학술논문

이중적 정체성을 통한 기억의 소멸과 왜곡의 회화적 표현연구 : 본인의 작품을 중심으로 / The Study of Distorted and Forgotten Memories Through Dual-Identity : Based on My Works
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
사이
분열
기억
낯섦
이중의식
정체성
유령
Spectre
이방인
디아스포라
해체
구체
엽서
Language
Korean
Abstract
본 논문은 본인의 작품을 중심으로 이중적 정체성을 통한 기억의 소멸과 왜곡에 대한 예술적 표현 방법에 대한 연구이다. 본인의 자전적 경험을 바탕으로 이중적인 정체성 가운데 사이-공간에서 본인의 정체성에 대해 탐구한다. 본 논문에서 다양한 매체와 접근법으로 본인의 이중적인 경험에 대해 풀어본다.먼저 본인은 이러한 이중적인 정체성을 엽서에 비유하며 그것을 주재료로 삼아 작품으로 풀어나간다. 엽서의 고유한 특성인 ‘이동성(mobility)’은 이방인으로서 본인의 정체성과 비슷하다. 이러한 특성을 가지고 있는 엽서를 콜라주, 혹은 포토몽타주(Photomontage), 방식으로 이미지의 해체와 재구성을 통해 본인의 정체성의 해체와 재구성에 대해 서술한다. 이러한 엽서에 대한 연구는 엽서가 이동하는 공간 사이의 사이-공간의 연구로 이어졌다. 이 사이-공간의 경험을 연구자는 스펙트르(Spectre)와 같은 다른 차원의 분열된 존재로 표현한다. 스펙트르는 경계 사이에서 머물고 있는 분열된 존재로서 연구자의 모호한 정체성에 비유한다. 이러한 경험은 본인의 기억에 대한 분열과 왜곡 그리고 소멸을 초래한다.루이스 부뉴엘(Luis Buñuel)은 기억이 우리의 삶을 구성하고 있다고 주장한다. 그는 우리의 이성, 감정 그리고 행동까지도 기억이 있기 때문에 존재한다고 한다. 그의 주장과 같이 본인의 정체성도 기억에서 영향을 받았다. 본인의 회상하는 기억들은 파편화되어 새로운 모습으로 나타난다. 이러한 기억에 대한 표현을 통해 본인이 위치하는 사이-공간에 대해 본인의 드로잉에서 기억의 왜곡과 재구성, 그리고 망각을 표현한다.본인의 작품은 다양한 매체로 정체성의 이중성에 대해 논한다. 이방인으로서 느끼는 감정은 지각과 기억마저 분열되어있다. 그 사이의 분열된 조각들은 서로 융합된다. 곧 콜라주 된 이미지에서 새로운 이미지의 서술이 생겨난다. 본 논문을 통해 본인의 개별성이 부각된 새로운 정체성에 대한 탐구와 그에 따른 예술적 표현을 체계화 하고자 한다.
In this dissertation, I discuss the artistic expression of my dual-identity and the following experience of remembering and distortion of memories. Based on my experiences, I explore the theme of the complexity of dual identity and between-space. My works unravel the narrative of duality through various medium and methodology. I begin my research by comparing my dual-identity with postcards and using them as the main medium for my artworks. I found the similarity between postcard’s main characteristic—mobility—and my nomadic identity. With this specific trait, I explain the deconstruction and reconstruction of identity through manipulating postcard imagery through various methods of collage and photomontage. Upon studying the postcards, I began to focus on the space between a postcard’s starting point and its arriving point. This ‘between-space’ is neither of the two points but forgotten once it arrives at the destination. Spectre, a being that is from a different dimension and time, as a metaphor of the experience of the ‘between-space’ experience in my work of art. This spectre-like experience leads to distortion and forgetting of one’s memories. Luis Buñuel states that “you have to begin to lose your memory, if only in bits and pieces, to realize that memory is what makes our lives. (...) Our memory is our coherence, our coherence, our reason, our feeling, even our action. Without it we are nothing.” Just as Buñuel states, my identity is affected my memory. During the process of recollection, the fragments of memories reconstruct itself into a similar but a different kind of memory. I express the experience of between-space and the distortion in the process of recollection in my drawings. Through the various medium, I examine the duality of my identity. Having a nomadic status, the perception, and the memories are fragmented. These fragments in the middle merge together into another form—creating another narrative—as the photomontage forms a different image from the original. Through this thesis, I aim to explore and organize the extensive thoughts on my newly formed identity and the following artistic expression of idiosyncratic self.