학술논문

감정코칭을 활용한 방과 후 미술활동이 초등학교 고학년 아동의 정서지능 및 자아존중감에 미치는 효과 / The Effects of the After-School Emotion Coaching Art Program on Emotional Intelligence and Self-Esteem of Upper Elementary School Students
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
감정코칭
정서지능
자아존중감
방과 후 미술활동
Language
Korean
Abstract
ABSTRACTThe Effects of the After-School Emotion Coaching Art Program on Emotional Intelligence and Self-Esteem of Upper Elementary School StudentsKIM, SO-YOUNGDepartment of Career and Learning CoachingGraduate School of Education Soongsil University The purpose of this study was to analyze the effects of after-school emotion coaching art program on emotional intelligence and self-esteem of upper elementary school students. The study questions were as follows. First, what is the positive effects of the after-school emotion coaching art program on emotional intelligence of upper elementary school students? Second, what is the positive effects of the after-school emotion coaching art program on self-esteem of upper elementary school students? In order to achieve the above study purpose, fifty surveys were conducted by the fourth, fifth, and sixth grade students who were attending three elementary schools in Seoul. The collected fifty surveys were used for this study through the process of data coding and data cleaning, and then analyzed by conducting SPSS 21.0 independent sample T-test and matching sample T-test. The result of the study is as follows. The first question of this study was to see if the after-school emotion coaching art program has any effects on emotional intelligence of upper elementary school students. From the result of the before and after program analysis, the average score of all the constituent elements has been improved, and the proposed conclusion based on the study result is as follows. Through the emotion coaching art program, teachers present emotion expression or emotion control and then students recognize, express, share emotion each other, and become to have energy to convert even difficult or troubled situation positively. It should be a turning point of perception to the teachers of after-school art activities. The second question of this study was to see if the after-school emotion coaching art program has any effects on self-esteem of upper elementary school students. From the result of the before and after program analysis, the average score of all the constituent elements has been improved, and the proposed conclusion based on the study result is as follows. Change of teachers’ way of thinking are required when students do art activities as a method of self-expression. The coaching program is required to be proceeded for after-school art activities in a school of an educational institution, and the emotion coaching and art are expected to co-operate in more various ways beyond space and subject.
국문초록감정코칭을 활용한 방과 후 미술활동이 초등학교 고학년 아동의 자아존중감 및 정서지능에 미치는 효과김소영커리어․학습코칭전공숭실대학교 교육대학원 본 연구의 목적은 감정코칭을 활용한 방과 후 미술활동이 초등학교 고학년 아동의 자아존중감 및 정서지능에 미치는 효과를 분석하는 데 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 감정코칭을 활용한 방과 후 미술 활동 코칭프로그램이 초등 고학년 아동의 정서지능 어떠한 긍정적 효과를 주는가? 둘째, 감정코칭을 활용한 방과 후 미술활동 코칭프로그램이 초등 고학년 아동의 자아존중감에 어떠한 긍정적 효과를 주는가? 위의 연구목적을 달성하기 위해 서울시 은평구, 마포구, 서대문구에 위치한 3개의 초등학교 고학년 아동을 연구대상으로 50부의 설문 조사를 실시하였으며 수집한 50부를 연구에 사용하였다. 수집된 자료를 본 연구에서는 데이터 코딩(data coding)과정과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거친 후, SPSS 21.0 독립표본 t-test와 대응표본 t-test를 실시하여 분석하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 본 연구의 첫 번째 연구문제는 감정코칭을 활용한 방과 후 미술활동 코칭프로그램이 초등학교 고학년의 정서지능에 미치는 효과가 있는지 알아보는 것이었다. 프로그램 사전, 사후 분석 결과, 구성요소의 모든 평균 점수가 향상되었으며, 실험 결과로 결론을 제시하면 다음과 같다. 교사가 정서표현이나 정서조절을 제시하여 아동들이 이를 토대로 서로의 감정을 인식하고 표현하며, 감정을 서로 공유하면서 힘들고 어려운 상황을 긍정적으로 전환시키는 에너지를 만들 수 있는 미술활동 감정코칭프로그램이 방과 후 미술활동을 하는 교사들에게 인식의 전환점이 되었음 한다.본 연구의 두 번째 연구문제는 감정코칭을 활용한 방과 후 미술활동 코칭프로그램이 초등학교 고학년의 자아존중감에 미치는 효과가 있는지 알아보는 것이었다. 프로그램 사전, 사후분석 결과, 구성요소의 모든 평균 점수가 향상되었으며, 실험 결과로 결론을 제시하면 다음과 같다. 아동들이 자기표현의 수단으로 미술활동을 할 때 교사의 발상의 전환이 필요하다고 본다. 교육 기관인 학교 방과 후 미술활동에 코칭프로그램들이 진행될 필요가 있으며 코칭프로그램과 미술이 대상과 공간을 뛰어넘어 보다 다양하게 협력되기를 기대해 본다.