학술논문

구매담당자의 역량이 파트너십을 매개로 구매성과에 미치는 영향 / The Effect of Competence of Buyer on Purchase Performance through Partnership
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
교육기관
구매담당자
담당자 역량
파트너십
구매성과
Language
Korean
Abstract
Korean education institutes are purchasing their education materials in their needs depending on their character and nature to use them for education activities in a variety of fields like lecture and other. However, it is our reality that rapid decrease in Korean population and subsequent decrease in education population is more jeopardizing the existence of education institutes. Under these circumstances, in order to actively respond to change of awareness inside as well as fierce outer-environment, we are in the situation where even education institutes, just like corporations, need to have better awareness on purchasing division. Existing purchasing work tends to be considered more as provision to each education district, but in order to survive in rapidly deepening competition environment, even in purchasing division, it is necessary to actively consider its purchase performance. Considering existing preceding researches, most researches are about how employees’ competence affects management performance focusing on manufacturing corporations and currently, this is a mainstream research subject, however, even though all of Korean education institutes are performing activities to purchase education materials, research on purchase by education institutes is too scarcely done.Therefore, this research’s objective was laid on conducting research on buyers working for Korean domestic education institutes to see how their competence affects their purchase performance. The research hypothesis for this objective came out by analyzing how the competence of buyer directly affects his or her purchase performance. In addition, analysis was made on how partnership affects purchase performance and how buyer’s competence through partnership affects his or her purchase performance. The analysis was made in the way of referring to information on education institutes registered on education office in each city and province and general guidance pages at the homepages of foreign education institutes and foreign schools to select education institutes, then using 161 survey papers collected through online survey to go through regression analysis and then, empirical analysis. The analysis result of this research is as follows;Firstly, it was shown that knowledge capability and attitude capability, sub-categorized elements among buyers' competence give significant effects to purchase performance, however, skill capability didn’t turn out to give any significant effect to purchase performance. Secondly, it turned out that skill capability and attitude capability give significant effects to partnership, however, knowledge capability didn’t turn out to give any significant effect to partnership. Thirdly, partnership turned out to give significant effects to purchase performance. Fourthly, among buyers' capabilities, between attitude capability and purchase performance, partnership turned out to work as a medium. Main suggestions of this research can be considered that firstly, existing preceding researches were mainly about those on how employees’ competence affect management performance or those on how partners’ competence and partnership affect customers' performance, however, research was done focusing on purchasing divisions of Korean domestic education institutes to expand the existing preceding research. Secondly, it can be acknowledged that this research suggested a guideline with which awareness can be heightened on importance on buyers’ competence and partnership with partners.
국내 교육기관은 각 기관의 성격과 특성에 따라 필요로 하는 교육 기자재를 구매하여 강의 등 다양한 방면의 교육활동에 활용하고 있다. 그러나 대한민국의 빠른 인구감소와 이에 따른 학령인구의 감소는 교육기관의 존립에 위기감을 더하고 있는 실정이다. 이러한 상황에서 내부의 의식변화뿐 아니라 날로 변화하는 치열한 외부환경에 적극 대응하기 위해서는 교육기관도 기업과 마찬가지로 구매부문에 대한 인식제고가 필요한 상황이다. 기존의 구매업무는 교구의 조달 성격이 강하였으나 갈수록 심화되는 경쟁 환경에서 존속하기 위해 구매부문도 적극적으로 구매성과에 대한 고려가 필요한 상황이다. 기존의 선행연구를 고찰해 보면 대다수의 연구는 제조기업 중심으로 직원의 역량이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구이며 현재에도 지속되고 있지만 국내 모든 교육기관이 교육 기자재의 구매활동을 수행하고 있음에도 교육기관의 구매를 대상으로 한 연구는 매우 부족한 실정이다.따라서 본 연구는 국내 교육기관에 종사하는 구매담당자를 대상으로 구매담당자들의 역량이 구매성과에 미치는 영향에 대한 연구와 담당자들의 역량이 파트너십에 미치는 영향과 더불어 구매담당자의 역량이 파트너십을 통해 구매성과에 영향을 미치는지에 대하여 연구하는 데 목적을 두었다. 이를 위한 연구 가설은 구매담당자의 역량이 직접적으로 구매성과에 미치는 영향에 대하여 분석을 하였다. 또한 파트너십이 구매성과에 미치는 영향과 구매담당자의 역량이 파트너십을 매개로 구매성과에 미치는 영향에 대한 분석을 하였다. 분석 방법은 각 시도별 교육청에 등록된 교육기관 정보와 교육부에서 운영 관리하는 외국교육기관 및 외국인학교 종합안내 홈페이지를 참고하여 교육기관을 선정한 후 온라인 설문조사를 통해 수집한 161부의 설문지를 활용하여 회귀분석으로 실증 분석을 하였다.본 연구의 분석 결과를 살펴보면 다음과 같다.첫째, 구매담당자의 역량 중 하위 요인인 지식역량과 태도역량은 구매성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 기술역량은 구매성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 기술역량과 태도역량은 파트너십에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 지식역량은 파트너십에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 파트너십은 구매성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 구매담당자의 역량 중 태도역량과 구매성과 사이에서 파트너십은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점으로는 첫째, 기존 선행연구는 직원의 역량과 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 또는 협력업체의 역량과 파트너십이 발주처의 성과에 미치는 영향에 대한 연구가 주를 이루었으나 국내 교육기관의 구매부문을 중심으로 연구하여 기존 선행연구를 확장하였다는 것으로 사료된다. 둘째, 교육기관에 종사하는 구매 담당자들의 역량과 협력업체와의 파트너십에 대한 중요성을 제고할 수 있는 가이드라인을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.