학술논문

조선후기 면주전과 명주 생산·유통구조 / A Study on Myeonjujeon(綿紬廛) in the Late Joseon Period : Production and Circulation of Domestic Silk
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
면주전
육의전
시전
특권
경쟁
都中
各房
外方之員
染契貢人
搗鍊主人
Myeonjujeon(Silk Sijeon
綿紬廛)
The Main Six Sijeon(六矣廛)
Sijeon(市廛)
commercial privilege
competition
Dojung(都中)
Bang(房)
Waebangwon(外方員)
Yeomgye(染契)
Doryeonjuin(搗鍊主人)
Language
Korean
Abstract
본고는 면주전 사례 분석을 통해 조선후기 시전이 구래의 특권이 축소되고 경쟁이 본격화되는 상업 변동 속에서 내부 조직, 유통과정, 생산과정의 차원에서 능동적으로 대응한 양상을 밝히는 데 목표를 두고 있다. 시전은 조선 초 정부의 상업정책에 입각하여 편성되었으며, 조선후기에도 관수물자의 조달기구로서 유지되었다. 그러나 사상층의 성장, 전국적 시장권의 형성으로 대표되는 조선후기의 상업변동 속에서 시전이 지녔던 종래의 고유 성격과 상권, 그리고 특권은 변형 또는 축소될 수밖에 없었다. 그 결과 시전상인도 특권의존성에서 벗어나 새로운 환경에 대처할 수 있는 이윤 창출 수단을 모색하였다.면주전의 사례는 조선후기 특권상인의 전형으로 여겨지는 육의전이 겪은 변화상을 보여주었다. 첫째, 면주전은 세분화된 내부조직을 통해 국가에 대한 進排 업무와 민간소비자에 대한 영업을 구분하여 진행하였다. 都家 건물에 위치한 都中은 조합조직으로서 進排 관련 업무와 조합의 공동 자금을 운영하는 역할을 담당하였다. 都中 산하에는 업무 기능별로 契와 所로 지칭되는 조직이 운영되었다. 한편, 종로변의 시전행랑에 위치했던 各房은 실제적인 명주 거래를 담당하던 조직이었다. 各房에 소속된 면주전 상인들은 都中에 대한 일정한 房稅, 分錢 등을 납부하는 반대급부로서 영업권한을 보장받았다. 국초에 구획된 종로대로변의 제1·2·3방에 더하여 피맛길 너머에 후1·2방이 증축되면서 私房이 포함되기도 하였으며, 이들 기본 五房과 위치와 성격을 달리하는 外三房이 증설되었다. 이렇듯 면주전은 국가에 대한 진배의 업무를 都中의 세부조직을 통해 효율적으로 수행하는 한편, 민간을 대상으로 하는 유통에서는 房의 운영을 통해 그 상권을 유지·확대하고자 하였다.둘째, 면주전이 보유했던 특권은 경쟁상대가 늘어나고 국가 재정 문제가 심화되는 가운데 점차 축소되었다. 사치풍조로 명주의 수요는 확대되었으나, 19세기 수입산 직물의 유통이 확대됨에 따라 면주전의 경쟁상대도 늘어났다. 18세기 이전에 이미 세부 물종·업종별 신설 貢市人이 급증했던 것을 배경으로, 직물·의복의 유통업계에 참여하며 경쟁하는 상인들도 다양화되었다. 이러한 가운데 금난전권을 계속 지녔던 면주전도 상권분쟁을 피할 수는 없었다. 한편, 안정적으로 대규모의 수익을 보장하였던 면주전의 進排 즉 대정부거래관계도 19세기에는 더 이상 경제적 이권으로만 작용하지는 않았다. 재정 부족으로 진배에 대한 受價가 원활히 이루어지지 못하는 상황에서, 면주전 都中이 맡았던 진배는 특권으로서의 기능을 잃게 되었고 명주 거래상들도 면주전에 소속되어야 할 필요성을 점차 잃게 되었다. 셋째, 경쟁이 본격화하고 특권이 축소되는 변동 속에서 면주전은 이윤 확보를 위해 지방과 서울의 생산·가공업자와도 긴밀한 관계를 맺었다. 면주전은 시장구매를 통해 상품을 조달하면서도 생산자와의 직접적인 관계를 맺기도 하였다. 명주의 주산지는 관서·해서지역이었으며, 각 지역명을 딴 고품질의 특산 명주가 전국적으로 유통되기도 하였다. 서울에서도 조선후기 민영수공업의 발달과 소비문화의 변화를 바탕으로 전업적 綾羅房들이 형성되었다. 고품질의 명주를 대량 확보해야 했던 면주전의 입장에서 생산자와의 관계는 불가피했을 것으로 보인다. 실제로 면주전이 지방 생산지와 관계를 맺었던 정황은 外方之員의 존재를 통해 확인할 수 있으며, 면주전이 연경무역을 통해 직접 수입한 白絲를 생산자에게 제공한 정황, 직조기를 대여해주고 그 機貰를 거둔 정황도 확인된다. 한편, 면주전은 색명주와 도련명주의 유통과정에서, 명주를 각각 染契貢人과 搗鍊主人에게 제공하여 염색과 도련의 가공과정을 위탁하고 그 가공 결과물을 납품받는 입장이었다. 이렇듯 면주전은 상품의 안정적·경제적 확보를 위해 직조 수공업자와 가공 수공업자, 그리고 각 분야별 貢人契와 긴밀한 관계를 맺고 있었다.이상과 같이 조선후기 면주전의 경우 국가가 보장해주던 구래의 특권은 점차 축소되고 의미를 잃어갔던 한편, 경쟁을 바탕으로 민간 유통구조와의 관계성은 점차 확대되었던 양상을 보였다. 국가와의 관계에서 특권을 보장해주던 면주전 都中의 존재 가치는 하락하였으나, 민간 유통구조의 변화에 대응하며 실제 영업활동을 전개하였던 면주전 상인들의 이윤 추구는 계속되었을 것이며, 그 활동은 개항 이후 급변한 상업구조에서도 경험적 토대로 작용하였을 것이다.
