학술논문

평생학습을 위한 미술체험 프로그램 분석 연구 : 평생학습축제를 중심으로 / An Analytical Study on the Art Experience Program for Life-long Learning : Focusing on Life-long Learning Festival
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
As the knowledge-based society has appeared in the 21st century, the value of new knowledge or information has been increased, while the importance of life-long learning according to the change in social environments has been emphasized day by day. If individuals intend to keep pace with the social changes, they should acquire the corresponding knowledge and information to the changes, and from this perspective the importance of life-long learning has been stressed. Recently, through 'Life-long Learning Festival' held every year in Korea, the social recognition of life-long education has been grown.Life-long learning festival provides a motive of self-learning as well as a place of learning to satisfy various individual needs. Also, both the community and life-long education facilities are integrated to inspire the public's intentions for life-long learning and facilitate them to participate in the festival for the promotion of the life-long culture and realization of the life-long learning society.Thus, this thesis reviewed the theoretical background of life-long learning festival, considered the current status of operation to find out the role of art experience program in the life-long learning festival, and finally conducted a field research of the participants to look into the problems and complementary tasks. Through this process, the revitalization plans for art experience program in the life-long learning festival were suggested in conclusion.For this purpose, the concept, meaning, and theoretical background of life-long education and the necessity for life-long learning festival were defined with considering, in general, the art experience program in chapter two. Also, four regions were chosen where the life-long learning festival was held to collect the practical application cases and identify the contents of art experience program by region, and the current situations of these four festivals were specifically compared and suggested through the analysis of the data collected.In chapter three, the cases of art experience programs practiced in Gwangmyung culture and learning festival, Suwon life-long learning festival, National life-long learning festival, and Seoul life-long learning festival were collected and explored by region and area. Besides, a questionnaire survey was conducted of the participants in the programs on the spot of life-long learning festival, through which the problems of art experience programs recognized by the participants could be deduced. The above questionnaire survey was composed of the motive of participation in life-long learning festival, and the realities of participation in and satisfaction with the programs.In chapter four, the educational effects of art experience program practiced on the spot of learning festival were examined, and thereby improvement plans to solve the problems of the program which were identified in the above chapter were suggested.The improvement plans for the art experience programs suggested by this study included the systematic program development where people in different age groups could participate and the change in learning methods from 'imitation-oriented' learning to learning by 'inducement to the participants' autonomous expression'. Particularly, the programs classified by age and level and the art experience programs to develop new teaching methods were required to be diversified. Besides, a network should be established among participants in life-long learning festival, local life-long learning institutions, and national life-long learning institutions, as well as introduction of program banking system, financing and fund raising, and development of human resources were suggested.
21세기 지식기반사회가 도래하면서 새로운 지식이나 정보의 가치가 커지고, 사회 환경 변화에 따른 평생학습의 중요성도 날이 갈수록 높아지고 있다. 개개인이 사회의 변화 속도를 따라가려면 이에 상응하는 지식과 정보를 습득해야 하며, 이러한 측면에서 평생교육이 중요해지고 있다. 최근 우리나라에서도 매년 개최되고 있는 ‘평생학습축제’를 통해 평생교육에 대한 사회적 인지도가 높아지고 있다.평생학습축제는 스스로 학습할 수 있는 동기를 제공하고, 개개인의 다양한 욕구를 충족시키기 위한 학습의 장을 제공한다. 또한 지역사회와 평생교육시설이 하나로 어우러져 일반 시민의 평생학습 의욕을 고취하고, 축제의 참여를 촉진시키고 있으며, 평생학습문화진흥과 평생학습사회의 실현을 도모하고 있다.이에 본 논문은 평생학습축제의 이론적 배경을 검토하고, 미술체험 프로그램이 평생학습 축제에서 어떤 역할을 하는지 운영 현황을 살펴본 후, 참가자를 대상 으로 하는 실태조사를 통해 문제점과 함께 보완과제를 살펴보았다. 이 과정을 통해 결론에서는 평생학습 축제에서 이루어지는 미술체험 프로그램의 활성화 방안을 제시하고자 한다.이를 위해 2장에서는 평생교육 개념 및 의의에 대한 이론적 배경과 평생학습축제의 필요성을 정리하고, 평생학습축제에서 시행되는 미술체험 프로그램을 전반적으로 살펴보았다. 또한 평생학습축제가 개최되고 있는 지역 네 군데를 선정하여 지역별로 미술체험 프로그램의 실시 현황과 내용을 수집하였으며, 그 자료를 바탕으로 분석하여 구체적인 현황을 비교, 제시하였다.3장에서는 광명문화·학습축제, 수원평생학습축제, 전국평생학습축제, 서울평생학습축제에서 진행되었던 미술체험 프로그램을 지역권과 영역별로 사례를 수집하여 살펴보았다. 또한 평생학습축제 현장에서 프로그램에 참가한 사람들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이를 통해 참가자들이 인식하고 있는 미술체험 프로그램의 문제점을 도출할 수 있었다. 동 설문조사는 평생학습축제의 참여 동기, 프로그램 참여 실태와 만족도 등으로 구성되었다.4장에서는 학습축제 현장에서 실시되는 미술체험 프로그램의 교육적 효과를 살펴보고, 앞 장에서 분석한 미술체험 프로그램의 문제점에 대한 개선방안을 제시하였다.본 연구에 따른 미술체험 프로그램의 개선방안으로 다양한 연령층이 참여할 수 있는 체계화된 프로그램을 개발하고, 학습방식도 ‘모방 위주’에서 ‘참가자의 자율적 표현의 유도 방식’으로 전환해야 하는 점이다. 특히, 연령별 또는 수준별 프로그램과 교육방식의 개발미술체험 프로그램의 다양화가 필요하다. 또한 평생학습축제의 참여자·지역평생학습기관·전국평생학습기관간 네트워크를 구축하고 프로그램 은행제도를 도입하는 방안, 프로그램 지원을 위한 재정조성·확보 및 인력육성 방안 등을 제시하였다.