학술논문

중학생의 보건실 이용횟수와 신체호소 유형에 따른 문제행동의 차이 / The differences in problem behaviors among groups of middle school students with different frequencies of visiting the school infirmary and among those with different self-reporting physical symptoms
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
보건실 이용횟수
신체호소유형
문제행동
Language
Korean
Abstract
본 연구는 중학생의 보건실 이용횟수와 신체호소 유형에 따라 심리적 문제행동(내재화 및 외현화)에서 차이를 보이는지를 검토하는데 목적이 있다. 본 연구의 참여자는 대구지역에 소재하고 있는 00 중학교 1, 2, 3학년 학생 721명이었으며, 사용한 측정도구는 문제행동척도(K-YSR)이었다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 사용하여 일원배치 분산분석과 사후 t-검증을 실시하여 분석하였다.분석결과는 다음과 같다. 첫째, 보건실 이용 중학생의 이용횟수에 따라 심리적 문제행동(내재화 및 외현화 문제행동)의 차이를 알아본 결과, 보건실 이용횟수가 많을수록 심리적 (내재화 및 외현화)문제가 높게 나타났다. 또한 보건실 이용횟수가 많을수록 학생들의 호소문제들(외상, 통증, 질병) 중 통증호소 문제가 많게 나타났다. 둘째, 보건실 이용 중학생의 신체호소 유형에 따른 심리적 문제행동의 차이를 알아본 결과, 통증을 호소한 학생, 외상을 호소한 학생, 질병을 호소한 학생 순으로 높은 내재화문제를 보였으며, 외현화 문제에 있어서는 통증과 외상을 호소한 학생들이 질병을 호소한 학생들보다 높게 나타났다.이상의 연구결과를 토대로 보건실을 이용하는 학생들 중 보건실을 많이 이용하는 학생이나 혹은 통증을 호소하는 학생은 심리적 문제, 즉 내재화 및 외현화 문제를 그렇지 않은 학생보다 많이 경험하고 있기 때문에 단순히 신체 증상에 대한 치료만을 하는 것 보다는 심리상담의 개입을 병행하는 것이 요청된다는 시사점을 도출할 수 있었다.
The purpose of this study was to examine the differences in problem behaviors(internalizing and externalizing problem behaviors) among groups of middle school students who visited the school infirmary according to their frequency of visiting the school infirmary and the types of self-reporting physical symptoms. Seven hundred and twenty one middle school students in Daegu participated in this study as the subjects, and the Korean Youth Self-Report (K-YSR) was used as a measurement tool. Collected data was analyzed by an one-way ANOVA and post-hoc t test with the SPSS program.The results were as follows. First, it was found that the higher the number of times they visited, the more serious psychological problem (internalizing and externalizing) behaviors they showed. And the higher the number of times they visited, they reported pain as their major symptom among others(injury, pain, disease). Second, regarding the psychological problem depending the types of reporting symptoms the students reporting pain showed the most serious internalizing problems, and those reporting injury the next. With respect to externalizing problem the students reporting pain and injury showed higher scores than those reporting disease.It was implied that the students with higher number of visiting the school infirmary and the students reporting pain as the reason for visiting should be provided psychological counseling intervention in addition to simple physical intervention