This study examines the active response of Sijeon (市廛) in the change of the commercial system during the late Joseon period through a case study on Myeonjujeon. Sijeon was organized by the government as a commercial institution at the beginning of the Joseon dynasty, and operated continuously until the late 19th century, reflecting the commercial policy of Joseon Dynasty that gave privileges to Sijeon merchants. With the growth of non-Sijeon merchants and the development of a nationwide marketing network, however, Sijeon could not retain its commercial supremacies or its original structure and trade areas. Previous studies on Sijeon focused on its role as a governmental institution, emphasizing its relation to the state and its exclusive rights within Seoul, resulting in a framework that depicted Sijeon as passively declining with the emergence of new private merchants. However, this view largely overlooked Sijeon’s adaptability and agency. Distinct from previous works, this study argues that Sijeon actively responded to changes in the commercial structure, coming up with new strategies to compete in the market. By focusing on Sijeon’s adaptability, this paper argues that Sijeon led the late Joseon’s commercial changes along with the growth of private merchants, by increasing efficiencies with organizational reforms, and engaging in nationwide trade networks that connected Sijeon directly with the rural producers. Sijeon started to retreat from its former dependency upon the government-granted privileges and sought new strategies to make a profit. An analysis of Myeonjujeon, as a representative case of the six Main Sijeon (六矣廛), can show how the privileged merchants adapted to new changes during the late Joseon dynasty.Myeonjujeon managed to increase its efficiency by subdividing its organization into Dojung (都中), which was in charge of government trade, and Bang (房), which was in charge of non-governmental trade. With this change, Myeonjujeon could not only manage the government trade efficiently through Dojung but also maintain and extend its commercial supremacy by running private business sectors (Bang). Dojung, which was located in Doga (都家) in the Sijeon building, carried out tasks such as the government trade called Jinbae (進排), as well as other financial tasks of Myeonjujeon. Dojung was again divided into subordinate organizations called Gye (契) and So (所) that performed their own business functions. Meanwhile, Bang (房), which was located in the long front shop (行廊) at the roadside of Jongro, was the practical business organization dealing with general consumers. The merchants belonging to Bang obtained guaranteed business rights by paying regular taxes to Dojung. During the late Joseon period, Myeonjujeon extended its shop building by establishing two more Bang (後一房and 後二房), including some private buildings(私房) in the backstreets of the main three Bang (第一房, 第二房, and 第三房), which existed from the beginning of the dynasty. Finally, Myeonjujeon permitted an additional branch called Waesambang (外三房) which was located far from Jongro and had different characteristics from the other five Bang. Myeonjujeon started to lose its former privileges as the number of competitors increased and as the governmental financial crisis intensified. Although the silk demand increased due to new trends in luxury consumption, with the circulation of the imported fabrics in the nineteenth century, competition between suppliers also intensified. A new diversified merchant class—including Sijeon and Gonggye that were established during the 18th century for specific trade items—emerged as Myeonjujeon’s competitors and caused commercial disputes with Myeonjujeon. In the midst of these changes, Myeonjujeon’s regulation rights (禁亂廛權) lost its previous effectiveness. Furthermore, governmental trading which used to guarantee reliable profits to Myeonjujeon was no longer advantageous by the late 19th century, as the government was going through financial problems and could not pay the price of Jinbae. With this change, Jiabae could not offer its previous advantages; individual silk merchants started to withdraw from the Myeonjujeon membership by the end of the century. Within this environment of increased competition and reduced privileges, Myeonjujeon reacted by forging direct contacts with the producers and the processors in Seoul as well as in the provinces. Myeonjujeon engaged in direct trade by purchasing goods from the producers while distributing its own goods through the market. As Myeonjujeon had to secure a large supply of high-quality silk, through the local member (外方員) of Myeonjujeon it formed a network with local producers in Pyeongan and Hwanghae provinces, which were major silk-producing regions during the Joseon period. Simultaneously, in Seoul, Myeonjujeon engaged in order production with full-time professional weaving shops that were starting to be established due to the growth of the private handicraft industry and the changes in the culture of consumption. Myeonjujeon also engaged in the silk trade with Yanjing (燕京) to supply Chinese silk threads to the domestic silk producers and collected loom rents (機貰) from the producers. Furthermore, Myeonjujeon took on the role of supplying white silk fabric to the Yeomgye (染契貢人) and Doryeonjuin (搗鍊主人), entrusting the dyeing and trimming task to subcontractors, and taking the processed products. In this way, Myeonjujeon formed a close relationship with the silk weavers, the processors, and related Gongin (貢人) to secure the supply.In conclusion, as Myeonjujeon began to lose old privileges granted by the government, it developed new strategies to compete, and expanded its networks with non-governmental trade structures. Although Myeonjujeon Dojung lost its previous privileged position, individual merchants who had withdrawn from Myeonjujeon continued their business and adapted to the changing commercial structures after the opening of ports, benefited from their commercial experience under Myeonjujeon.