학술논문

수화언어와 농정체성에 대한 농인 당사자의 시각 / A Deaf People’s Perspective on Sign Language and Deaf Identity
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
수화언어; 농정체성; 농인
Language
Korean
Abstract
이 연구는 농인 당사자의 수화언어와 농정체성에 대한 인식을 알아보기 위하여 질적연구로 수행되었다. 이 연구의 참여자는 수어를 제1언어로 사용하며 농정체성을 가지고 있는 7명의 농인이다. 연구자는 2020년 1월부터 3월까지 연구 참여자 7인의 개별 심층면담을 실시하였고, 번역된 면담 자료는 주제 분석 방법을 활용하여 분석하였다. 연구의 결과는 첫째, 농인 당사자는 사회성 발달과 학업성취도 향상에 수어가 필수적으로 요구된다고 인식하였다. 수어에 대한 인식 차이가 발생하는 요인으로는 통합교육의 일반화, 정보통신의 발달로 인한 농인의 문해능력 상향 평준화 등을 언급하였고, 이러한 요인들이 농인 세대 간 인식 차이를 유발한다고 하였다. 둘째, 농인 당사자는 농정체성의 형성과 언어 및 환경, 즉 수어와 농공동체를 불가분의 관계로 인식하고 있음을 알 수 있다. 다수의 연구 참여자는 농정체성이 자아의 발견과 공동체의 경험 공유 등을 촉구하여 농인의 삶의 질에 긍정적 영향을 미친다고 하였으나, 농정체성을 수용 또는 배척하는 청사회의 인식 구조에 따라 농인 삶의 질이 달라질 수 있다는 소수의 의견도 있었다. 결론적으로 수어에 대한 언어적 및 사회적 자질 부여, 농정체성 확립을 위한 농공동체의 노력, 그리고 농인 상호간의 이해와 단합은 건강한 자아 형성 및 사회 발전을 견인하는 원동력으로 작용할 수 있음을 이 연구에서는 제안하고 있다.
This study was conducted as a qualitative study to investigate the perception of sign language and deaf identity of deaf people. The participants of this study were 7 deaf people who used sign language as their first language and had deaf identity. The researcher conducted individual in-depth interviews with seven study participants from January to March 2020, and the translated interview data were analyzed by applying the topic analysis method. As a result of this study, first, the deaf person recognized that sign language is essential for social development and academic achievement improvement. The factors causing the difference in the perception of sign language include the generalization of integrated education and the upward leveling of the literacy ability of the deaf due to the development of information and communication technology. Second, it can be seen that the deaf person recognizes the formation of deaf identity and language and environment, that is, sign language and the deaf community as an inseparable relationship. Many study participants said that deaf identity had a positive effect on the quality of life of the deaf by urging them to discover the self and share experiences of the community, but the quality of life of the deaf depends on the perception structure of the hearing society that accepts or rejects the identity of the deaf. There were a few opinions that this could be different. It could be seen that they wished for social effort. In conclusion, this study suggests that the granting of linguistic and social qualities to sign language, the efforts of the deaf community to establish an deaf identity, and mutual understanding and unity among the deaf can act as a driving force for the formation of a healthy self and social development.