학술논문

성호학파의 영토인식과 국방론 / Seong Ho School’s Recognition of the Territory and Theory of National Defense
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
17-18세기에 걸쳐 동아시아의 국제질서가 급변하고 외국과의 영토문제가 발생하였다. 조선은 새로운 동아시아 국제질서의 수립 속에서 기존의 세계관을 보완하거나 극복할 수 있는 자기정체성을 형성해야 했다. 성호학파는 형세론적 대외인식과 세계관의 확대를 기반으로 17, 18세기 세계관에 대한 지식과 정보를 확장시켰고, 나아가 중국 중심의 화이관으로부터 탈피하는 인식전환을 보여주었다. 17, 18세기 형세 변화를 반영하는 영토의식과 국방관의 출현은 그와 같은 배경에서 출현하였다.세계관의 확대에 따른 이적의 문화에 대한 유연한 사고는 서구과학기술을 적극적으로 수용하여 서양 무기를 중심으로 군비를 개혁하자는 논의로 나아가게 되었다. 군비개혁론은 기존의 학자들의 국방론과 구별되는 성호학파 고유의 국방론이었다.영토의식의 확장에 따라 17-18세기에 걸쳐 기존에 지리적 인식조차 모호했던 북방지역에 대한 역사지리학적 연구가 진행되었다. 성호학파는 이북의 요동과 만주지역이 우리나라 상고시대의 고토라고 인식하면서 압록강과 두만강 이북의 만주와 요동지역을 우리나라의 역사와 문화를 향유한 지역으로 파악하였다. 17-18세기에 울릉도 쟁계와 백두산 정계비 사건 등 변경지역에 대한 영토문제가 발생한 것은 성호학파의 영토의식이 한층 더 고조되는 계기가 되었다. 성호학파는 영토분쟁이 일어났던 지역을 조선의 영토에 확고히 편입시키고, 나아가 부국강병하여 기회가 된다면 잃어버린 북방의 고토를 회복하고자하는 의지를 보여주었다.이에 따라 압록강과 두만강변의 북방변경지역과 연안 도서 지역을 조선의 영토로 확고히 편입시키고자 하였고 이는 성호학파의 국방론 중에서 변방론과 요충지 확보론에 반영되었다.성호학파가 주장했던 국방론은 그들이 주장했던 당대에는 현실적 한계로 인해 반영되지 못했지만 조선이 임병양란을 극복하고 국력이 회복되어가는 과정에서 일부 수용되어 당면한 현실 문제를 개혁하는데 일조하게 되었다.
From the 17th to the 18th century, the international order of East Asia rapidly changed and territorial issues with overseas countries occurred, Joseon had to form self-identity for supplementing or getting over the existing view of the world during the establishment of the new East Asian international order.Based on Hyeongsae(形勢: environmental situation) Theory-centered foreign recognition and the expansion of the world outlook, Seong Ho School enlarged knowledge and information of the world outlook of the 17th and the 18th century and furthermore, they showed a switch of perception from the Chinese Hua(Chinese)-Ii(Barbarian) thought. The emergence of recognition of the territory and view of national defense mirroring the situational changes of the 17th and the 18th century originated from that background.Flexible thinking of Barbarian culture influenced by the expansion of the world outlook led to an argument for aggressive acceptance of Western scientific technology and Western weapon-centered reformation of armaments. The theory of armaments reformation was Seong Ho School’s characteristic theory of national defense that is differentiated from the theory of national defense advocated by existing scholars.With the expansion of recognition of the territory, there were historical and geographical studies on the northern area, where was ambiguously perceived in terms of its geography, over the 17th to the 18th century. Perceiving Liaodong and Manchuria of the North as the former territory in ancient Korea, Seong Ho School argued that Korean history and culture were enjoyed in Manchuria and Liaodong in the North of Yalu River and Tumen River.Territorial issues, such as the Dispute over Ulleungdo and Baekdusan National Boundary Monument in the frontiers in the 17th and the 18th century boosted Seong Ho School’s recognition of the territory more. Seong Ho School included the area with a territorial dispute in Joseon’s territory and moreover, they showed a will to restore the lost former territory of the northern area, if there was a chance, by promoting national prosperity and defense.Therefore, they strived to firmly incorporate the northern frontiers and coastal and insular areas around Yalu River and Tumen River into Joseon’s territory and this was reflected in the theory of frontiers and the theory of key location securing that are associated with Seong Ho School’s theory of national defense.The theory of national defense advocated by Seong Ho School was not reflected due to realistic limits in those times. But it was partially accepted while Joseon overcame both wars and restored its national power and made a contribution to the reformation of social issues that they faced.