미국에서는 틴더의 사용에 만족하며 여행사를 찾아 지역 정보를 얻는 것과 같은 여행 목적으로 앱을 사용하므로 이 부분의 일부가 될 수도 있습니다. 스마트 관광. 유일한 차이점은 개인주의에 의해 크게 설명되는 사회적 승인의 효과이며, 둘 사이의 차이점은 호프스테드 이론의 방종은 한국이 앱에 만족하지만 미국보다는 여행 중에는 사용할 수 없다는 것을 설명 할 수 있다는 것입니다. 이는 한국은 휴가가 있어도 많이 쓰지 못하며, 권력의 힘 때문에 다른 사람들의 이로써 본 연구의 결과는 틴더는 여행의 의도로 사용될 수 있습니다.
Recently, the trend of traveling alone has increased, and this style of travel has appeared to coincide with the rise in smart tourism and smartphone application (app) use. Smart is a label joined to a phenomenon that encompasses tourism, whereby using a smartphone and apps. Tinder is the most popular dating app in the United States and also all around the world and it enables the app’s users to more easily meet people than any other dating apps. The new emerging phenomena of travelers using Tinder as a travel app was evident particularly, during the 2018 PyeongChang Olympic Games, surging in use in Korea by 348%. This unexpected dramatic rise in usage in Korea during the Olympics may mean that travelers can easily meet new people while traveling using Tinder as a tool to facilitate meeting travel experience companions. Motivations for using Tinder include social approval, relationship seeking, sexual experience, travel experience companion, and sexual orientation entertainment as independent variables. This study’s aim is to show that this app can be used for travel purposes as a part of smart tourism. Traveling and meeting new people is just as much of a journey as booking a flight ticket or a hotel stay. In this study, the researchers apply the expectation disconfirmation theory to find satisfaction of Tinder users and examine the satisfaction of users and the intention of travel. The total sample size is 273 respondents but divides 2 studies, first, study 1 was got data from Korea, second, study2 data was got from Amazon Mturk obtained through an online internet survey using an experimental design, with data analyzed using SPSS23 and PLS. The paper concludes with the expectation to be used of Tinder App as a travel purpose in seeking. So this study has two case studies. This study gives a practical point of implications for IT companies related to the tourism industry in the future, and academic implications suggest how smart tourism Apps differ from and cultural perspectives. In conclusion, both Korea and the United States feel satisfied with the use of Tinder, and use the App as a travel purpose such as find a travel mate and get some local information, so it can be part of this part can also be explained by Smart Tourism. The only difference is the effect of social approval, which is largely explained by individualism, and the difference between the two is that indulgence of Hofstede's theory can explain the fact that Korea is satisfied with the app but can not use it when traveling. It turns out that the Tinder can be used as an intention to travel.