학술논문

모바일 웹 인터페이스 디자인과 사용성에 관한 연구 / A Study on Mobile Web Interface Design and Usability
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
최근 3G의 확산과 무선 인터넷 기술의 발달로 인하여 모바일 디바이스를 이용한 무선 인터넷의 사용자 및 사용량이 급격히 증가하는 추세를 보임에 따라 자연스럽게 모바일 웹의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 통신 환경의 변화 즉, 이동통신 세대에 따른 기술 환경의 변화 및 그에 따른 커뮤니케이션의 행태 변화와 단말 제조 기술의 발전, 그리고 네트워크 기술의 발달 등의 이유로 주목받기 시작한 모바일 웹은 기존의 WAP(Wireless Application Protocol)으로 대변되는 모바일 인터넷 서비스들과 비교하여 정보의 양과 질, 개방성, 사용성 등의 면에서 월등한 차이를 보이면서 모바일 데이터 서비스의 새로운 대안으로 떠오르고 있다.그러나 PC 환경에 최적화된 웹 사이트를 모바일 디바이스에서 디스플레이 할 경우 웹의 접근성과 사용성 등이 현저히 저하되는 문제가 발생하게 된다. 따라서 본 연구에서는 사용자 경험 요소에 근거한 모바일 웹 사용자 인터페이스 디자인의 요소를 도출하고, 모바일 웹 사용자 인터페이스 이슈를 기준으로 국내 포털 사이트 모바일 웹의 사례조사를 실시한 후 각각의 사이트의 사용성에 대한 정량적 결과 도출을 위하여 웹 사용성 평가 기법을 도입하여 실험을 설계하여 실시한 후, 그 결과를 바탕으로 모바일 웹 사이트의 사용자 인터페이스 가이드라인을 제시하고자 하였다.이를 위하여 먼저 기존의 사용자 인터페이스 디자인 연구로부터 인터페이스 디자인 구현의 세부 요소로서 표현(representations), 상호작용(Interactions), 구조(Structure)를 정의하였고, 기존 사용자 경험에 관한 연구를 근거로 사용자 경험의 요소를 인지, 사고, 행동의 3 가지로 구분한 후, 사용자 인터페이스 요소와 사용자 경험 요소의 대응 관계를 도출하였다.또한 앞에서 도출한 대응관계 및 모바일 웹 사용자 경험 시나리오를 바탕으로 모바일 웹 사용자 인터페이스의 요소를 정보 구조(Information Architecture), GUI(Graphic User Interface), 인터랙션(Interaction)으로 구분하였고, 이 요소를 기준으로 하여 국내 포털 사이트(네이버, 다음, 야후)에서 제공하고 있는 모바일 웹의 사례조사를 실시하였다. 사례 조사의 결과를 비교, 분석해 본 결과 인터페이스 이슈 각각에 대해 차이점이 존재하였는데, 이들은 각 모바일 웹의 사용성과 직결되는 부분이므로, 세 개의 모바일 웹을 대상으로 사용성 평가를 실시하여 모바일 웹 인터페이스에 대한 간략한 가이드라인을 제시하고자 하였다. 사용성 평가 방법으로는 실험을 통해 여러 종류의 정량적인 측정 결과를 얻는 방법인 Performance Measurement와 실험 후에 피실험자로부터 과업 수행 중에 겪었던 문제 및 경험을 보고하도록 하여 분석 데이터를 얻는 Post-Event Protocol 기법을 이용하였다.이러한 일련의 연구를 통해 사용자에게 최적의 경험을 제공할 수 있는 모바일 웹 인터페이스 디자인의 가이드라인을 제시하고자 하였다.
The rapid spread of 3G technology and the development of wireless technology lead to a sharp rise in wireless Internet usage and the number of wireless Internet users. Given the current trends in wireless Internet technology, mobile web is growing in importance. Mobile web came into the picture with the changes in the communication environment such as various generations of mobile technology, new communication trends, development in hardware architecture for mobile devices, and advanced network technology. Mobile web suggests a new alternative for mobile data service, showing its decisive advantages over the existing mobile Internet services such as WAP(Wireless Application Protocol). Mobile web is superior to other mobile Internet services in many ways from the amount and the quality of information, mobile openness, and usability. However, when mobile phone users browse the Internet websites designed for PCs on their mobile device, they often face web accessibility and web usability problems. Therefore, in this study, we design and conduct experiments in order to suggest guidelines for mobile web user interface. We investigate various aspects of interface design for mobile device regarding user experience issues, and conduct a case study focusing on Korean mobile web portals’ interface design concerning mobile web user interface issues. For quantitative analysis of each portal’s usability, we adopt a new web usability evaluation method to determine the level of usability for a website. First, based on a review of existing user interface design studies, this study seeks to define specific aspects of user interface design: Representation, Interaction, and Structure. Second, based on a review of existing user experience studies, we classify aspects of user interface design into three categories; Cognition, Thinking and Action. Then, we assess the relationship between aspects of user interface design and user experience. Also, based on the relationship we assess and mobile web user experience scenarios, we divide aspects of mobile web user interface into three groups: Information Architecture, GUI(Graphic User Interface), and Interaction. Considering those aspects, we conduct a case study on mobile web of Korean portal sites (Naver, Daum, Yahoo). According to the case analysis, there are differences between each interface issue, which are directly related to mobile web usability. Therefore, we use a usability testing to evaluate usability of three mobile webs, and try to suggest simple guidelines for mobile web interface. We use a Performance Measurement method which involves measuring various quantitative results through experiments, and a Post-Event Protocol Measurement method which involves collecting data from test subjects including difficulties and experiences they had during the test. Through a series of these experiments, this study seeks to suggest guidelines for mobile web interface design that provides the best user experience possible.